Annons

Kylig höst i väntan på fjärrvärmen

Vara ​Hyresgästerna hos Vara Bostäder är förbannade. I fem månader har deras hem liknat en byggarbetsplats. – Skandal! Här har vi gått och frusit men får ändå betala full hyra, säger Helena Håkansson.

​Helena Håkansson flyttade till Smedjegatan i april. Hela sommaren har trädgården varit uppgrävd och stundtals har det varit kyligt inne trots värmefläktar.
– Att alltid ha främlingar hemma har också varit jobbigt.
Installationsarbetet började i maj och skulle varit klart 31 oktober. I början av 2008 kan alla hyresgäster räkna med att fel och brister är åtgärdade enligt Vara Bostäder.

På ett möte inför arbetet fick de boende veta att arbetet skulle ta fem dagar per lägenhet. När Hem & Hyra hälsar på har en av hyresgästerna haft hantverkare hos sig i fem månader. Vid ett bostadsmöte erkänner entreprenören att fem dagar var ett önsketänkande.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Även utomhus har arbetet skapat problem. Fjärrvärmerören ligger synliga i djupa gropar och plastbanden som skärmat av hålen är nedtrampade i leran.
Catharina Gunneryd håller sina tre lekande söner under noggrann uppsikt.
– Det är inte speciellt säkert här och jag vågar inte släppa ut dem på egen hand. Ungarna undrar när hålen ska fyllas igen, säger hon.

Annons

Hyresgästföreningen ser positivt på Vara Bostäders byte till fjärrvärme. Installation kunde dock gått snabbare.
– Vi har haft en första diskussion med bolaget. Vi tittar framför allt på om hyresgästerna kan få ersättning för att arbetet tagit lång tid, säger förhandlare Pär Sundén.
Det har varit kallt i många lägenheter. Om det blir aktuellt med någon ersättning för det återstår att se. Parterna skulle ha träffats igen i mitten av december, men mötet är senarelagt till i januari 2008.

Projektet är försenat, men inte med särskilt mycket, enligt Vara Bostäders vd Jörgen Ehn. Det skiljer dock mycket på hur länge hantverkarna varit inne i respektive lägenhet, men detta har bostadsbolaget kartlagt. Den eventuella kompensation som bolaget och Hyresgästföreningen kommer överens om ska baseras på dokumentationen.
– Jag vill att det blir rättvist fördelat, så att inte bara de som skriker högst får något, säger Jörgen Ehn.

Annons
Läs ocksåHalverade elpriser hindrar prischock på boendekostnader: ”Det kan vara tillfälligt”Bild från reningsverk och fjärrvärmeverk
Läs också Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.