Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”

Hyresgästerna i åttavåningshuset på Vattholmavägen har haft problem med hissen i två år. Till slut fick 16 av dem nog och skrev till hyresnämnden för att få hjälp.
Edvina Lindberg bor på femte våningen. Hon fastnade i hissen och fick vänta i trekvart innan hon fick hjälp. Liksom alla andra i åttavåningshuset flyttade hon in den 21 november 2023, när huset stod nybyggt. Redan första dagen var det problem med hissen.
– Men de sa att det var för att vi alla flyttade in på samma gång och hissen blev fullpackad, säger Edvina Lindberg.
Fastnade i hissen
Det visade sig dock inte vara någon engångshändelse, utan strulet fortsatte. Att hissen strejkar har blivit vardag för hyresgästerna under de senaste två åren. Ibland stannar den till i några minuter och börjar sedan åka, berättar Edvina Lindberg. Ibland är stoppet betydligt längre.
Edvina har lätt för att få klaustrofobikänslor. När hon satt fast i hissen för några månader sedan, var det en väldigt otäck upplevelse.
– Jag hade total panik, skrek och grät. Ofta har man ju inte täckning i hissen, men jag lyckades ringa min syster för att ha någon att prata med.
Föll nedåt i hisschaktet
Vid ett annat tillfälle skulle hennes syster gå ut ur hissen på femte våningen, när den plötsligt föll nedåt i hisschaktet en halvmeter, berättar Edvina.
– Hon snubblade, men höll som tur var sin hund i famnen. Om den hade varit på väg att hoppa ur hissen hade den nog kunnat skada sig rejält.

En dag i våras hade någon satt upp en lapp i trapphuset, där man uppmanades skriva upp sitt namn om man var missnöjd med bland annat hissen.
”Den så kallade hissen: Går sönder oftare än den fungerar. Folk fastnar i den = undertecknad har suttit fast två gånger i två timmar. Vi bor i ett åttavåningshus. Här finns barnfamiljer, äldre, personer med cyklar, matkassar, rullatorer, hundar – och ibland sjuka människor som måste bäras i trappor när hissen sviker”, stod det bland annat.
Ansökte om åtgärdsföreläggande
Vem som ligger bakom uppropet är oklart. Men Edvina Lindberg skrev under, liksom 15 av hennes grannar. Underskrifterna skickades sedan in till hyresnämnden, tillsammans med en ansökan om åtgärdsföreläggande mot dåvarande fastighetsägaren Besqab.
Edvina brukar felanmäla till Fastighetssnabben, det företag som ansvarar för drift och underhåll av fastigheten, varje gång hon ser att hissen står stilla.
– De kommer ju och fixar den och säger att de ska meddela hyresvärden. Men vi får ju inte höra någonting tillbaka, vad som händer.
Vågar inte bjuda hem folk
Den opålitliga hissen har fått konsekvenser för Edvinas sociala liv. Hon säger att hon har slutat bjuda hem familj och vänner. Ingen vill riskera att fastna på väg upp till henne.
– Min mormor sitter i rullstol, och min mamma har svårt att gå i trappor. Jag har kompisar med barnvagn, och dem får man inte ställa i trapphuset.
Besqab bostäder byggde fastigheten år 2023 men sålde det till Rikshem, som tog över som ägare i somras.
På Besqab är väl man väl medveten om hissproblemet, skriver projektchef Åsa Carlsson i ett mejl till Hem & Hyra.
”Vi är ledsna över vilka olägenheter detta har inneburit för de boende. Vi har reklamerat hissarna till leverantören och felen omfattades av garantin. Reklamationerna har därefter resulterat i ett antal åtgärder. Vår uppfattning är att hissarna till slut fungerar som de ska”, skriver hon i mejlet.
”Felen ska vara åtgärdade”
Marie Hedberg, kommunikatör på Rikshem, skriver i ett mejl till Hem & Hyra att hissarna blev besiktigade i samband med att de tog över fastigheten från Besqab. Av rapporten framkom att det fanns problem. Men nu ska de vara åtgärdade, enligt henne.
”Skulle det uppstå problem framöver så kommer vi göra en utredning för att hantera dem”, skriver hon i samma mejl.
TK Elevator Sweden, TKE, är det företag som installerat hissarna. De vill, liksom Besqab och Rikshem, inte ta intervjun på telefon utan väljer att svara i mejl.
”Vi har haft en del installationstekniska problem sedan 2023”, skriver Ulrica Strand på TKE i ett mejl. Enligt henne gjorde företaget i juni en så kallad särskild besiktning. ”Där framkom en del mindre fel som ålåg oss, vilka vi nu har åtgärdat”, skriver hon vidare.
Problemen har fortsatt
Enligt Edvina och en annan granne som Hem & Hyra har pratat med har problemen dock fortsatt, trots att de tre ansvariga aktörerna säger att de ska vara lösta.
– De senaste veckorna har den varit avstängd några gånger och sen funkat igen några timmar senare, säger Edvina.
Hyresnämnden avvisade hyresgästernas ansökan. Detta på grund av att nämnden hade begärt in en komplettering, som aldrig kom in.
Bland annat behövde nämnden veta vem av hyresgästerna som skulle agera ombud för sina grannar. Om ingen skulle vara ombud behövde nämnden ha namn och kontaktuppgifter till övriga på listan. Men många hyresgäster hade bara skrivit under med förnamn.
Läs även: Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar