Annons

Klimatsmart med nyheter från trappuppgången

Halmstad En mobilapp med nyheter från din trappuppgång. Kan den förändra världen? Nja, men kanske en början. Med start i ett kvarter i Halmstad.
Foto: Petra Martinsson

Anders Lövgren scrollar på sin mobiltelefon. Han följer ett flöde med nyheter och tips som han och grannarna skapar. Någon berättar om ett upphittat örhänge, någon annan undrar varför räddningstjänsten har varit i området och en tredje skänker bort blomkrukor. Så här har Anders Lövgren kunnat göra  i över ett halvår och snart är grannarna som kommunicerar via appen 200 personer.

Utvecklarna av plattformen har stora tankar. Den är inte bara en slags Facebook utan kan i förlängningen bidra till livsstilsförändringar för ett mer ekologiskt och socialt hållbart samhälle.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

För hyresgästerna handlar det i första hand om nyhetsförmedling och utbyten.  Det leder till gemenskap vilket i sin tur leder till miljönytta. De som känner varandra har större vilja att dela med sig av saker och tjänster.

Anders Lövgren.

En höstmorgon för 1,5 år sedan läste Anders Lövgren en artikel i Dagens Nyheter om en förening i Bagarmossen. Den jobbade för att ställa om sin stadsdel  till att bli mer hållbar genom att exempelvis få invånarna att konsumera mindre. De hade startat ett samarbete med Kungliga tekniska högskolan, KTH, kring en digital plattform. Det visade sig att den som var intresserad ­kunde testa plattformen och Anders Lövgren tog kontakt.
Så hamnade appen i händerna på hyresgästerna i Rotorp, Halmstad.

Annons


Appen har tre olika ­nivåer.
1. Huset/trappen.
2. Kvarteret.
3. Närområdet.
Tanken är att alla inte är intresserade av allt, till exempel om det luktar illa i en specifik hiss. Här finns plats för skänkes- och uthyrningsannonser, frågor om kvarteret, efterlysningar efter hundvakter eller att låna saker som borrar och hammare.

Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.

Diana Bjurfalk, som likt Anders Lövgren är med i den lokala hyresgästföreningen, tror att digital kontakt kan vara början på verkliga relationer.
– På många år har det inte funnits något dörrsnack. Jag tror inte heller att  vi i min generation vågar fråga varandra om saker. Detta kan öppna upp för det, säger hon.
Framåt vill hon och den lokala föreningen fixa saker som klädbytardagar, klimatsmarta matlagningskurser och Anders Lövgren drömmer om en bilpool.

Diana Bjurfalk fotograferar en kompost för att informera grannarna om.

Att det behövs engagerade personer har plattformsutvecklarna insett. Patrik Nyström är vd på Locallife:
– I Rotorp har cirka en tredjedel av de boende aktiverat sig. En viktig anledning till att så många har registrerat sig är det jobb som lokala eldsjälar som Anders och Diana gör. En utmaning är att folk inte vill ha mer teknik men vår förhoppning är att alla, på lång sikt, ska registrera sig, säger han.

Annons

Ett annan sak som måste lösas är vem som ska betala. Reklam vill ingen ha och nu tittar man på samarbeten med fastighetsägare och företag inom återvinning och energi.
Anders Lövgren skulle gärna se att hans värd, det kommunala bostadsbolaget HFAB, var med på något sätt.
– Om de var med och stöttade oss och delningsekonomin hade vi känt att vi är flera. Det behövs. Att känna att man själv klarar den stora omställningen är svårt.

Läs ocksåBadkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till”Jenny Ek
Fakta: Så föddes idén

Idén till plattformen föddes ur ett forskningsprojekt inom området ”Smarta städer” på KTH i Stockholm.
Nu drivs den av företaget Locallife. Konkurrenterna är få men finns, exempelvis Nextdoor som kom till Sverige tidigare i år.

Patrik Nyström, Locallife.
Fakta: Regler i appen

1.Plattformen är inte en megafon för till exempel politiska åsikter eller marknadsföring.
2.Hålla god ton. Sajten är mötesplats för kvarteret, för lokal delningsekonomi och för att skapa trygghet.
3.Ha kul, tänk på att ni gör detta tillsammans.
Källa: Locallife och LH Rotorp/Mickedala

Fakta: Delningsekonomi - låna eller köpa?

•Delningsekonomi betyder i stort att konsumera tillsammans. Det är ett relativt nytt ord och kom med på Språkrådets nyordslista 2015.
•I stället för att köpa själv delar, hyr och lånar personer saker av varandra. Detsamma med tjänster.
•Bilpooler och sajter för att byta semesterboenden är ett par exempel.

Läs också Högsta hyreshöjningen hittills för 2025 finns i Falkenberg Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.