Vanligt att värdar som misskött sig förlikar i hyresnämnd
I nummer efter nummer berättar Hem & Hyra om de värdar som hamnat på Svarta listan. Det är ingen avundsvärd placering och oftast är den resultatet av flera års försummelse i underhållet av ett hyreshus.
Men betydligt fler ärenden än de som hamnar på Svarta listan hanteras varje år av landets hyresnämnder. Det vanligaste är att ärenden avskrivs eller avvisas. Det visar en genomgång som Hem & Hyra gjort.
Hyresnämnden i Stockholm har till exempel hanterat 52 ärenden kring åtgärdsförelägganden i år. Antalet bifall: 0.
Men att domsluten så sällan går hyresgästens väg behöver inte betyda att de klagar i onödan. Det är nämligen vanligt att hyresvärdar lovar att åtgärda påpekade brister under förhandling i hyresnämnd och att ärendet då avskrivs.
– Vi har en praxis att om hyresvärden frivilligt går med på en åtgärd så meddelar vi inte något åtgärdsföreläggande. Då sätter vi ett datum när det ska vara klart och om hyresgästen inte är nöjd så kan den begära att vi ska komma ut och besiktiga, säger Christer Grönevall, hyresråd vid Hyresnämnden i Linköping.
Där har 25 fall av åtgärdsföreläggande hanterats hittills i år, och bara vid ett tillfälle har det blivit bifall på hyresgästens begäran.
– Det är ganska sällsynt att gå till åtgärdsföreläggande. Det är inte mer än ett par gånger om året på sin höjd.
I sådana här situationer kan just hyresnämnden vara viktig för att nå en lösning, enligt Christer Grönevall, som säger att hyresvärdar generellt tar till sig av hyresnämndens synpunkter.
– De brukar lyssna på oss. Det kan också förklaras av att man inte sitter ensam som ordförande. Du dömer med två ledamöter och de är utsedda av Domstolsverket, den ena på förslag av Hyresgästföreningen och den andra av fastighetsägaren. Det innebär att det blir en balanserad bild.
Är det så att hyresvärdar gärna vill undvika bifall genom att förlika?
– Ja, hyresvärden inser att det här ser inte bra ut.
Bara 3,8 procent av de ärenden som hyresnämnderna hanterat i år resulterade i bifall, det vill säga att nämnden går på hyresgästens linje.
Totalt har 261 ärenden hanterats under perioden januari – augusti i år.
I år har hyresnämnden i Malmö gett flest bifall, fyra stycken.
På Hem & Hyras svarta lista hamnar de värdar som har dömts till åtgärdsföreläggande, förvaltningsåläggande eller särskild förvaltning, så kallad tvångsförvaltning, i någon av landets åtta hyresnämnder.
Åtgärdsföreläggande innebär att hyresvärden måste åtgärda vissa brister i huset inom en viss tid. Ibland kan det kopplas till böter, vite, om felen inte blir åtgärdade.
Tvångsförvaltning innebär att hyresvärden måste lämna över hela ansvaret för fastigheten till en annan förvaltare, som tar in hyrorna och sköter huset, vanligtvis i tre år.