Kritik mot centraliserad rådgivning
När Hyresgästföreningens förbundsstyrelse sammanträder i nästa vecka är en av frågorna på agendan om medlemsrådgivningen ska centraliseras till en plats i landet. Ledningsgruppen förordar det förslaget. Var någonstans finns det ännu inga uttalade tankar om.
– Vi har kommit fram till att fördelarna överväger med en nationell sammanslagning. Den utredning som gjorts visar tydligt på att det kommer ge medlemmarna den bästa servicen, säger förbundschef Jan Johnsson.
Han pekar på att sammanslagningen av medlemsregistret till Örebro har gett goda erfarenheter. Svarsfrekvens och servicegrad per telefonsamtal och mejl kommer att öka med en nationell rådgivning, tror Jan Johnsson.
Men alla håller inte med. Fackförbundet Handels representant Mikael Höglund är kritisk. Fackföreningar förordar det andra alternativet, där enbart en del av rådgivningen centraliseras.
– Hyresgästföreningen förlorar kompetens ute i regionerna. Kunskap om specifika hyresvärdar försvinner. Frågan måste utredas mer. Ledningens förslag är ogenomtänkt och otillräckligt, säger Mikael Höglund.
Omkring 20 anställda inom Hyresgästföreningen berörs. Om förbundsstyrelsen säger ja till ledningsgruppen förslag väntas förändringarna träda i kraft någon gång under 2014. Föreningen kommer göra allt för att hitta bra alternativ för de anställda som berörs, enligt Jan Johnsson.