Annons

Så kan du slippa höjd hyra

Gävleborg ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet. 

Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.

Annons
Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Annons
Läs också Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” 30 000 Gävlebor får höjning på över 5 procent för tredje året i rad – "Vi vill inte ha ett Sverige där allmännyttan förfaller" Så kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.