Monica, Mari och Maria hjälpte de branddrabbade: ”Vi lärde oss deras klädstorlekar utantill”

Maria Ericson sitter i bilen med sin dotter, på väg in till stan för att köpa pizza, när de möts av en rad brandbilar under uttryckning.
– Vi såg att de åkte upp mot Stormyravägen, ett stort pådrag. Sen såg vi att det brann däruppe. Vi hämtade pizzan och när jag kom hem igen skrev jag till Peter Jägstad, som sitter i den lokala styrelsen. Jag frågade om de skulle öppna föreningslokalen för de drabbade, säger Maria Ericson, som jobbar som folkrörelseutvecklare på Hyresgästföreningen.
Branden spred sig med en hisklig fart upp på vinden i huslängan och därifrån ner i alla fyra trappuppgångar. 36 lägenheter förstördes.
– Det som trots allt är skönt är att inget människoliv gick till spillo, säger Monica Flöjt, som är ordförande i Hyresgästföreningen Hudiksvall-Nordanstig.
”Det gick så fort”
Hon var på kolonilotten på söndagseftermiddagen 27 juli när Peter Jägstad ringde henne och berättade att det brann.
– Jag slängde mig in i bilen och åkte till Stormyravägen. Det gick så fort allting. Halv sex på kvällen var hela huset övertänt, säger hon.

Hon och Peter öppnade först kvarterslokalen närmast branden, men blev snart tillsagda av räddningstjänsten att de inte fick vara där. De lyckades få tag på den lokala hyresgästföreningen i området intill och flyttade till den lokalen. Sen öppnade kommunen Björkbergsskolan, som ligger några kvarter från huset som brann, och det blev en samlingsplats för de drabbade. Peter och Monica åkte till Hyresgästföreningens kontor och hämtade en högtalaranläggning med mikrofoner, som bland andra räddningstjänsten använde när de skulle informera alla på plats i skolan.
Mari har utbildning i krishantering
Monica ringde Mari Gunnarsson, som sitter både i Hyresgästföreningens regionstyrelse och styrelsen för Hudiksvall-Nordanstig. Mari har tidigare varit aktiv i Civilförsvarsförbundet och är dessutom utbildad sjuksköterska med erfarenhet från psykiatrin.
– Monica visste att jag har utbildning i krishantering och att ta hand om människor i chock. Det blev jag som tog emot folk när de kom, säger Mari Gunnarsson.
Det blev en lång kväll och natt. När Glada Hudikhem, försäkringsbolag och räddningstjänsten höll i information för de drabbade passade Mari på att prata med ambulanspersonalen om de som behövde mediciner tidigt på morgonen.
Många hade bara shorts och t-shirt
Många av de som kom till Björkbergsskolan hade bara shorts och kortärmat på sig. En person som bodde i närheten plockade ihop kläder hemma och kom med till skolan. Mari föreslog att de skulle göra en insamling. Hon och Monica beslutade att den skulle starta klockan 13 på måndagen.
Någon gång runt midnatt gick Monica och Mari till det brinnande huset och träffade på fler personer i chock, som de kunde hänvisa till mötesplatsen på Björkbergsskolan.
– Sen kom det två till senare på natten som inte kunde sova och inte ville vara själva, säger Mari.
Monica var kvar till halv sex på måndagsmorgonen, Mari till strax efter halv nio.
Fick stänga insamlingen efter tre timmar
Klädinsamlingen samma dag fick en uppslutning de aldrig hade kunnat föreställa sig. Redan vid tio på morgonen började folk köa för att skänka kläder, så insamlingen fick öppna tidigare än 13. Kommunen erbjöd dem att ha den i Björkbergsskolan i stället för i Hyresgästföreningens lokal.
– Folk var otroligt välvilligt inställda. Redan efter tre timmar fick vi säga stopp, säger Monica.
– Eftersom allt gick så snabbt var det väl folk som hämtade kläder på vinden och inte gick igenom dem så noga. Allt gick inte att använda. Folk skänkte grejer av välvilja, men det blev övermäktigt till slut, säger Maria.
– Jag visste att man bör specificera mer vad det verkligen är som behövs, men jag hann inte med, säger Mari.
”Vi kom dem väldigt nära”
Maria Ericson hade egentligen en vecka kvar av semestern, men beslutade sig ändå för att hjälpa till. Medan Mari Gunnarsson tog emot de drabbade och hade samtal letade Maria upp kläder i rätt storlekar. Monica Flöjt sorterade kläder, med hjälp av bland andra Röda korset. Ibland tog Mari hjälp av Maria vid svåra samtal.
– Vi kom dem väldigt nära, förutom att vi också lärde oss deras klädstorlekar utantill, säger Maria.

