Vägglössen var nära göra Leyla hemlös – räddades i sista stund

Göteborg Anticimex ansåg att mängden löss var extrem. Men varken Leyla eller hennes boendestödjare hade lagt märke till dem. Hennes kurator kallar uppsägningen ”den fulaste hon sett”. Nu får Leyla bo kvar, efter uppbackning av sin läkare.
Foto: Gustaf Görfelt
Leyla väntar utanför rättssalen. Snart ska hyresnämnden avgöra om hon sägs upp från sin lägenhet.

När Leyla, som egentligen heter något annat, väntar utanför rättssalen är hon nervös.

– Jag är lite orolig. Det bubblar mer än vanligt i kroppen. Jag hoppas jag får bo kvar, säger hon

Läs ocksåKissade i tvättstugan - men vräks för hyresskuld på 33 000 kronorHyresgäst som kissar i tvättstugan.

Leyla har blivit uppsagd av sin kommunala hyresvärd, och idag ska hyresnämnden pröva om uppsägningen ska godkännas.

Lider av psykossjukdom

Hon har sällskap av sin kurator från psykosmottagningen och två av kuratorns kollegor.

Leyla är sjukpensionär. Hon lider av en psykossjukdom som bland annat tar sig uttryck i känselhallucinationer. För att dämpa symtomen äter hon tunga mediciner. Hon har också boendestöd 1–2 gånger i veckan. Detta är saker som har betydelse i den här historien.

Läs ocksåSå fungerar boendestöd: ”Vi är ingen kontrollfunktion”

Anledningen till hyresvärdens uppsägning är att Leyla anses ha varit vårdslös. Enligt värden har hon inte slagit larm om vägglöss i tid, vilket Hem & Hyra tidigare berättat.

Lössen spred sig

Vägglössen hade hunnit sprida sig till trapphuset och till tre angränsande lägenheter, vilket påverkat hennes grannar och kostat pengar att sanera.

En boendestödjare uppmärksammade i mars att det kröp en lus på Leylas axel. Med hjälp av boendestödet larmade Leyla omgående hyresvärden och Anticimex.

Läs ocksåStarka reaktioner på nyhet om försvunnen hyresgäst – därför har inte värden brutit upp dörren

Men den förste skadedjursbekämparen på plats såg att vanlig sanering inte skulle räcka. Han kontaktade Anticimex specialavdelning.

Specialisten vittnar

En vägglusspecialist övertog saneringen och har haft hand om den sedan dess. Nu, i hyresnämndens sal, är han kallad som hyresvärdens vittne.

– När jag kommer in ser jag redan i hallen att det sitter löss i alla lister och vrår, och också i skorna. Det är löss i alla rum utom köket. Även i badrummet, och där är det inte vanligt alls att de finns, säger skadedjursbekämparen.

Soffan och mattan i vardagsrummet var värst angripna. Bilden visar en annan soffa.

Han menar att lössen måste ha funnits närmare ett år i lägenheten för att hinna bli så många.

Kände inte betten

Leyla säger i hyresnämnden att hon inte var medveten om lössen förrän boendestödjaren sa till henne. Hon har inte känt deras bett eller fått några utslag.

Hennes behandlande läkare har skrivit ett intyg till nämnden.

Det är vanligt att funktionsnedsättningen som Leyla har kan begränsa förmågan att tolka kroppsliga eller sensoriska signaler. Detta förstärks av medicinerna som hon går på, preparat som bland annat ger djup sömn och kan påverka vakenhet, uppmärksamhet och hur man reagerar på yttre stimuli.

”Det är därför medicinskt rimligt att patienten inte i ett tidigt skede har uppmärksammat problemet med vägglöss i hemmet”, skriver läkaren.

Tycker hon borde sett dem

Anticimex vägglusspecialist bekräftar för hyresnämnden att inte alla får utslag av vägglusbett. Men när lössen blir tillräckligt många är de aktiva även på dagen. Han tycker att även den som inte känner betten borde ha sett dem.

– Framför allt i badrummet, där det är vitt kakel. Sitter det fullt av svarta djur i fogarna borde man se dem där, säger han.

Hyresrådet Leif Dylin ställer flera gånger frågan till skadedjursbekämparen vid vilken tidpunkt han anser att Leyla borde ha upptäckt lössen. Men saneraren vill inte säga en exakt tid, bara att han anser att även en person som inte är vägglusspecialist borde sett dem tidigare.

