Läckande toalett blir fall för hyresnämnd

Osby En hyresgäst är missnöjd med skötseln av lägenheten. Toalett och dusch läcker. Ytterdörren går inte att låsa efter att den blivit vandaliserad. Nu avgörs ärendet i hyresnämnden.
Foto: Pixabay

En hyresgäst i Osby kommun har hamnat i konflikt med hyresvärden. Det parterna strider om är skötseln av hyresgästens lägenhet. Meningarna går isär.

Detta är några av de saker som hyresgästen klagar på:

Läs ocksåHyresgäst vann i tingsrätten – slipper betala 40 000 kronor för obeboelig lägenhet

● Det tog sex månader innan ytterdörren blev lagad.

● En kakelplatta har spruckit.
● En golvlist saknas.
● Duschslangen läcker.

● Det kommer bara kalluft i torkrummet.
● Fönsterna i de gemensamma utrymmena tvättas inte.
● Kyl och frys byts inte ut trots löfte om detta.

Läs ocksåPatrique bor och jobbar i stans äldsta hus: ”En sucker för 1700-tal”

Hyresvärden anger i skrivelsen till hyresnämnden att vaktmästaren enbart reparerade dörren tillfälligt i väntan på montering av en ny dörr. Enligt värden har hyresgästen kompenserats med en månadshyra för besväret. Värden hävdar att kyl och frys har köpts in men inte kunnat installerats då hyresgästen inte anmält när de kan komma och montera den.

Hur det går avgörs av hyresnämnden den 13 oktober. Förhandlingen sker i Kristianstads tingsrätts lokaler.

Läs också Chocken efter Italienresan – sönderbränt kök och krav på 30 000 kronor Raggade utsatta hyresgäster hos socialen – fick napp i Göteborg Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.