Annons

Otrygghet och rykte viktigaste problemen

Nyheter Två av tre tycker att deras miljonprogramsområde har dåligt rykte. Invånarnas engagemang är avgörande för att få fler att trivas enligt en ny rapport.

Många miljonprogramsområden är skamfilade och i stort behov av upprustning. Oftast handlar det om stambyten, tilläggsisolering, fönsterbyten och nya badrum.

Ändå är helt andra frågor minst lika viktiga för att folk ska trivas i sina områden och vilja bo kvar, konstaterar  konsultföretaget Tyréns i den tvärvetenskapliga rapporten Möjliga miljoner.

Läs ocksåVandrar tillsammans för ökad botrygghet: "Minskar fördomar mot socialtjänsten"Hyresgästen Hans Nilsson fick påhälsning av Mia Schagerholm, uthyrare på Bengtsforshus, Diana Rörström, förtroendevald, Mia Kjellsson, folkrörelseutvecklare på Hyresgästföreningen, Bachir Sulaiman, som jobbar med arbete- och integration, samt Olle Vister, fältsekreterare på Bengtsfors kommun.

Det är framför allt 0trygghet, dåligt rykte och isolering som är de viktigaste orsakerna till om folk inte är nöjda med sitt område. Men mycket går att göra med enkla medel, enligt rapporten.

– Både hårda och mjuka faktorer samspelar och det är kanske svårare att komma åt de mjuka. Därför har vi tagit fram en metod för hur man kan arbeta med de frågorna och prioritera sina insatser så att det man gör ger effekt, säger Madeleine Eneskjöld, beteendevetare och medarbetare i projetet.

Studien bygger bland annat på en enkät med drygt 3 400 personer i fem olika miljonprogramsområden. De har svarat på frågor om vad som är bra och dåligt och vad de tycker är viktigt för trivseln.

Annons
Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Liksom i de flesta undersökningar rankas tryggheten som viktigast för att man ska vara nöjd med sitt bostadsområde. 59 procent anger att de känner sig trygga, men de som inte gör det pekar bland annat på hur bilparkeringarna är utformade. 

– Så som miljonprogramsområdena ofta byggdes separerades bilarna från husen. Parkeringarna ligger avskärmade och känns otrygga. Med ganska enkla medel kan man ofta förbättra belysningen och sikten och skapa trygga stråk, säger Madeleine Eneskjöld.

Näst viktigast för nöjdheten är områdets rykte,  alltså vad invånarna tror att andra tycker om deras bostadsområde. Det är samtidigt det område som de tillfrågade var minst nöjda med: bara en av tre tycker att deras område hade gott rykte.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

Det har också stor betydelse vad invånarna själva tycker om sitt område. Om man inte förbättrar deras egen bild av området kommer det också bli svårt att övertyga andra om områdets fördelar och förbättra ryktet, enligt rapporten.

Annons

Flera av de åtgärder som föreslås handlar om att stärka invånarnas engagemang och inblandning. De boendes kunskaper och synpunkter är också viktiga för att förättra de andra trivselaspekterna: att skapa mötesplatser, bryta isoleringen från resten av staden, göra det vacker och öka utbudet av affärer, bland annat, enlig rapporten.

– Alla områden skiljer sig åt. Det viktiga är dialogen, att man frågar dem som bor där och har en idé om hur man ska ta tillvara deras åsikter. Då har man större möjligheter att nå framgång, säger Madeleine Eneskjöld.

Fakta: Undersökningen Möjliga miljoner

Det stiftelseägda konsultföretaget Tyréns har tagit fram en metod för områdesutveckling av miljonprogramsområden.

Utgångspunkten är de boendes upplevelser om vad som gör ett område attraktivt att bo i.

Drygt 3 400 personer i fem miljonprogramsområden i Sundbyberg, Upplands Väsby, Göteborg, Lund och Malmö har svarat på enkäten.

Ur svaren vaskade man fram de nio viktigaste nöjdhetsfaktorerna: trygghet, rykte, integration med staden, vackert, mötesplatser, identitet, utbud av butiker, blandad bebyggelse och tillgänglighet.

De svarande var mest nöjda med tillgängligheten och minst nöjda med ryktet.

Trafikplanerare, kulturgeografer, arkitekter, ekonomer, beteendevetare, omvärldsanalytiker och statistiker har deltagit i projektet.

Läs också Hyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.