Värden krävde barnfamilj på över 200 000 efter sonens vattenlek

Pojken far ut i parkeringsgaraget i bara strumplästen, till synes glad, energisk, men lyssnar inte när föräldrarna ber honom att stanna.
Familjen har åkt från Helsingborg till Värnamo för att göra den sista flyttstädningen i lägenheten. Här har de bott i fyra år. Det är en gråmulen septemberdag hösten 2024, med trötta föräldrar. Tvättsvamp och färgburkar står på en pall.
De vet ännu inte vad skadorna kommer kosta dem, men tänker fixa det de kan.
Det här är Jonatan Hofslagare och Matilda Olssons berättelse och deras upplevelse. Om ett föräldraskap som inte blev vad de hade tänkt, och om vad som händer när ett barns verklighet krockar med kraven på en ”normal” hyresgäst.
Vi backar bandet.
2020. Pandemin har satt klorna i Sverige. Paret har precis flyttat in i en nybyggd, åtta år gammal, lägenhet mitt i Värnamo med sin tvååriga son. Även om pojken är livlig och inte pratar så anar de ännu inte problemen.
– Det kom senare, visst var han sen med att prata men var utvecklad motoriskt, det var inget vi kunde se från början. Med facit i hand kanske vi kunde anat, säger Jonatan.

Jonatan Hofslagare och Matilda Olsson var unga när de fick Tage. Han 28 och hon 22 år. Matilda började jobba inom LSS och kände igen vissa symtom hos honom och tog tag i en utredning.
Pojken fick diagnosen autism och intellektuell funktionsnedsättning ett och ett halvt år efter att familjen flyttade in. Det var också då som problemen började på allvar.
Tage är mycket livlig av sig, precis som många andra barn, men med extra allt. Och när något sker, så sker det snabbt.
Bollar har åkt upp i taket och lämnat märken efter sig. Kritor göms undan av föräldrarna men Tage hittar dem och springer i väg för att klottra på en vägg. Ett glas vatten tas och hälls ut innan Matilda eller Jonatan hinner stoppa det.

När Hem & Hyra är på plats gör Tage en tjurrusning ut på balkongen med en Ipad som han plötsligt har i händerna. Han hinner bli stoppad. Tage skrattar, men pratar inte.
– Det började på allvar när han var tre-fyra år, det var den värsta perioden. Då började han bli väldigt upptäckande, och tyckte det var spännande att hälla ut ett glas vatten i soffan och se vad som hände. Det har varit oerhört svårt att få honom att inte hälla ut vatten eller kissa på golvet i perioder, berättar Matilda.

Så händer den där olyckan som kommer resultera i en inkassofaktura på 212.867 kronor.
Enligt Matilda och Jonatan var det detta som skedde:
Tage är väldigt fascinerad av vatten och vill gärna leka i det. Den här dagen befinner han sig i badrummet. Matilda är på jobbet. Jonatan är hemma, och vilar i fåtöljen med sikt mot badrumsdörren. Han har satt igång duschen åt pojken. Tage hittar bland annat en strumpa från tvättkorgen och lyckas stoppa avrinningen. Vattnet rinner fram till tröskeln, sedan över och ut i hallen. Mellan fåtöljen och badrummet står ett mindre bord som döljer sikten mot tröskeln.
– Jag hörde att han leker i duschen, men jag hade inte fötterna på golvet. Sen såg jag vattnet, suckar Jonatan.
Att det skulle leda till allvarliga golvskador förstod de långt senare, när golvet började svälla.
– Efter hans diagnoser förutsätter man att han inte gör vissa grejer som andra barn gör men vi trodde inte han skulle sätta igen duschen. I och med att han inte var verbal så är det svårt att lokalisera vad som händer, berättar Matilda.
Just när det hände menar föräldrarna att de gjorde vad de kunde. De tog dit avfuktare och vattendammsugare direkt efter att det rann ut, inget vatten ska ha fått ligga kvar. Sedan anmälde dem händelsen till hyresvärden, det privata bostadsbolaget Nivika.
– Fastighetsskötare var också här i februari 2023 och godkände det vi gjort, berättar Jonatan.

