Värsta värden bättre
Nyheten uppmärksammades stort i medierna och många hyresgäster vittnade om sina dåliga erfarenheter med bolaget.
Det gick till och med så långt att de privata fastighetsägarnas etiska nämnd tog upp händelsen, dock med friande dom som följd.
I dag är bilden en annan. Den fastighet som Hem & Hyra besökte förra året har rustats upp rejält.
Bland annat har en ny tvättmaskin för 25 000 kronor installerats, tvättstugan helkaklats och torkrummet sanerats.
Det senaste året har Heimstaden lagt ned 15 miljoner kronor på underhåll i Landskrona. Nästa år planerar bolaget ytterligare åtgärder för att förbättra boendet för hyresgästerna.
– I dag försöker vi tänka mer ur hyresgästernas perspektiv. Vi prioriterar konkreta åtgärder i tvättstugor och lägenheter framför en ny fjärrvärmeanläggning, säger Tom Rasmussen, analytiker vid Heimstaden och med en bakgrund som förhandlare på Hyresgästföreningen i Malmö.
När det förra året visade sig att Heimstaden hamnat överst på Hem & Hyras lista var bolagets vd, Patrik Hall, självkritisk.
Bolaget hade expanderat kraftigt de senaste åren och därför inte hunnit med underhållet i de nyinköpta fastigheterna, förklarade han.
Ett år senare har Heimstaden köpt ytterligare fastigheter i såväl Helsingborg som Landskrona. Därigenom har bolaget mer än fördubblat antalet lägenheter i regionen.
Har ni inte lärt er något av era tidigare misstag?
– Vi har nyanställt flera personer och har egen personal som utför all service i lägenheterna, från elektriker till målare. Det enda vi har lagt ut externt är städningen, säger Tom Rasmussen.
Som en följd av Hem & Hyras granskning har Heimstaden skickat ut en enkät till de boende.
Bolaget vill få in synpunkter på hur de kan förbättra servicen till hyresgästerna för att på så sätt få nöjdare kunder. Enkäten var vid Hem & Hyras besök ännu inte färdigställd.
– Tidigare har de boende ringt till Hyresgästföreningen direkt utan att först tala med oss om sina problem. Det måste vi ändra på och det löser vi bäst genom att bygga upp ett förtroende hos hyresgästerna, säger Tom Rasmussen.
I år hamnar Heimstaden i norra Skåne på plats 22 på Hem & Hyras lista. Antalet klagomål per 1 000 lägenheter har mer än halverats sedan i fjol.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.