De tre var på plats från morgon till sen kväll hela veckan efter branden.
– När man kom hem var man helt slut. Det var långa dagar och tungt känslomässigt. Samtidigt som det verkligen kändes att man gjorde nytta, säger Maria.
– Jag tyckte att det var extra känslomässigt jobbigt med alla barn som hade blivit av med alla sina gosedjur och leksaker, säger Mari.
Flyttade insamlingen till prästgården
På söndagen en vecka efter branden tänkte de stänga kriscentret vid 15, men det kom fortfarande så många dit att de valde att vara kvar till efter åtta på kvällen. På måndagen öppnade fritids på Björkbergsskolan. Hyresgästföreningen fick då hjälp av Glada Hudikhems sommarjobbare att köra alla insamlade kläder och andra saker till gamla prästgården i Hudiksvall, som stått tom under en tid. Än så länge är det insamlade till specifikt för de branddrabbade, men så småningom är tanken att andra behövande ska få ta del av allt det som blir över.
Mari berättar att alla de varit i kontakt med velat hjälpa till. Coop, Ica Maxi och flera restauranger skänkte till exempel mat. Glada Hudikhem beställde 80 pizzor för att alla skulle ha något att äta den första kvällen.
– Glada Hudikhem har verkligen ställt upp, säger Monica.
”Utan hemförsäkring blir du av med allt”
Monica, Mari och Maria vet redan två saker de vill jobba vidare med inom Hyresgästföreningen, för att hyresgäster ska kunna stå bättre rustade vid bränder.
– Jag skulle önska att vi jobbar mer för att hemförsäkring ska ingå när man hyr en lägenhet, precis som man måste ha trafikförsäkring på bilen. Har du ingen hemförsäkring blir du av med allt och får inte ersättning för någonting. Det var till exempel någon som hade haft hemförsäkring via facket, men glömt bort att ordna en ny försäkring efter pensionen. Det är så lätt hänt, säger Maria Ericson.
– Ja något måste göras där, säger Mari Gunnarsson.
Önskar utbildning i krishantering
Hon tycker dessutom att det vore bra om alla inom Hyresgästföreningen fick mer kunskap om krishantering.
– Jag var så lugn och trygg i mig själv hela tiden, för jag visste vad jag skulle göra. Därför tycker jag att alla borde få gå en utbildning i krishantering, säger Mari.
– Jag tyckte också det blev lättare när du lärde mig hur man skulle göra, säger Monica Flöjt.
- Försök att se till att du kan ta hand om dig själv innan du börjar hjälpa andra. Packa vatten, mobil och laddare och något enkelt att äta.
- Om någon just har varit med om en traumatisk händelse, men inte har skadat sig fysiskt: Lägg en hand på axeln, säg att du/ni finns där, erbjud ett glas vatten. Ställ inte frågor, utan låt personen i så fall själv ta initiativ till att prata.
- Om ni behöver samla in kläder, möbler eller annat till personer som blivit av med sina tillhörigheter: Ta reda på vad de behöver och be att folk ska skänka specifikt de sakerna.