Vardagen
Familjen har fått hjälp med korttidsvistelse en till två gånger i månaden dit Tage får komma. På förskolan har pojken haft extra personal runt sig. Men det är otillräcklig hjälp menar föräldrarna när båda jobbar och ibland har olika skift. De tar därför beslutet att flytta till Helsingborg, där vänner och Matildas familj finns nära. När de säger upp lägenheten bjuder de in Nivika för att ta en titt.
– Vi bjöd hit dem direkt när vi sagt upp den för att prata med dem om vad som skulle fixas. Men de tog bara bilder på allt och skickade sen mejl på allt som var förstört. Det här var långt innan vi flyttade ut. Säger Jonatan.
– De blev chockade över hur förstörd den var, men ja vi visste inte han skulle bli så pass kreativ med pennor, vatten och allting, säger Matilda.
Eftersom Nivika inte vill uttala sig i ärendet går händelseförloppet inte att verifiera. Besiktningsprotokollen som Hem & Hyra har tagit del visar bara de skador som uppstått, så som vattenskadat parkettgolv i kök, sovrum och klädkammare, då fukten antas ha spridit sig. Besiktningen visar bland annat vattenskador i badrummet, rostskador på tvättmaskinen och mikrobiell påväxt på väggar.
När Hem & Hyra befinner sig i den tomma lägenheten syns förvånansvärt lite av dessa skador förutom i badrummet, men det värsta är under golvet.
Golvlister, golv och golvunderlag ska rivas ut. Ytorna ska friläggas, torkas och målas om. Utöver det finns det bland annat bucklor på frysdörren och klotter på väggarna.
Jonatan och Matilda är stressade och upplever Nivikas hantering av ärendet som hotfull och ”mobbande”.
– Det kom tre personer från bostadsbolaget och försökte få mig att skriva på dokumentet. Det kanske funkar om det är en ensamstående mamma som mår dåligt och redan är stressad, men inte på mig. Min sambo tog väldigt illa vid sig, säger Jonatan.
– De har inte visat någon förståelse för situationen alls, menar Matilda.
Parterna är oense. Jonatan menar att badrumsmöblerna och badrumsdörren har varit extra fuktkänsliga och att ventilationen har fungerat dåligt.
Ord står mot ord.

Bostadsbolaget vill inte uttala sig
Nivikas operativchef Stina Gof säger att de aldrig kan uttala sig i något specifikt ärende, men att de alltid försöker lösa saker med dialog.
– Nöjda hyresgäster är jätteviktigt för oss. Blir det olika skador på en lägenhet försöker vi alltid ha en dialog med hyresgästen.
Om vi har en familj med ett barn som har flera funktionsnedsättning har ni förståelse att det kan uppstå skador utav den problematiken?
– Jag kan inte gå in på ett särskilt ärende. Vi hanterar alla våra hyresgäster precis som man ska göra. Sen är det viktigt för alla att man ser över sitt försäkringsskydd och annat.
Föräldrarna säger att de känt sig dåligt bemötta, har ni något att säga om det bemötandet eller dialogen?
– Inte i det ärendet, men däremot är Nivika väldigt omtyckt som hyresvärd och just bemötande hamnar vi långt över snittet när vi gör hyresgästundersökningar och försöker ha en bra dialog med våra hyresgäster.
Stina Gof avslutar samtalet med att säga om hyresgästen kommer in med ett skriftligt tillstånd kan de uttala sig i ärendet. Det visar sig senare vara fel.
Familjen delar inte Nivikas bild av en bra dialog, tvärtom.
Paret erbjuder sig att måla och reparera det de kan, och tvättar bort kladd från väggarna.
Parterna kommer till slut överens om ett videomöte den 17 september, som spelas in. Hem & Hyra har fått ta del av videon.
Eftersom köksluckorna bör ha samma färgnyans behöver alla bytas ut menar Nivika, trots att bara en lucka är skadad.
”Vi byter underskåpen och släpper överskåpen, det tycker vi är en fair deal. Är det så att ni inte tycker det är okej, då kommer vi att hävda vi behöver byta alla luckor”, säger Rasmus Olsson, uthyrningschef, under mötet.
Jonatan och Matilda tar det som ett indirekt hot och mår dåligt efter mötet. Ingen överenskommelse nås, och de väljer att invänta en faktura istället. Situationen tar hårt på Matilda som stundtals blir sjukskriven.
– Eftersom de krävde allt och lite till gick det inte att komma överens med dem, då övergav vi att ha en diskussion med dem. Det var ingen rimlighet i vad de ville vi skulle skriva under, det gick verkligen inte. Vi var beredda på att betala för vattenskadan och hade gärna stått för den. Vi försökte vara tillmötesgående, menar Jonatan.

Johan Perup har arbetat som jurist för Hyresgästföreningen i många år i Helsingborg. Han förstår att hyresvärdar kan uppfattas som känslokalla i vissa situationer, men att deras prioritet är att främst se till vinsten.
– De driver en affärsmässig verksamhet. Sen finns det fantastiska hyresvärdar som verkligen är måna om sina hyresgäster. Men den här hyresvärden har drabbats av höga kostnader och är de börsnoterade ska vinsten gå till företaget.
När Johan Perup får beskrivit hur videomötet har gått till blir han inte förvånad.
– Klart det kan upplevas som ett hot, men det är också en förhandlingsvariant. Sen kanske det inte är en smidig förhandlare men anser de att de kan styrka allting så vill de kanske vara schyssta.
Han menar dock att hyresgäster inte bör skriva på besiktningsprotokoll direkt.
– Det finns inget lagkrav på det. Vi rekommenderar alla att aldrig skriva under ett besiktningsprotokoll. Vad som ofta händer att fastighetsägarna har med detaljer du inte lägger märke till först, sen när du skrivit under är det redan för sent.
Om Nivika har varit korrekta eller inte i kontakten med familjen går inte att få reda på. Men upplevelsen har skakat om de båda föräldrarna. Fakturan dimper ner före jul, men mitt i flytten och det nya livet i Skåne orkar de inte öppna den.
Under våren eskalerar läget ytterligare.
Chocken

