Läckande toalett blir fall för hyresnämnd

Osby En hyresgäst är missnöjd med skötseln av lägenheten. Toalett och dusch läcker. Ytterdörren går inte att låsa efter att den blivit vandaliserad. Nu avgörs ärendet i hyresnämnden.
Foto: Pixabay

En hyresgäst i Osby kommun har hamnat i konflikt med hyresvärden. Det parterna strider om är skötseln av hyresgästens lägenhet. Meningarna går isär.

Detta är några av de saker som hyresgästen klagar på:

Läs ocksåDärför vill kommunen sälja fastigheter - satsning på fängelse kan ge inflyttningBilden visar en split av två bilder. Till vänster står kommunalråd Henrik Nilsson Bokor (S). Till höger visas Kalmars fängelse.

● Det tog sex månader innan ytterdörren blev lagad.

● En kakelplatta har spruckit.
● En golvlist saknas.
● Duschslangen läcker.

● Det kommer bara kalluft i torkrummet.
● Fönsterna i de gemensamma utrymmena tvättas inte.
● Kyl och frys byts inte ut trots löfte om detta.

Läs ocksåInbrott vanligare i flerfamiljshus än i villor: ”Viktigt att känna sina grannar”Polisen Anna Schelin visar boende i HRF Rättartunet hur de kan göra olika inställningar i appen för Grannsamverkan.

Hyresvärden anger i skrivelsen till hyresnämnden att vaktmästaren enbart reparerade dörren tillfälligt i väntan på montering av en ny dörr. Enligt värden har hyresgästen kompenserats med en månadshyra för besväret. Värden hävdar att kyl och frys har köpts in men inte kunnat installerats då hyresgästen inte anmält när de kan komma och montera den.

Hur det går avgörs av hyresnämnden den 13 oktober. Förhandlingen sker i Kristianstads tingsrätts lokaler.

Läs också Oblyga ekorrar hälsar på i lägenheterna: ”Nog är dom jobbiga” Hyresgäst krävdes på nästan en halv miljon – slutade med 10 000 Värden får rätt även i hovrättsdom: Hyrorna upp 20 procent – så förlorades kampen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.