Så fungerar boendestöd: ”Vi är ingen kontrollfunktion”

Göteborg Leyla har boendestöd. Hon höll ändå på att bli vräkt för att hon inte ansågs ha skött sitt boende. Hur pass mycket hjälp kan man vänta sig av boendestödet, och var går gränsen? ”Vi kan inte gå in med tvång”, säger enhetschef Wiveca Andersson.
Foto: AnnaKarin Löwendahl

Hem & Hyra har berättat om Leyla i Göteborg, som egentligen heter något annat. Hon fick vägglöss i sin lägenhet, men märkte det inte.

LÄS MER: Vägglössen var nära göra Leyla hemlös – räddades i sista stund

Läs ocksåVägglössen var nära göra Leyla hemlös – räddades i sista stund

När boendestödet uppmärksammade lössen anmälde Leyla genast till hyresvärden och Anticimex. Sedan fick hon en uppsägning på posten. Värden tyckte att hon anmält för sent.

Det var bara hyresnämndens beslut som räddade kvar hennes kontrakt.

Inte samma villkor för alla

Boendestöd är en kommunal verksamhet. Som Hem & Hyra tidigare har granskat kan det vara mycket olika hur det fungerar i olika kommuner.

Wiveca Andersson är enhetschef för boendestöd Nordost 1 i Göteborg. Hon kan av sekretesskäl inte kommentera Leylas specifika fall, men svarar generellt.

Vad är syftet med boendestöd?

– Boendestödet är en frivillig insats som ska ge stöd i hemmet och förebygga vräkning. Vi kan inte gå in med tvång. Syftet är inte heller att vi ska gå in i någons hem och göra olika saker utan att den boende medverkar. Utan personerna ska alltid vara delaktiga. Vi ska stötta, motivera och hjälpa till.

Läs ocksåStarka reaktioner på nyhet om försvunnen hyresgäst – därför har inte värden brutit upp dörren

Vad kan man förvänta sig att boendestöd ska hjälpa till med?

– Om du till exempel hamnat i en situation med skadedjur så kan vi hjälpa till att få in en saneringsfirma. Kan du inte betala din hyra så kan vi hjälpa dig att kontakta försörjningsstöd. Är det belamrat i din lägenhet så kan vi hjälpa dig att rensa och komma i ordning. Vi kan egentligen göra ganska mycket så länge bara personen själv är med på banan.

Kan man förvänta sig att boendestödet kollar runt lite i lägenheten när de kommer?

Läs ocksåRita anklagades för fusk av hyresvärden och skulle slängas ut: ”Jag blev helt chockad”Stena fastigheter pekade ut hyresgästen Rita Ruff Molnar som fuskare.

– Vi är ingen kontrollfunktion. Vi kan prata med personen och säga ”vill du att vi tittar lite hur det ser ut?”. Och ser vi då att det är lite rörigt så kan vi påpeka det. Men det kan också vara så att vi är där för att en person har stöd i sin myndighetskontakt, och så ser vi att det inte är städat och rent i hemmet. Då får inte vi bara gå in och göra något åt det. Utan vi ska göra en orosanmälan till socialtjänsten, om att den här personen behöver mer stöd än den har i sitt nuvarande beslut, den klarar inte av att sköta sitt hem.

Vägglöss.
Anticimex sanerare kallade vägglusangreppet i Leylas lägenhet ”det värsta som vi har sett på flera år”.

”Om någon inte klarar av att sköta hemmet, och det går så långt att det kan klassas som vanvård: kan man då förvänta sig att boendestöd kommer att uppmärksamma personen på det?

– Dels gör vi förstås det, men vi gör också direkt en återkoppling till socialtjänsten. Personen kanske som sagt behöver mer stöd, eller behöver en annan insats. Vi kan till exempel hjälpa till att kontakta kommunens samlarteam. (Insats i Göteborg för att hjälpa personer med samlarsyndrom / Hem & Hyras anmärkning.) Men det är ju hela tiden frivilligt. Ibland blir det svårt.

Om en boende har haft skadedjur i ett helt år utan att boendestödjarna märkt det, vad kan det bero på?

– Om det är till exempel vägglöss så upptäcker man oftast dem genom att man får bett på kroppen. De kan vara jättesvåra för oss att se med blotta ögat. Speciellt om stödinsatserna du har inte handlar om stöd i hemmet, utan om andra saker. Men om däremot en person säger till oss att den upptäckt löss, då kan vi hjälpa den personen att gå vidare och till exempel kontakta Anticimex.

Hur hjälper boendestödet en person om den får en uppsägning av sin värd? Hjälper ni till att bestrida uppsägningen?

– Nej, så långt sträcker sig inte våra befogenheter. Vi stöttar till rätt instans. Har vi myndighetskontakt som uppdrag kan vi sitta med vid samtal med hyresvärden, kanske även inflika saker i samtalet förutsatt att personen vill det.

Frågar boendestödjarna personerna ni stöttar om de har hemförsäkring?

– Nej, det är inte vårt ansvar. Möjligen om någon har stöd och hjälp vid myndighetskontakt, då kanske vi frågar om försäkringar, inkomst och annat. Men annars har vi inte med det att göra.

Pratar ni med dem om fördelen med att vara med i Hyresgästföreningen?

– Nej, det gör vi inte. Men om vi ser att de har problem så kan vi fråga dem ifall de är medlemmar. I så fall kan vi hjälpa dem att kontakta föreningen.

LÄS MER: Vägglössen var nära göra Leyla hemlös – räddades i sista stund

LÄS MER: Det orättvisa boendestödet – prislappen beror på var du bor 

Fakta: Boendestöd – så funkar det
  • Stöd till dig som har en psykisk, neuropsykiatrisk, intellektuell eller neurologisk funktionsnedsättning.
  • Beviljas av kommunens socialtjänst. Behovsprövat.
  • Boendestödjaren kommer hem till dig, och insatsen sker där.
  • Stödet anpassas efter varje person, och ser därför olika ut. För någon räcker det med en halvtimmes avstämning varannan vecka, andra kan behöva hjälp varje dag.
  • Kan till exempel innebära hjälp att planera och genomföra städning och matlagning, hålla koll på räkningar, sköta myndighetskontakter, få sällskap vid läkarbesök, komma ut på en promenad och bryta social isolering.
  • Är sedan femton år socialtjänstens vanligaste insats för personer som lever med psykisk ohälsa.
Läs också Valters hyresgäst vägrar flytta ut – han riskerar nu både bostad och skadestånd: "Viktigt att andra får veta det jag inte visste" Anticimex om lössen: ”Det värsta vi sett” – nu vill läkaren rädda Leylas hem

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.