Värdens svar till orolig barnfamilj: Illvilligt felsökeri
Andreas Jönsson bytte till sig lägenheten 2015. Delvis på grund av att den var större än tvåan i Midsommarkransen men också för att den nya trean skulle renoveras inom kort. Extra viktigt, eftersom familjen också består av de nu åttaåriga tvillingtjejerna Ella och Betty.
Den utlovade och välbehövda renoveringen kom igång enligt planerna samma år. Rör byttes i källaren, nya balkonger, med ett påslag om 100 kronor i månaden, sattes upp – men sedan hände: ingenting. Byggskrot har blivit oövertäckta schaktmassor i en slänt bakom huset, provisoriska avspärrningar och halva trappor utgör lekplats för barnen. Andreas Jönsson känner oro för barnen och fler hyresgäster är frustrerade över att ingenting händer.
- Nu är det dags att göra någonting, säger Sergei Sattarov, en av grannarna på Valutavägen.
Men det är inte bara gården som bär spår av det avbrutna bygget. I källarutrymmet har nya förråd satts upp, men proppskåp och elkablar är fastsatta med buntband i rör i taket och tvättstugan har fått flytta på sig till ett utrymme där bara en person kan tvätta om dagen. Där har även råttor synts. Dörren till skyddsrummet är borta och portarna är olåsta fram till klockan 22.00.
I själva lägenheterna flagnar färgen och det drar från slitna fönster. Andreas Jönsson har skickat in en lista över brister till värden som handlar om allt från slitna ytskikt till osäker ytterdörr, mögel och genomgående ojordade kontakter. Golven har Andreas Jönsson bytt ut själv på egen bekostnad. Önskemålet är tydligt: Renoveringen brådskar.
– Jag vill ha det fräscht, jag har ju barn och här inne finns det svartmögel, säger Andreas när han visar toaletten.
– Jag betalar gärna 2000 mer i månaden för att få en bra toa, säger han.
Men ägaren till fastighetsbolaget Rostaden förvaltnings AB, Ronnie Lundgren i Piteå, håller inte med om kritiken. Enligt honom beror uppehållet helt enkelt på kapacitetsbrist. Enligt en ansökning i hyresnämnden ska renoveringen pågå under hela 2017 och halva 2018 men i år har inga arbeten utförts. När det ska påbörjas igen vill inte Ronnie Lundgren berätta för Hem & Hyra.
– Det ska jag presentera för hyresgästerna säger han.
I bristrapporten räknas även dålig ventilation upp. Det är också en anmärkning som fastigheten fick när Miljö- och hälsoskyddsnämnden inspekterade 2015 – OVK var inte godkänd. I rapporten utfärdad av besiktningsföretaget Franska Bukten från samma år finns en rad anmärkningar som ska åtgärdas snarast. Det har också gjorts enligt Ronnie Lundgren, som däremot inte vill kommentera varför det inte finns något godkänt protokoll.
Miljöinspektörerna påpekade även att en långsiktig planering saknades, att skötselregler saknades, att ingen bedömning av möjliga åtgärder för att minska vatten- och energiförbrukning gjorts och att grovavfallsinsamling saknades.
Det är en inspektionsrapport som Ronnie Lundgren först inte känner igen men drar sig till minnes när han får se den och kommenterar via mail dagen efter:
– Jag håller inte med om karaktäristiken att rapporten skulle innehålla ”ganska allvarliga noteringar”. De är sakligt korrekta utifrån vad som avhandlades på mötet enligt den förutbestämda mallen. På din fråga om vi har korrigerat anmärkningarna är svaret att de är åtgärdade eller under full kontroll, skriver han.
Även fastighetens energideklaration från 2009 uppger att ventilationen inte är godkänd. Underkänd är även OVK-besiktningen från 1997. Bristrapporten från hyresgästen känner däremot Ronnie Lundgren igen direkt.
– Jag har såklart sett den och den är väldigt tendentiös. Det är märkligt att anmärka på ojordade kontakter i ett hus som är byggt 1945, säger han.
Ronnie Lundgren tycker heller inte att det finns skäl till oro för att barnen ska kunna göra illa sig på gården.
– Det finns ingen grund för sådan oro. Det är inte så att det innebär någon risk, säger Ronnie Lundgren.
I det skriftliga svar som han senare ger till hyresgästen står bland annat följande:
- Om ventilationen i badrummet uppfattas som otillräcklig kan vädring ske genom det uppställningsbara fönstret.
- På några kakelfogar och uppe i en takvinkel noterades svartmögel i mycket begränsad omfattning. Sådant kan enkelt tas bort med rengöringsmedel.
- Anmärkningen ”Har hittat råttor” framstår som besynnerlig och är ingen bristanmälan.
- Anmärkningen mot bokningssystemet går inte att förstå.
Avslutningsvis skriver Ronnie Lundgren att han tycker hyresgästens bristanmälan ger intrycket av ett ”illvilligt felsökeri”. Att 65 procent av anmärkningarna överhuvudtaget inte alls är några brister.
Däremot ska en trasig radiatorventil lagas liksom en garderobsdörr.