Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: ”Jag tar ett steg i taget”

Eva Odeheim och hennes grannar Barbro, Irene, Kerstin och Annika sitter på uteplatsen utanför åttavåningshuset på Marmorvägen i Eriksberg.
De är samtliga 70 plus och har olika krämpor som gör det svårt för dem att gå i trappor. Att ta sig ut och in ur det hela åtta våningar höga huset, utan möjlighet att använda hissen, frestar på kroppen. Annika bor på fjärde våningen.
– Att gå ner och upp är precis vad jag klarar av, men sedan är jag helt slut. Jag skulle inte vilja ha en femte våning, säger hon.
Hisstoppet gör det svårt att vara spontan för de som har problem med rörligheten.
–Jag får planera hur många gånger och när jag ska gå ner, säger Irene, som är beroende av rollator.

Svårt hitta reservdelar
Hissarna i fastigheten är från när huset byggdes på 1960-talet och det är svårt att hitta reservdelar till dem. Det i sin tur medför stopp och avbrott under längre tider, i väntan på nya delar. Hissarna lever inte heller upp till dagens krav på säkerhet. Av den anledningen behöver de bytas ut, enligt hyresvärden Uppsalahem.
Hyresgästerna har känt till det planerade underhållet sedan november i fjol. Men grannkvinnorna som Hem & Hyra pratat med hade inte räknat med att alla hissar skulle vara avstängda samtidigt.
– Annars hade vi kunnat gå över vinden till nästa hiss. För mig som har tre trappor upp till vinden skulle det betytt mycket för att inte tala om de som bor högre upp. Först fick vi höra av Uppsalahem att vi skulle kunna gå över vinden, men sedan kunde vi plötsligt inte det, säger Eva Odeheim.
Bunkrat upp med mat
Hon har artros i knän, höfter och nacke samt spinal stenos i ländryggen, vilket gör att hon har värk och därmed svårt att gå.
– Men jag klagar inte för egen del. Det är ändå lindrigt i förhållande till hur många andra har det, säger hon.
Kvinnorna har förberett sig inför renoveringen genom att bunkra upp med mat och andra förnödenheter hemma. Men ibland behöver man ändå något akut. När Eva tagit sig ned för trapporna väntar hennes rollator på henne i förrådet på markplan. Med den går hon till affären.
– Jag tar bara så mycket som jag känner att jag orkar. Sist hade jag en liter mjölk i en ryggsäck på ryggen och en minivattenmelon i handen.
Vill ha porttelefon
Portarna saknar porttelefon och det är sedan flera år passeringstagg som gäller. Att behöva ta sig ner för trapporna för att kunna släppa in besökare innebär ytterligare en olägenhet när hissarna är under renovering. Eva och hennes grannar skulle gärna ha porttelefoner i stället.

– Nu får vi åka eller gå ner till porten för att hämta våra gäster, mediciner eller något annat som inte posten kan ta med, säger Eva Odeheim.
De vill även gärna ha en hyresreduktion för den tid hissarna varit ur bruk.
Har rätt stänga av hissarna
Martin Hansson, jurist på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle, säger att Uppsalahem är i sin fulla rätt att stänga av hissarna för en renovering. Däremot måste hyresvärden se till att renoveringen inte drar ut för mycket på tiden.
– Och om det är fråga om ett planerat underhåll är hyresvärden inte skyldig att ge hyresgästerna någon hyresreduktion. Annars är det en hyresreduktion på fem procent som gäller, säger han.
Uppsalahems kommunikationschef Linda Ryttlefors skriver i ett mejl till Hem & Hyra att ansvaret för hissreparationerna ligger hos entreprenören Uppsala Lyftservice.
Renoveringen blev försenad
”Det innebär att vi behöver ta hänsyn till leveranstider, entreprenörens tillgänglighet och samtidigt hålla ihop reparationerna tidsmässigt så att våra hyresgäster påverkas så kort tid som möjligt”, skriver hon vidare.
Från början var det tänkt att renoveringen i 11 A skulle börja en vecka före de övriga tre trappuppgångarna. Men enligt henne behövde entreprenören ändra tidsplanen, vilket gjorde att samtliga hissar blev avstängda samtidigt.
”Vi beklagar naturligtvis att det stökar till för våra hyresgäster och speciellt för dem som har svårt att gå i trappor. Men även hissar behöver renoveras och vi har aviserat i god tid för att planera alternativa lösningar. Vi har också varit tydliga med att tidplanen är preliminär, just för att förseningar kan uppstå av olika skäl vid renoveringsarbeten”, skriver Linda Ryttlefors i mejlet.
Enligt planen ska renoveringen vara klar den 4 juli.
Läs om Tommy, 77, som blev fast i lägenheten när hissen renoverades.