Slarv kan ge tusenlapp i böter
Områdesvärden Kjell Malmlöv lyfter på locken till returkärlen och suckar. Återvinningsrummet i Nyhem är en av de platser där Vallonbygdens personal får lägga mest tid på att städa i hela Finspång. För Kjells del handlar det om cirka fyra timmar varje vecka i det aktuella utrymmet.
– Folk slänger fel och ställer in saker som inte ska vara här. Det går åt mycket tid till att städa och plocka. Det är tid som skulle kunna läggas på annat, som reparationer eller andra åtgärder i området, förklarar han.
Vid exempelvis kartongåtervinningen står en fåtölj och en solstol som någon släpat dit.
– De får jag ta med till soptippen, men då måste jag först åka och hämta en släpkärra. Det räknas som grovsopor och ska inte lämnas här, säger han.
Att återvinningsrummet är stökigt intygar flera av de boende.
– Det är kaos när man går dit ibland, det kan vara prylar överallt, säger hyresgästen Ida Ahlberg.
– Jag tror det vore bra om man skickade ut lite information eller broschyrer till folk, säger Pernilla Matsson.
Men områdesvärden Kjell Malmlöv tror inte att det hjälper med mer information.
– Jag tror inte att det är problemet, det finns redan bilder på var man ska slänga vad på kärlen. En del bryr sig helt enkelt inte och i en del fall så skickar man sina barn, som kanske inte kommer åt att slänga saker rätt.
Vallonbygden är långt ifrån ensamma om det här problemet. Flera hyresvärdar som Hem & Hyra pratat med i Östergötland ger samma bild. Att man har återvinningsrum där sortering och lämning inte fungerar. Konsekvensen är svår att mäta i pengar, men det handlar om mycket arbetstid som går åt till städning för hyresvärdarna.
– Man skulle kunna ta bort återvinningen och bara ha hushållsavfall. Det skulle ge oss lägre kostnader, men vi ser inte att det är en bra lösning för miljön, säger Ralf Andersson, förvaltningschef på Vallonbygden.
Bolaget kommer i stället återstarta kameraövervakning i de utrymmen som har mest problem.
– Då kommer vi att kunna debitera dem som slänger fel. Det gäller även om vi hittar namn och adress på soporna, säger Ralf Andersson.
Vad får man betala?
– Är det saker vi måste transportera bort så kan det handla om en tusenlapp.