Tom är trött på att bli störd
Tom Arvidsson är en av dem som vet hur det känns. I augusti 2008 bröt helvetet loss. Bråk och stök är sedan dess en del av hans vardag, dygnet runt.
Annons
– Det är fruktansvärt. Jag får betala ett högt pris med sömnproblem och sviktande hälsa som följd, säger Tom Arvidsson, som bor på stadsdelen Sjöbo i Borås.
Han håller flera dokument i sin hand skrivna av vänner som gästat honom och som bekräftar att det varit störningar.
Men värst är att värden AB Bostäder inte tar honom på allvar, tycker Tom Arvidsson.
– Det är skönt att jag kan sova hos dottern ibland, säger han.
Kai Jacobson, bovärdschef på AB Bostäder säger att de gjort allt.
– Vi upplever att vi verkligen försökt att hjälpa vår hyresgäst.
AB Bostäder har rutiner för hur man hanterar störningar och ser sitt uppdrag i första hand som att medla. Vräkning är allra sista utvägen förklarar Kai Jacobson.
– I första hand rekommenderar vi att man pratar med sin granne.
Bor du i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud som hör till ett normalt liv. Men ständigt återkommande störningar behöver du aldrig tåla. Hyresvärden är skyldig att se till att störningarna upphör.
Du kan också ha rätt till viss nedsättning av hyran från det att du klagade på störningen till dess de upphör.
Men det gäller att dokumentera vad som hänt.
– Det är viktigt underlag för oss när vi driver ärendet vidare, säger Hyresgästföreningens jurist Lena Walther.
Sedan 2007 har regionkontoret årligen handlagt strax under 200 störningsärenden. Tom Arvidsson vill att föreningen fortsätter driva hans ärende.
– Jag vill ha kompensation för mitt lidande från värden, säger Tom Arvidsson.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.