Lutande toalett fall för hyresnämnden

Uppsala En hyresgäst utanför Enköping har länge påtalat brister i sitt boende, särskilt i toalett och duschutrymme. Nu vänder han sig till hyresnämnden för andra gången.

Hyresgästen vill att hyresnämnden fattar ett beslut om åtgärdsföreläggande mot hyresvärden. Han vill även att hyresvärden betalar ut ett vite till honom på 50 000 kronor.

Fastighetsägaren och hyresgästen har under 2016 haft en tvist med varandra, men till slut kunde de förlikas och hyresvärden lovade rätta till problemen. Golvet i badrummet lutar, toalettstolen är lös och lutar även den, golvbjälk har vittrat sönder och våtspärr saknas.

Läs ocksåMöte lockade oroliga hyresgäster – kommunalt bostadsbolag vill göra det lättare att sälja

Men eftersom hyresvärden inte gjort det han utlovat, ser hyresgästen ingen annan utväg än att vända sig till hyresnämnden med en ny ansökan om åtgärdsföreläggande.

– Bristerna är så omfattande att de utgör ett hinder i boendet. Det skulle vara mycket förvånande om hyresnämnden inte ålägger hyresvärden att åtgärda bristerna, säger Håkan Forsman, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

Något datum för sammanträde i hyresnämnden är ännu inte bestämt.

Läs ocksåHilja, 16 månader, skar sig på krossat glas i lägenheten – städmiss från tidigare hyresgäst
Läs också Helgas pension räckte inte för att byta till billigare lägenhet – nu ändrar värden reglerna Monica bor i kommunen som är slumvärdarnas hemvist: "De köper billigt och vill tjäna pengar" Bedragaren fick ut över 70 000 kronor i "oskälig andrahandshyra" – får nu betala tillbaka det tredubbla

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.