Annons

Renovering oroar på Mariedal

Lysekil Stegar som lämnas kvar efter arbetsdagens slut, murbruk som rasar till marken och bristande information. Hyresgästerna på Mariedal är missnöjda med HSB:s pågående renovering.
, ,

– Ett skyddsnät utanpå ställningarna och bättre koll på stegar och trappor hade gjort hela skillnaden. 

Det säger Kurt Götgård, ordförande i den lokala Hyresgästföreningen apropå den pågående upprustningen av HSB:s hus på Mariedal i Lysekil. 

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Renoveringen började i oktober förra året. Inledningsvis skulle enbart fönstren bytas ut. Men snart stod det klart att även mycket av murbruket mellan fasadens röda tegelstenar behövde fräsas bort och ersättas med nytt. 

– Självklart blir det stökigt när man plötsligt bor på en byggarbetsplats. Det vi vänder oss emot är HSB:s bristfälliga information samt hur själva renoveringen går till, säger Kurt Götgård.

Kurt är aktiv i den lokala hyresgästföreningen som varit i kontakt med hyresvärden HSB. Styrelsen har efterfrågat ett skyddsnät utanpå byggnadsställningarna för att förhindra att delar av fasaden, verktyg, hängrännor och hinkar riskerar att ramla ner på förbipasserande.

Läs ocksåEkparkett i köket - lyx eller standard? Ingrid stred för sin plastmattaParkettgolv. Bilden visar broschyr om renoveringen och Ingrid Edéus i köket.

– Det blåser i princip alltid rätt friskt här uppe på berget så risken är stor att en kvarlämnad hink uppe på ställningen kan komma farande, säger Kurt Götgård. 

En annan fråga rör de stegar och trappor som leder upp till byggställningarna. 

Annons

– Varför plockar man inte bort eller spärrar dem när arbetsdagen är slut. Som det är nu inbjuder ju de till att barn ska klättra upp på de livsfarliga ställningarna, säger Sten-Ove Romland och tillägger:

Läs ocksåElena klagade på mögel i fem år – nu vill Rikshem höja hyran för att fixa hennes badrum

– Visst, det är alltid föräldrarnas ansvar att se efter sina barn. Men om man kan minimera riskerna på ett så enkelt sätt. Varför gör man då inte det? 

Ulf Hallman är verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen i Vänersborg. Han har varit kontakt med både HSB, byggbolaget Peab, som är totalentreprenör för renoveringsarbetet, och fackföreningen Byggnads.

 – Tyvärr har våra påpekanden inte lett till den förbättring som vi hoppats på, säger Ulf Hallman. 

Britt-Inger Wallin är driftchef på HSB Göteborg. Hon bekräftar att hyresgäster hört av sig med synpunkter på renoveringen och att HSB sett till att de bristerna har åtgärdats. 

– Det handlade om att det dammade och att man inledningsvis inte använde sig av dammsugare. Det fick vi ändring på. Och så var det en hög med brädor som lämnats på gården som, efter vårt påpekande, togs om hand på direkten. 

Annons

När det gäller övriga synpunkter. Exempelvis de som handlar om skyddsnät på ställningarna säger Wallin att man från HSB:s sida litar på att entreprenören Peab gör en riktig bedömning av säkerheten. 

– Men efter det vi har fått till oss nu tar vi idag åter kontakt med Peab för att säkerställa att allt sköts som det ska, säger Britt-Inger Wallin. 

Är det något ni hade kunnat göra annorlunda?

– Vi hade kunnat vara tydligare i vår information till hyresgästerna om hur renoveringen skulle gå till, säger Britt-Inger Wallin. 

Läs också Tjuv trängde sig in i 87-årings lägenhet på jakt efter mat Planerar storrenovering – vägrar dialog med hyresgäster: ”En oro hos alla jag pratat med” Ann-Christins saker försvann – värden lyckas inte ta reda på vad som hänt: ”Vi har ingen aning”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.