HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Lång väntan på nya golv

Åtvidaberg Ewa Totemark ville att värden skulle byta de utslitna golven som var svåra att hålla rena. Men värden sa nej eftersom hon känt till bristerna innan hon flyttade in.
Foto: Jenny Knutsson
Ewa Totemark bor på Åkervägen i Åtvidaberg.

– Jag flyttade in 2012. Då hade lägenheten stått tom ganska länge, berättar Ewa Totemark.

Det fanns hål i innerdörrar och garderobsdörrar och golvmattorna var slitna.

Läs ocksåArga hyresgäster i nybyggt hus ger inte upp – kräver att felanmälan ska fungeraTvå män sitter i ett kök.

– Det gick inte att städa. Smutsen fastnade i reporna.

Ewa försökte förmå dåvarande värden att byta golv, utan att få gehör. Efter något år såldes huset på Åkervägen i Åtvidaberg och hon framförde samma önskemål till nya värden, Lidéns fastigheter.

Men några golv gick inte heller den nya värden med på att lägga in, trots upprepade påstötningar.

Läs ocksåBrister på Stensiken skapar otrygghet - Maritha: "Har inte varit i källaren på tio år"

Till sist vände sig Ewa till Hyresgästföreningen, men inte heller det hjälpte till en början. Först efter ungefär ett år av regelbundna kontakter ändrade sig värden och gick med på att byta, efter att först ha testat att bona golven.

– Det hjälpte inte alls.

Hon är nöjd med resultatet i dag, framför allt för att hon nu kan städa ordentligt. Men väntetiden har varit jobbig.

Läs ocksåJim och Annika har väntat på hjälp i sex år – nu ger de upp och flyttar

– Jag tänker på äldre människor och andra. Alla kanske inte orkar slåss som jag har gjort.

Du tittade på lägenheten innan du flyttade in. Varför tog du den trots bristerna?

– Jag behövde en bostad i Åtvidaberg snabbt och det fanns inte så mycket att välja på.

Hyresgästföreningens ärendehandläggare Lena Andersson är kritisk till att det tog så lång tid.

– Det finns ingenting som heter befintligt skick när det gäller hyreslägenheter. Finns det brister så ska de åtgärdas. Sista utvägen är annars att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden, säger hon.

Anders Lönnström, fastighetschef hos Lidén fastigheter, menar att Ewa Totemark borde ha klagat på golven redan innan hon flyttade in i lägenheten.

Han tillträdde för 1,5 år sedan och betonar att han inte kan svara för vad som hänt tidigare, men att det generellt är lättare att åtgärda brister när en lägenhet är tom.

Han håller däremot med om att golven var i dåligt skick i flera rum i Ewa Totemarks lägenhet.

Varför tog det så lång tid att åtgärda?

– Vi polerade golven först men hon blev inte nöjd så då bestämde vi att byta. Men vi tyckte inte att det var akut. Vattenskador och sådana allvarligare ärenden måste gå före, säger Anders Lönnström. 

Läs också Hyresvärd anklagas för att skälla och spionera på hyresgäster Lungsjuka Anneli, 63, instängd hemma i tre år – värden stoppade hjälpen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.