Nyopererade Per lämnades med en grop i sovrummet när värden rev upp golvet

Per Dahlström lyfter mödosamt på en planka i golvet i sovrummet. Under den ligger utfyllnadsmaterial i form av träspån, sten och grus.
– Det var ju så de byggde förr men all den här skiten var ju helt otäckt under en månad och jag andas in det, säger Per Dahlström och sätter sig på sin rullator.

Lägenheten han bor i ligger i Bjuv och ägs av den skånska lantbruksföretagaren Lars Jacobsen, vars fastighetsbolag i år kom in på Hem & Hyras lista över de 25 värsta värdarna i Sverige. I februari kunde tidningen berätta om hur hyresgästerna i Bjuv hade kalla och fuktiga lägenheter och att både kommunen och räddningstjänsten ställt krav på fastighetsägaren.
Var utan golv i en månad
Per Dahlström är inte ett dugg nöjd med vad som hänt honom sen fastighetsägaren återigen hamnade i strålkastarljuset. Tvärtom har det blivit besvärligt för honom när bristerna i hans lägenhet skulle åtgärdas.

Parkettgolvet i hans sovrum sviktade och bitar hade lossnat, som Per kunde berätta när SVT var på besök i mars. Men hyresvärdens åtgärder för att fixa det trasiga golvet har hittills varit mer stjälp än hjälp – bokstavligen.
Två dagar innan midsommarafton rev en av värdens anställda upp en del av parketten i sovrummet – och lämnade kvar ett stort, gapande hål samt delar av det uppbrutna golvet.
– Jag ramlade i skiten och slog i knäet, berättar Per.
Vid den tidpunkten hade han nyligen genomgått en höftoperation, tillbringade mycket av tiden sängliggande och fått en rullator.
Det var först efter en månad som hyresvärden lät täcka över hålet.
Fick tillfälligt golv av balkongvirke
En granne till Per fick reda på att golvet skulle rivas upp, och var orolig för att det inte skulle hända någonting när det väl tagits bort. Grannen pratade därför med personen som rev upp golvet, för att försäkra sig om att hyresvärden hade skaffat ett nytt golv att lägga in. Men farhågan visade sig vara sann.

Fortfarande i slutet av augusti har Per inte fått något besked om när han ska få ett nytt, riktigt golv. Delar av den buckliga och skadade parketten ligger kvar, och där det tidigare var ett hål har fastighetsägaren låtit lägga plankor, som vickar när man går på dem. Det är impregnerat virke som egentligen är tänkt att användas som golv till balkongerna. Resten ligger utomhus i en trave vid soptunnorna.
– Vi kan inte ha det så här längre, säger Per Dahlström.
Vill se en tvångsförvaltning
Han tycker att Lars Jacobsen inte borde få hyra ut bostäder, och hade gärna sett en tvångsförvaltning av huset han bor i.

Hem & Hyra har pratat med flera personer som bor i huset i Bjuv, och samtliga är missnöjda med sitt boende och vill inte ha med sina namn i tidningen. Några är rädda för att hyresvärden ska försöka förmå dem att flytta, om de talar öppet. Alla upplever att det tar orimligt lång tid innan saker blir gjorda, om de alls blir åtgärdade.
Tre saker går igen i kritiken från hyresgästerna:
- Det går inte att felanmäla. Det är ingen som svarar på det telefonnummer som sitter på anslagen i trapphuset. Samma sak blir det när Hem & Hyras reporter ringer. Den som istället skickar ett sms får ingen bekräftelse på att anmälan tagits emot. En hyresgäst har skrivit e-post till personen som skickar ut hyresfakturorna med en fråga om vem som kan ta emot felanmälningarna men inte fått svar.
- Framförhållningen är minimal. I de fall hyresvärden ska in i lägenheterna får de som bor där inte alltid veta det i förväg. ”De anställda bara plingar på och säger att de ska in i lägenheten”, berättar en hyresgäst. En annan blev väckt av att värdens personal utifrån tog sönder dörrkedjan som satt på insidan av dörren. ”De skrämde livet ur mig när jag låg och sov”, säger hyresgästen, som senare fick en ursäkt och en ny kedja.
- Arbetet blir dåligt utfört. Flera fönster är i mycket dåligt skick. Men några av de som målats om har bara blivit ommålade på utsidan, trots att även insidan skulle behöva en ommålning. Hyresgäster reagerar också över att det alltid är bilar från hyresvärdens företag Cityförrådet som kommer när något ska åtgärdas och inte personal från bygg- eller hantverkarföretag. Det får dem att tvivla på att arbetet utförs fackmannamässigt.

