Annons

Lång väntan på nya golv

Åtvidaberg Ewa Totemark ville att värden skulle byta de utslitna golven som var svåra att hålla rena. Men värden sa nej eftersom hon känt till bristerna innan hon flyttade in.
Foto: Jenny Knutsson
Ewa Totemark bor på Åkervägen i Åtvidaberg.

– Jag flyttade in 2012. Då hade lägenheten stått tom ganska länge, berättar Ewa Totemark.

Det fanns hål i innerdörrar och garderobsdörrar och golvmattorna var slitna.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

– Det gick inte att städa. Smutsen fastnade i reporna.

Ewa försökte förmå dåvarande värden att byta golv, utan att få gehör. Efter något år såldes huset på Åkervägen i Åtvidaberg och hon framförde samma önskemål till nya värden, Lidéns fastigheter.

Men några golv gick inte heller den nya värden med på att lägga in, trots upprepade påstötningar.

Läs ocksåSå vet du om bristerna i lägenheten är stora nog att åtgärdas – 60-årig kvinna fick nej

Till sist vände sig Ewa till Hyresgästföreningen, men inte heller det hjälpte till en början. Först efter ungefär ett år av regelbundna kontakter ändrade sig värden och gick med på att byta, efter att först ha testat att bona golven.

– Det hjälpte inte alls.

Annons

Hon är nöjd med resultatet i dag, framför allt för att hon nu kan städa ordentligt. Men väntetiden har varit jobbig.

Läs ocksåAnnika Backlund svarar på kritiken mot AB-hem: "Jag vill vara en bra värd"Annika Backlund, halvkroppsproträtt, i blont hår och blåmönstrad kofta, mot en grå bakgrund med sol som faller in snett ovanför henne. AB-hem får kritik av hyresgäster på flera orter för brister i lägenheterna och i underhållet.

– Jag tänker på äldre människor och andra. Alla kanske inte orkar slåss som jag har gjort.

Du tittade på lägenheten innan du flyttade in. Varför tog du den trots bristerna?

– Jag behövde en bostad i Åtvidaberg snabbt och det fanns inte så mycket att välja på.

Hyresgästföreningens ärendehandläggare Lena Andersson är kritisk till att det tog så lång tid.

– Det finns ingenting som heter befintligt skick när det gäller hyreslägenheter. Finns det brister så ska de åtgärdas. Sista utvägen är annars att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden, säger hon.

Annons

Anders Lönnström, fastighetschef hos Lidén fastigheter, menar att Ewa Totemark borde ha klagat på golven redan innan hon flyttade in i lägenheten.

Han tillträdde för 1,5 år sedan och betonar att han inte kan svara för vad som hänt tidigare, men att det generellt är lättare att åtgärda brister när en lägenhet är tom.

Han håller däremot med om att golven var i dåligt skick i flera rum i Ewa Totemarks lägenhet.

Varför tog det så lång tid att åtgärda?

– Vi polerade golven först men hon blev inte nöjd så då bestämde vi att byta. Men vi tyckte inte att det var akut. Vattenskador och sådana allvarligare ärenden måste gå före, säger Anders Lönnström. 

Läs också Här tar hyresgästerna strid mot kalla hem och dålig skötsel: ”Någon kommer ramla och skada sig snart” Johannas kök faller sönder - över 70 lägenheter synas i stor insats mot hyresvärd

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.