Annons

Sjuårings familj krävs på 150 000 för trasig hiss

Stockholm En sjuåring i Märsta, norr om Stockholm, har krävts på 150 000 kronor av bostadsbolaget Graflunds, efter att ha fastnat i en hiss.

Pojken fastnade i en hiss i ett sexvåningshus på Valstavägen i Märsta.


Min son skulle åka hissen upp till sin farmor. Han har berättat att han
snubblade och föll mot dörren och att hissen  plötsligt stannade och att det
blev kolmörkt, berättar hans mamma.  

Läs ocksåVärd tog ut halv miljon i överhyra – hyresgästen Lars: "Dålig stil"Lars Johansson, hyresgäst hos Husia AB i Lysekil.

– Han blev jätterädd och skrek på hjälp
och till slut var det några av grannarna som hörde honom, men de kunde inte få
upp hissdörrarna.

Först efter en och en halv timme kom brandförsvaret och hissfirman och med
gemensamma krafter kunde de få ut pojken.

– Innan de fick ut honom pratade
de om att hissen kunde rasa med min pojke därinne. Vi var jätterädda allihopa.
 
Enligt den ditkallade hissreparatören var det pojken som hade orsakat att
hissen fastnade och även de skador som då uppstod. Enligt hissfirman,
Storstadens hiss, kommer det att dröja sex till åtta veckor innan skadorna är
reparerade och hissen fungerar som den ska igen.

Läs ocksåHyresvärden monterade bort dörrbromsen – Marianne, 88, föll och skadades allvarligtMarianne Nordhausen krossade armbågen och fick en fraktur på nyckelbenet när hon föll. Men värst av allt var att hennes höftprotes förstördes. "Jag har fått bestående men", säger hon.

– Det är två bärenheter som
har gått sönder, hela taket är spräckt och dessutom måste hela korgen bytas. Det
är kostnader på mellan 120 000 och 150 000 kronor, säger Mats Häggman, som är
projektledare på Storstadens hiss.
Pengar som nu alltså Graflunds kräver av
pojkens familj.

Annons

– Bara någon vecka efter händelsen fick vi ett kravbrev på
150 000 kronor från Graflunds. Jag har skrivit ett brev till dem och även till
mitt försäkringsbolag. Nu vet jag inte vad mer jag kan göra. Jag försökte också
ta kontakt med Hyresgästföreningen, men där fick jag till svar att de bara
hjälpte medlemmar, berättar mamman.  

– Det hela var en olyckshändelse.
Hissen har ofta krånglat. Den har stått still flera gånger och den ena av
dörrarna har varit trasig ett längre tag, det kan grannarna intyga.

Läs ocksåFimpade fel – får betala 700 000 i skadestånd

Dagarna
efter händelsen kom det upp en lapp om att hissen var avstängd på grund av
skadegörelse.

– Skadegörelse? Det här är ett sjuårigt barn inte en vuxen,
säger mamman.  

– Det är beklagligt det som hände, men samtidigt är det tur  att pojken inte
blev skadad, säger Johan Eriksson som är regionchef på Graflunds i Stockholm.

Annons

Johan Eriksson menar att det finns två versioner, familjens och hissfirmans,
men att bolaget har valt att tro på hissreparatörens förklaring till varför
hissen har gått sönder.

– De uppgifter vi har fått därifrån verkar
trovärdiga. De går ut på att pojken skulle ha gungat hissen och även tryckt sig
mot dörrarna så att hissen fastnade.

– Rent logiskt i en sådan situation, är
att man ställer ekonomiska krav på den som man anser ha orsakat skadan och det
är det vi gör nu. Vi måste ju även tänka på de andra hyresgästerna, att de inte
ska behöva vara med och dela ansvaret. Men vi kommer att fortsätta utreda
händelsen, säger Johan Eriksson.

Läs också Trängde sig in hos grannkvinnan – togs i kragen och blev utkastad Krossade ett fönster och orsakade brand i lägenheten: "Jag måste ha gått i sömnen"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.