Som Hem & Hyra tidigare har berättat har miljöförvaltningen i Bjuvs kommun ställt flera krav på åtgärder (se faktaruta). Senast i början av denna vecka var kommunens personal på ett nytt tillsynsbesök i fastigheten.
Kan bli nya krav från kommunen
Miljöinspektören Joakim Liljegren var med på inspektionen. Han har alldeles nyss fått ta över ärendet från en kollega som slutat, och kan därför ännu inte säga någonting om och isåfall hur kommunen kommer att gå vidare.
– Jag behöver besluta huruvida jag behöver ställa ytterligare krav eller något annat. Så tyvärr, jag förstår att det är jättefrustrerande att inte få några riktiga svar, säger Joakim Liljegren.

Hur ställer sig fastighetsägaren Lars Jacobsen själv då till kritiken från hyresgästerna? Ja, han svarar på några frågor men lämnar andra obesvarade när Hem & Hyras reporter ringer. Han tycker också att tidningen vinklar och påstår saker som inte stämmer.
– Varför ljuger man, är det för att du är kommunist, säger Lars Jacobsen.
Flera gånger väljer han att avsluta samtalet i ett upprört tonläge, för att sedan själv ringa upp och fortsätta i ett något lugnare.

När det gäller Per golvs säger han att han inte kände till att parketten var dålig förrän han såg inslaget i SVT och att företaget aldrig fått någon felanmälan om detta. Att golvet lämnades öppet under en månads tid säger han var utan hans vetskap eller medgivande.
– Du får fråga min före detta anställda varför han tog bort golvet utan tillåtelse från mig att göra det, säger Lars Jacobsen.
När Hem & Hyra frågar vilket ansvar han som fastighetsägare har om någon av hans anställda brister säger han att han inte vet vad den anställda och hyresgästen kommit överens om.

Något svar på när Per Dahlström ska få ett permanent golv får vi aldrig.
När det gäller numret för felanmälan säger Lars Jacobsen att han kontaktat telefonbolaget och fått beskedet att det inte har gått att komma fram till sedan början av augusti men att det förhoppningsvis ska gå att få igång snart igen.
Har du fått någon förklaring till varför numret har slutat fungera?
– Sluta nu att fråga flera frågor. Jag har konstaterat att det inte funkar. Vi har felanmält det själv, säger Lars Jacobsen.

Senast 30 september 2025. Ordna alternativ utrymningsväg i en källarlägenhet, ha brandvarnare i alla lägenheter och sätta igen öppningar som uppkommit efter rördragning mellan olika rum i källaren så att det blir separata brandceller.
Senast 1 januari 2026. Genomföra mätningar av luftflödet i samtliga lägenheter, och ta fram förslag på åtgärder om mätningarna visar att ventilationen inte håller måttet.
Lars Jacobsen är ägare och huvudman till Kullagruppen AB, vars dotterbolag äger flera fastigheter. Hyreshuset på Vegeågatan i Bjuv ägs av Kullagruppens Bostäder som också hyr ut förråd under namnet Cityförrådet. I Båstads kommun finns lägenheter som ägs av L Jacobsen fastighets AB på det gamla Bjärehemmet i Västra Karup.
I anslutning till jordbruksfastigheter finns det även på flera orter byggnader som används eller har använts av säsongsarbetare inom jordbruket.
Källor: Lantmäteriet, allabolag.se