Annons

Plusboende blev till minus

Sundsvall De flyttade hit för utlovad tillgänglighet, gemenskap och service. Men boendet med plus i kanten får minusbetyg av hyresgäster i huset.
Foto: Åsa Eriksson
Tungt. Ann-Mari, 83, orkar precis med att öppna hissen. – Har jag rullatorn måste jag använda mackapären (bild i bild), säger Ann-Mari.

På Fridhemsgatan 67 på Skönsmon är de flesta hyresgäster över 70 år.
Huset är ett så kallat Plusboende med lägenheter som enligt Mitthem ska vara anpassat för äldre, för ”dem vars fysiska förutsättningar inte längre är vad de varit”.
Så stod det i broschyren när Ann-Mari Vildtörne, 83, bestämde sig för att flytta hit. Framförallt var det den utlovade tillgänglighetsanpassningen vid entréer och tvättstuga som lockade.
– Det lät ju som rena drömmen nu när man inte längre är så ”fit for fight” och jag var väldigt glad när jag fick en lägenhet här för sex år sedan, säger Ann-Mari när Hem & Hyra träffar henne och grannarna.

De berättar att de känner sig besvikna på boendet där pluset i kanten snarare är ett minus.
­Klagomålen handlar om flera ­saker, men det är främst den ­gamla hissen som ofta ställer till det. Dörren är tung och för att komma in och ut ur den med rullator behöver många en dosa som skickar ut en signal och automatiskt öppnar hissdörren, som annars måste dras upp med handkraft.
Dosan kan man få bostadsanpassningsbidrag för hos kommunen.
– Men har man glömt den eller den gått sönder så står man där. Allt hade varit så enkelt om det fanns en sån där fastmonterad avlång grå automatisk öppnare vid sidan av hissen, säger Vildtörne.

Läs ocksåTräd i skorsten och farliga lekplatser – Hyresgästföreningen vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella"

Själva hissen krånglar ofta också, berättar hyresgästerna. Huset är från 1978 och hissen likaså.
– När den står still och felanmäld tar det flera timmar innan en tekniker kommer, säger en av Ann-Maris grannar, som vill vara anonym för att hon ”egentligen inte vill vara till besvär”.

Annons

De senaste två åren har hissen felanmälts 11 gånger, enligt uppgifter från Mitthem.
– Det är en otäck känsla att bli fast i sitt hem och inte kunna ta sig ut, eller bli fast i timmar i trapp­huset på ett annat våningsplan, ­säger grannen.

Lotta Björklund är vd för bostadsbolaget Mitthem som ansvarar för fastigheten. Hon beklagar hissproblemen, men förklarar att det handlar om prioriteringar.
– Ja, jag vill ju inte heller ha stopp på våra hissar. Elva felanmälningar förstår jag ställer till det i höga hus med många äldre. Sen måste vi så klart underhålla och åtgärda där det är störst behov och vi försöker följa vår underhållsplan. Enligt förvaltaren finns den här hissen inte med för utbyte under det närmaste året i alla fall, säger Lotta Björklund.

Läs ocksåBostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

Någon automatisk öppnare vid hissen har bostadsbolaget inte ­heller planerat för.

Annons

När Hem & Hyra ska åka tillbaka till redaktionen – står hissen still.
Ann-Mari, som då inte befinner sig på sitt eget våningsplan, får ta trapporna.
Men hennes granne är beroende av rollator och hiss. Hon blir tvungen att stanna hemma och ställa in sitt planerade besök till stan.
– Hade jag vetat att det skulle bli så här hade jag aldrig flyttat hit, säger Vildtörne och suckar upp­givet.

Fakta: Plusboende

• 2014 hade Mitthem ­cirka 900 Plusboenden. Idag cirka 800.
• Krav på hiss i huset ­alternativt lägenheter
i markplan.
• Tillgänglighetsanpassade entréer och tvättstugor.
• Riktar sig till 50+ utan hemmavarande barn.
• Uthyrning och ­städning av gemensam lokal och övernattnings­lägenhet sköts av de boende. Mitthem står för två grovstäd och en ­fönsterputs per år.

Läs också Här får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig" Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Pengar till skyddade boenden gick till anställd – åtalas för åratal av privata inköp

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.