Pilotprojekt ska överbrygga kulturskillnader
Inflyttningarna av nyanlända har inte varit helt okomplicerade. Hyresgästerna har hamnat i ett glapp mellan socialtjänsten och bostadsföretaget. Eftersom bostadsbolagets bovärdar är fysiskt närvarande i bostadsområdena, har de fått besvara frågor som egentligen inte rör deras yrkesområde, berättar Maria Carelli-Martinsson, integrationsstrateg på Vätterhem
– Det kan vara frågor om var bussen går, hur man söker försörjningsstöd och var man köper sängar till barnen.
I samarbete med Jönköpings kommun har Vätterhem därför startat upp ett pilotprojekt för att skapa nya rutiner. Vätterhem erbjuder förstahandskontrakt till familjer som kommunen väljer ut. Kommunen har tillsatt en ny funktion som kallas bostadskonsulenter. De ska fungera som en brygga mellan bostadsbolagen och kommunen. Tillsammans med en bostadskonsulent får de nya hyresgästerna en fördjupad introduktion vid kontraktsskrivning. I grunden handlar det om vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst.
– Introduktionen handlar om allt från att visa lägenheten och närmiljön till hur man agerar i tvättstugan och källsorterar.
Bostadskonsulenten gör sedan regelbundna uppföljningar under de följande sex månaderna hos de nya hyresgästerna.
Projektet omfattar ett hundratal lägenheter utspridda över Vätterhems alla bostadsområden. Än så länge är inte alla lägenheter fyllda. Projektet löper till den sista december i år.
– Resultatet har varit positivt så här långt, konstaterar Maria Carelli-Martinsson.
Nu diskuterar Vätterhem om man ska utöka projektet till att gälla alla nyinflyttade.
– Det finns ett behov bland alla grupper att lära sig mer om exempelvis sophanteringen.