Lars hiss har stått still i flera år: ”Klart man förväntar sig att en hiss ska fungera om det finns en”
Man kan tycka att det är en självklarhet att en hiss som inte fungerar lagas så fort som möjligt efter felanmälan. Men i huset på Centrumplan i Sollefteå har hyresgästerna fått använda trapporna länge nu.
– Ja, hur länge den faktiskt stått still vet jag faktiskt inte, men lappen om att den är ur funktion har suttit där ända sedan jag flyttade in för två år sedan, berättar Lars Nyström.
Han bor på tredje våningen och den trasiga hissen var ingen glad överraskning när flyttlasset anlände. Otur, tänkte Lars som fick bära upp allt bohag via trapporna. Han förutsatte att hissen snart skulle gå att använda.
Men ingenting hände.
– Det stod ju i annonsen för lägenheten att det skulle finnas tillgång till hiss så då förutsätter man ju det, men det har aldrig varit någon här och tittat på den ens, enligt Lars.
När Hem & Hyra trycker på hissknappen rullar maskineriet igång och hissen stannar på rätt våning. Dörren går att öppna och allt ser okej ut. Men så länge anslaget om att den är ur funktion sitter på hissdörren så har det ingen egentlig betydelse. Hissen anses inte funktionsduglig förrän hyresvärden kan garantera det.
Lars har ont i rygg och höfter och trapporna sliter på kroppen. För att få en lösning på hissproblemet vände han sig till Hyresgästföreningen.
Under sammanträdet i hyresnämnden i förra veckan lyckades Hyresgästföreningen få till en överenskommelse med hyresvärden för Lars räkning.
Han ska få fem procents retroaktivt avdrag på hyran som kompensation för att han inte kunnat använda hissen.
Men även om en lägre hyra är välkommet så lindrar det inte smärtorna i kroppen, så därför har hyresvärden även lovat honom förtur till en lägenhet på bottenplan om de inte får igång hissen. Blir det en flytt ska Lars också få hjälp med den och slipper dubbla hyror under uppsägningstiden.
Hyresgästföreningens jurist Linda Anderton företrädde Lars Nyström i hyresnämnden. Hon kommenterar överenskommelsen:
– Jag är nöjd med att vi kunde nå en lösning på problemet.
Vet du om hyresvärden kommer att reparera hissen eller inte?
– Det verkar som att de jobbar för det i alla fall, säger Linda Anderton.
Hyresvärden Quadratum Invest AB företräds av Fastighetsägarna. Men ombudet vill inte svara på några frågor. Oavsett om de handlar om hur länge hissen egentligen stått still eller vilka ambitioner företaget har att laga hissen så har fastighetsjuristen Christian Strömberg på Fastighetsägarna bara ett svar: ”Jag kan inte säga någonting om det där tyvärr.”
Lars tycker såklart att det vore bra om hissen lagas.
– Men kan jag byta till en lägenhet på nedre botten så blir jag ändå nöjd, säger han.
Lars, som inte har så mycket kontakt med sina grannar, vet inte hur de påverkas av att inte ha tillgång till hiss.
Men, precis som Lars, har alla medlemmar i Hyresgästföreningen rätt till juridisk rådgivning och hjälp om de behöver.


