Mia fixade ny hiss – fick 50 000 kronor på köpet
Tänk dig att du vaknar varje natt av att du tror att väggen ska falla in i sovrummet. I fyra år. Tänk dig att du tar kampen mot hyresvärden.
Det gjorde Mia Björkman i Karlstad.
”Det måste vara något fel”, tänkte Mia ganska snart efter att hon flyttat in i den centrala lägenheten hos en privat hyresvärd i Karlstad.
– Jag kunde sitta ute på balkongen och ändå höra hissen i trapphuset. Och när någon använde den om natten, lät det som att hela väggen skulle rasa in över oss. Till slut gick det som en stöt genom kroppen när jag hörde den, berättar hon.
Mia bor högst upp i närheten av maskinrummet. Det visade sig att grannen mitt emot på samma våning också stördes och det fick Mia att undersöka hur hissen i den andra trappuppgången lät. Där hördes endast ett sus och trots att Mia tog det som bevis på att något faktiskt var fel med hissen i hennes trappuppgång, tyckte vare sig hissfirman eller hennes hyresvärd att det var bevis nog.
Hon vände sig till Hyresgästföreningen, men fortsatte även att driva sin kamp på egen hand.
– Jag var ursinnig många gånger och andra gånger helt uppgiven och kände att jag orkar inte mer. Men sen kände jag att ”Nä, det ska inte vara så här: jag måste kunna få sova i mitt hem!”.
Till slut blev de lovade en ny hiss och efter ytterligare några turer, installerades den strax före jul.
– Jag bara gick här och njöt i flera dagar av hur tyst det var, berättar Mia.
Gott så. För där hade historien kunnat ta slut. Om inte hennes jurist på Hyresgästföreningen hade hört av sig.
– Han sa ”inte ska du nöja dig med en ny hiss, du har ju blivit störd i flera år!”. Det hade jag inte haft en tanke på. Allt mitt fokus hade jag lagt på att få hissen bytt.
Hyresgästföreningens jurist Ingemar Fornemo förhandlade med hyresvärden och fick fram en hyresnedsättning motsvarande tjugo procent av hyran för hela störningsperioden. Det innebär att Mia slipper att betala hyran motsvarande 50 000 kronor.
– Jag var ju glad av att få en ny hiss, så det här hade jag aldrig räknat med. Jag hade inte orkat ta tag i den delen själv, så det var skönt att någon annan gjorde det. Nu vill jag bara bo, utan att strida.
Att förhandlingen lyckades så bra med hyresvärden, säger Ingemar Fornemo till stor del beror på att Mia hade gjort ett bra förarbete:
– Hon var klok nog att genast berätta om bristen för sin hyresvärd och dessutom gjorde hon det skriftligt. Det blev ett bra stöd i förhandlingen speciellt som hyresvärdarna hade bytts ut efter hand. Sen är jag imponerad av hennes tålamod i detta, säger han.
Buller, ohyra, felaktig temperatur, ett trasigt kylskåp är brister som kan ge rätt till nedsatt hyra.
Men bara från den dagen du kontaktat din hyresvärd.
Skriv gärna så du har bevis på att du påtalat bristen.
Sluta aldrig att betala hyran på eget bevåg.
Ge dig inte – du har rätt till ett bra boende!
Skilj på sak och person. Den du pratar med på bostadsbolaget är oftast inte den som tar besluten. Var därför trevlig och be den föra vidare din åsikt i stället för att bli arg – gäller även den hundrade gången du ringer om samma sak.