Trogen medlem nekades förmånsförsäkring
I foldern från Hyresgästföreningen framgår tydligt att det handlar om förmånliga och trygga medlemsförsäkringar, och att det lönar sig att vara medlem. Men när Marit Borg i Nacka nappade på erbjudandet om en Bo Kvar-försäkring blev hon strax varse att löftena i foldern inte riktigt hade täckning i verkligheten, i alla fall inte i hennes fall.
– Det lät ju så bra, men när jag ringde fick jag dels veta att erbjudandet bara gällde nya medlemmar, dels att jag var tvungen att arbeta heltid. Att jag jobbar 50 procent och har livränta och pengar från försäkringskassan hjälpte inte. De sa blankt nej och jag kände mig faktiskt ganska värdelös, säger hon.
Bo kvar-försäkringen är en förmånsförsäkring som ger ersättning för fasta boendekostnader med upp till 5 000 kronor per månad i ett år, inklusive medlemsavgiften till Hyresgästföreningen, vid ofrivillig arbetslöshet, sjukskrivning eller dödsfall. Men BNP Paribas Cardif, som förmedlar försäkringen, har flera villkor som ska uppfyllas.
Förutom kravet på tillsvidaretjänst om minst 17 timmar per vecka får man heller inte vara sjukskriven som i Marits fall, eller vara över 65 år. Men inte heller de som uppfyller dessa krav går helt säkra. Den som blir sjuk måste dessutom bli helt sjukskriven från sin tjänst – i annat fall blir det ingen ersättning.
– Skulle alla villkor framgå av annonsen skulle de absolut inte få lika många samtal, säger Marit Borg och tillägger att hon är förvånad att annonsering får gå till på det här viset.
– Jag tycker att det är jättetaskigt, säger hon.
Hans Lian, vd Hyresgästföreningen Plus AB, arbetar med att ta fram förmåner för medlemmar. Han säger att det självklart känns tråkigt när en förmån som tagits fram för att hjälpa upplevs som dålig. Men han förstår Marit Borgs besvikelse, och hälsar att en förändring faktiskt är på gång.
– Arbetsmarknaden förändras och vi utvecklar produkten för att anpassa den till våra medlemmar. Vi vill kunna erbjuda försäkringen till flera av våra medlemmar och även hjälpa fler med ersättning. Därför har vi nu påbörjat en diskussion och ser över villkoret för försäkringen. Ingenting är dock bestämt ännu, och det gäller att hitta rätt nivå utan att premien stiger. Annars faller ju allt som ett korthus, säger han.
Hans Lian tycker trots allt att försäkringen i grunden är bra. Att den ligger nära Hyresgästföreningens själ, att kunna bo kvar även om man förlorar jobbet eller blir sjuk. Och att den bara vänder sig till dem i arbetsför ålder handlar om att det är en slags inkomstförsäkring, har du ingen inkomst som kan minska på grund av sjukdom kan du heller inte få ersättning.
– Men vi har 16 000 medlemmar som har nappat och många av dem har fått hjälp. Men försäkringen kan förbättras och bli mer tillgänglig, och vi hoppas kunna erbjuda nya villkor senare i vår, säger han.
Men även fortsättningsvis kommer endast nya medlemmar kunna teckna den direkt, befintliga medlemmar kommer liksom nu att bara erbjudas försäkringen under vissa kampanjer.
– Det är för att minimera risken att någon tecknar försäkringen för att de exempelvis vet att de ska bli arbetslösa längre fram. Och ju högre risker desto högre premie, och det vill vi naturligtvis undvika, säger Hans Lian.
Om Marit Borg ska ansöka om försäkringen ännu en gång återstår att se, men hon uppskattar i alla fall att villkoren ses över.
– Ja, men jag litar inte riktigt på det, säger hon.