Stäms för dörrskador efter vård i hemmet
Ulla-Britt Boströms mamma blev 97 år. I 37 av dem bodde hon på Vintervägen i Växjö. Hon var en skötsam hyresgäst, avstod dessutom nästan allt underhåll och nöjde sig med de tapeter och golv som fanns.
Med åren följde ett mer fysiskt begränsat liv. Hon fick hemhjälp och när hon inte längre klarade av att gå fick hon rullstol. Toaletten handikappanpassades, trösklar togs bort för att hem-tjänsten skulle klara vården i hemmet.
När mamman dog i höstas fick Ulla-Britt Boström, själv hyresgäst sedan 34 år hos Växjöhem, ett brev från hyresvärden.
Det var en räkning till mammans dödsbo på 2 484 kronor och gällde två skadade innerdörrar, repade av rullstol.
– Jag blev ledsen när jag fick räkningen och jag trodde inte det var sant. Mamma har tagit hand om lägenheten i 37 år och så får hon det här efter att hon har dött, säger hon.
– Det är ju inte mamma som gjort detta, hon var ju beroende av hjälp. Visst var det repor på dörrarna, det var trångt för hemtjänsten att få in rullstolen, liften och duschstolen, som användes mellan rummen. Men det kan inte min mamma rå för.
Sara Heikkinen, Hyresgästföreningens jurist, är redo att möta Växjöhem i tingsrätten. Hon anser dels att en hyresgäst inte kan ansvara för skador som hemtjänsten gör. Dessutom är det illa att Växjöhem kräver betalt av en trogen hyresgäst som dött.
– Om man beaktar att hyresgästen bott i lägenheten i nästan 40 år och sedan får hjälp av hemtjänsten sin sista tid i livet så tycker jag att det här är väldigt illa gjort. Dessutom har det inte gjorts några åtgärder i lägenheten eller med dörrarna under alla de här åren, säger hon.
Ola Agermark är Växjöhems kundombudsman.
– Hyresgästen står på kontraktet och är ansvarig mot oss. Vi kan inte skicka räkningar till tredje part, säger han.
Hon har varit er hyresgäst i 37 år, är det inte väl tufft med stämningen?
– Vi kan inte efterskänka vissa fakturor. Och det är inte schyst om räkningar ska styras av om man bott kortare eller längre tid. Men jag förstår synpunkten, att man kan tycka det.
Ola Agermark ser att allt fler bor hemma längre och att det blir andra typer av slitage. Samtidigt är hyresgästen, enligt hyreslagen, ytterst ansvarig för lägenhetens skick.
– Vi kommer att se mer och mer av detta och det kan behövas en generell diskussion om hur vi ska ha det i framtiden, att frågan lyfts upp i kommuner och bostadsbolag. I dag finns inga principer.
Omsorgsförvaltningen uppger att förslitningar på grund av rullstol i lägenhet sker men att det ska gå på den enskildes hemförsäkring. Om hemtjänsten däremot medvetet och med uppsåt skrapat dörrar kan ersättning ges.
Hem & Hyra har kollat med tre av landets stora försäkringsbolag; Trygghansa, Folksam och If. Ingen av dem täcker skador på dörrar, karmar, golv eller väggar som orsakats av rullstol i hyreslägenhet.
– Tyvärr har vi inget skydd i hemförsäkringen i dag för detta. Det gäller inte bara för äldre utan för alla med rullstol. Och det är samma problem för barnfamiljer; om barn ritar på tapeten eller om barnvagnen repar en dörr, säger Peter Ek, Folksam.
Uppdatering: Hyresgästföreningen och Växjöhem har nått en förlikning i tingsrätten som innebär att dödsboet ska betala 1 350 kronor för skadorna.
– Det är bra för hyresgästen att ärendet är ur världen. Men samtidigt är det en stor osäkerhet kring rättstillämpningen på området. Vi har en äldre befolkning som bor hemma allt längre och det finns en risk att sådana här ärenden kommer att öka och vi vet inte vad som gäller ännu, säger Sara Heikkinen.