Kurs vässar förtroendevalda inför hyresförhandlingarna
När ett privat eller kommunägt bostadsföretag vill höja hyrorna och påkallar förhandling leds arbetet från Hyresgästföreningens sida av förhandlare som är anställda av föreningen. Men de förhandlar inte ensamma, utan har ofta med sig en liten grupp hyresgäster som i sin tur fått mandat av en större grupp om hur de ska agera vid förhandlingen. För att de hyresgäster som tar på sig förhandlingsuppdrag ska vara förberedda när det är dags att sätta sig vid förhandlingsbordet erbjuds de utbildning genom Hyresgästföreningen.
– Det är en utbildning i tre steg. Det första tillfället handlade mycket om etik och moral och juridik, säger Marcus Hansson, förhandlare vid Hyresgästföreningen.
Den här veckan har han hållit en kurs som utgör steg två, för 17 förtroendevalda medlemmar från Östergötland och Småland. Kursen hölls i Vårdnäs utanför Linköping. Deltagarna fick bland annat träna på att vara med i en påhittad förhandling.
– Utbildningen har flera syften. Dels att man ska lära sig hur förhandlingsprocessen går till och dels att man får lite koll på ekonomi, säger Marcus Hansson.
Inget av bostadsbolagen i området har kommit med några krav på hur mycket de vill höja hyran nästa år, men flera att gjort klart att de vill höja.
Ulf Jonsson från Borensberg är hyresgäst hos Bostadsstiftelsen Platen. Han är en av de som deltog i kursen och han räknar med att Platen kommer att vilja höja hyran.
– I och med att de ska börja med stora renoveringar, både in- och utvändigt, så måste de nog göra det, säger han.
Steg tre i utbildningen hålls om ett par veckor och riktar sig till förtroendevalda som ingår i de små förhandlingsdelegationerna.
Kursen i Vårdnäs fokuserade på kommunägda bostadsbolag. Under veckan har det också hållits en motsvarande utbildning i Kalmar, samt en annars kurs med inriktning på privatägda bostadsföretag i Alvesta.