Kuratorn är upprörd

Leylas kurator från psykosvården är hennes ombud i hyresnämnden. Kuratorn är upprörd över situationen. Leyla har anmält så fort hon blev medveten om lössen. Boendestödjarna har inte heller noterat skadedjuren tidigare, påpekar kuratorn.

Vid uppsägningen har det visat sig att Leyla saknar hemförsäkring, trots att hon har boendestöd.

Leyla saknar hemförsäkring och har inte varit medlem i Hyresgästföreningen.

Nu flaggar hyresvärden för att hon kan bli ersättningsskyldig för saneringen av fyra lägenheter.

Och trots att det inte är klart än om hon verkligen ska bli uppsagd, så har socialtjänsten försökt förmå henne att flytta till ett vård- och omsorgsboende med personal dygnet runt.

”Den fulaste vräkning jag sett”

Leyla vill inte flytta dit. Både hon och psykosvården anser att hon klarar att bo själv om hon har boendestöd.

Enligt kuratorn har den kommunala Störningsjouren försökt påskynda förloppet genom att påskina att det är lönlöst att bestrida uppsägningen.

– Det är jätteallvarligt när någon har stöd och ändå inte får hjälp. Går det här igenom så äventyrar det boendet för alla våra patienter. Det kommunala stödet har brustit, det är den fulaste vräkning jag sett på 24 år, säger kuratorn.

Individens egen skyldighet

Hyresrådet Leif Dylin säger att han kan förstå vad hon menar.

– Men var och en har skyldighet att själv sköta sitt boende. Klarar man inte av det är man skyldig att skaffa någon som hjälper en, säger Leif Dylin.

Ingen från boendestödet är närvarande. Till Hem & Hyra säger boendestödets enhetschef att det inte är deras roll att hjälpa boende att bestrida uppsägningar. Hon säger också att vägglöss oftast upptäcks genom bett.

– De kan vara jättesvåra för oss att se med blotta ögat. Speciellt i fall stödinsatserna du har inte handlar om stöd i hemmet, utan om andra saker, säger enhetschefen.

(Läs hela intervjun med boendestödet HÄR.)

Tillbakavisar kritiken

Störningsjouren tillbakavisar att de givit oriktig information. De har kallat sin trygghetskonsulent som vittne i hyresnämnden.

– Vi har aldrig tryckt på. Allt jag sagt är att beslutet redan är fattat och att det inte kommer att återkallas. Sedan har jag berättat att vi har drivit liknande ärenden förut, och då har det slutat på det här viset, säger trygghetskonsulenten.

Efter sammanträdet säger Leyla att hon är lättad att det är slut. Sedan lämnar hon snabbt platsen.

Beslutet: ingen uppsägning

En vecka senare kommer hyresnämndens beslut. Hyresvärdens uppsägning avslås.

Hyresnämnden anser inte att det går att visa att Leyla varit vårdslös. Utredningen som värden gjort ger inget svar på tidpunkten när lössen borde ha upptäckts, eller om spridningen hade kunnat förhindras om anmälan hade skett då.

Hyresnämnden har särskilt beaktat att Leyla haft svårare än normalt att upptäcka lössen.

”Varit orolig hela tiden”

Tre dagar efter beslutet meddelar det kommunala bostadsbolaget att det inte tänker överklaga.

– Jag blev jätteglad när jag fick beskedet. Jag har varit orolig hela tiden, säger Leyla.

Vägglössen spred sig till dina grannar. Hur tänker du göra i framtiden för att inte lössen ska komma tillbaka?

– Jag ska försöka städa så mycket jag kan. Kanske ska jag försöka få hemtjänst, säger Leyla.

Hennes kurator säger att hon är lättad över hyresnämndens beslut.

– Jag tyckte att fakta talade för henne. Men jag trodde att hyresvärden alltid vinner i sådana här fall, säger kuratorn.

LÄS MER: Kommunens boendestöd svarar: ”Vi är ingen kontrollfunktion”

LÄS MER: När ohyran riskerar kontraktet: ”De spred sig jättesnabbt”

Läs också Kriminella tog över huset – nu sägs alla hyresgäster upp för att värden vill tömma det Rita anklagades för fusk av hyresvärden och skulle slängas ut: ”Jag blev helt chockad”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.