212 867 kronor. Det är vad som står på fakturan från Inkasso när de öppnar kuvertet i mars. De hade väntat sig en stor summa men inte så stor.
– Vi visste att det skulle kosta och trodde det skulle bli en bit över hundratusen, men inte så mycket, säger Jonatan.
När Hem & Hyra träffar familjen i Helsingborg mår de trots beskedet bättre. De har fått tag i en rymlig äldre lägenhet hos Willhem och bor nära Matildas mamma och syster. Tage pratar fortfarande inte, men sprudlar av glädje.
– Han har blivit mycket bättre nu, det är lättare att ha att göra med en 6-åring. Men han är fortfarande ickeverbal och är under utredning i Helsingborg, berättar Jonatan.
Pojken leker först för sig själv men springer sedan runt med stor energi. Trots det verkar läget mer hoppfullt. Han är energisk, men mer kontrollerad.
– Nu börjar han förstå ändå, det tar lite längre tid för Tage. Det var värst för ett par tre år sedan. De har ju fysisk styrka som alla andra barn men inte den mentala, säger han.
Det mesta verkar bättre i den skånska staden. Utbildningar, jobb, aktiviteter för Tage.
– Och vi har nära till havet, han älskar ju vatten. Jag mår jättebra nu i Skåne, säger Matilda

.
Paret har bestridit fakturan från Inkasso. De är innerligt trötta på situationen även om de inte tänker ge sig. Nivika vill ta det till tingsrätten, om de inte kan komma överens.
– Jag vill att det ska gå rätt till. Golvet har till exempel inget åldersavdrag alls, säger Jonatan.
Vad gör ni om ni förlorar i rätten?
– Vi får ta försäkringspengarna vi fick när Tage fick sina diagnoser, säger han.
Upplösningen
Maj 2025. Det är kallt, blåsigt och vinden ritar linjer i skånesanden. Men pappa Jonatan är lättad, de har påbörjat samtal med Nivika och kommit överens om en avbetalningsplan, även om den inte är påskriven ännu.
– Ja, det är värt att få det bakom oss och inte hamna i tingsrätten. Det fanns ändå ett värde i om det blir klart och vi får en bra betalningsplan.
– Det är jätteskönt om vi kommer överens. Vi ska fortfarande försöka lösa det med försäkringbolaget, säger Jonatan.
Hur känns det?
– Om vi slår ut det på de fyra år vi bodde där, så hamnar vi väl på en hyra på 15-16 000. Det är inte kul, men det viktigaste är inte pengarna utan hur jobbigt det här har varit.
Har ni lärt er något från det här?
– Man får lära sig vad som är viktigt i livet. Reglerna kring sånt här och vad man har för rättigheter. Just hur jobbigt det blir, hur jobbigt det är att bli satt i en sådan position och hur stressigt det varit, speciellt för Matilda.
Nivika bekräftar till Hem & Hyra att en överenskommelse har nåtts, men vill fortfarande inte uttala sig i ärendet trots att de nu fått ett skriftligt tillstånd. Inte heller familjens jurist från Hyresgästföreningen vill uttala sig med ”anledning av ärendets karaktär”.
Hade ni väntat er det här bemötandet ni beskriver av bostadsbolaget?
– Nej, jag är förvånad att det var så taggarna utåt från Nivika. Jag var beredd att betala en stor summa pengar men ville komma överens. Det som är viktigast för mig är att nå ut till de som inte är så vana att ta såna konflikter och blir mobbade till att ta snabba beslut.

Vad skulle du vilja säga till familjer i samma situation?
– Undvik nybyggda hyresrätter som pesten. Det är mitt största råd. Och undvik badrumsmöbler som inte tål stående fukt och bänkskivor som lätt repas.
Där kunde berättelsen varit slut, och Tages försäkringspengar kunde ha gått upp i rök. Men en dag ringer Jonatan och berättar något de inte hade räknat med.
Försäkringsbolaget Trygg & Hansa har beslutat att hela fakturan täcks av hemförsäkringen, allt utom självrisken på 1 500 kronor. Han är glad. Men återkommer i slutändan till att det värsta inte har varit fakturan utan hela upplevelsen.
– Det önskar jag inte min värsta fiende, säger han.