Annons

Vräkt efter socialens hyresmiss – kommunen anmälde sig själv för allvarliga brister

Göteborg Socialtjänsten vräkte den unga hyresgästen på grund av omfattande hyresskulder. Men skulderna hade uppstått för att socialen inte stöttat hyresgästen så som man hade lovat. I stället hade avgörande information tappats bort.
Socialtjänsten vräkte den unga hyresgästen på grund av omfattande hyresskulder. Men skulderna hade uppstått för att socialen inte stöttat hyresgästen så som man hade lovat.
Foto: Jakob Kindesjö/AnnaKarin Löwendahl

Det är vinter när en ny, ung hyresgäst flyttar in i det ljusa, putsade hyreshuset i Göteborg. Huset rymmer helt vanliga lägenheter, men också ett bemannat boende med särskild service för unga vuxna med neuropsykiatriska eller psykiska funktionsnedsättningar.

Boendet ska stötta hyresgästerna till ett självständigt liv. Målet är att utveckla deras färdigheter i vardagen så att de på sikt kan klara ett eget boende, med eller utan stöd.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Redan före inflytt antecknar socialtjänsten att den nya hyresgästens pappa vid flera tillfällen vädjar om hjälp med att se till att hyran blir betald i tid. Hans vuxna barn har haft det trassligt, och har också svårt för att ta emot hjälp. Hyresinbetalningar är ett av de åtaganden som riskerar att hamna i kläm.

Senare, när allting havererar just på det sätt som föräldern befarar, ska pappan av socialtjänsten beskrivas som ”mycket involverad och engagerad” med tät kontakt med såväl boendet som myndigheterna. Han kämpar för att hans barn ska få rätt hjälp att klara sig själv i vuxenlivet.

Var femte kommun har missat hyresinbetalningar

Förmodligen känner pappan inte till det, men det finns fog för hans oro.

Hem & Hyra har kunnat visa att var femte kommun som lovat att hjälpa folk med hyresinbetalningar har betalat in hyror för sent de senaste åren. I flera fall har detta lett till vräkning. Vi har också hittat fall som kommunerna själva inte har koll på.

Socialen lovade Stefan att betala in hans hyra. Påminnelsebrevet från värden väckte panik – skulle han bli hemlös igen? Hem & Hyra har kunnat avslöja ett omfattande slarv med inbetalningen av hyror. Effekten blir att folk vräks. Socialtjänsten i Göteborg missade 40 gånger.
Hem & Hyra har kunnat avslöja ett omfattande slarv med inbetalningen av hyror hos socialtjänster runt om i landet. Effekten blir att folk vräks. Socialtjänsten i Göteborg missade 40 gånger på 3,5 år.

Granskningen visar också att socialtjänstens missar riskerar att leda till vräkning även på andra sätt. Hem & Hyra har tidigare berättat hur sju hushåll i Stockholm var nära att mista sina hem när deras vädjan om hyrespengar glömdes bort i ett skåp på socialkontoret.

Den unga hyresgästen i Göteborg kommer också att drabbas av socialtjänstens bristfälliga överblick över hyresinbetalningar.

Läs ocksåVarannan värd skickar sena hyror direkt till inkasso – Amanda fick anstånd och klarade sigEn delad bild där den ena bilden är en kvinna som tittar bort. Den andra ett papper med texten inkasso.

Vid inflyttningen har några sådana problem ännu inte uppstått. Men det ska visa sig att flytten är uselt förberedd.

Viktig information faller bort vid bytet av socialsekreterare

Socialtjänsten för över hyresgästens ärende från en enhet till en annan inom socialförvaltning Centrum och hyresgästen får en ny socialsekreterare. Flytten är administrativ och beror på att hyresgästen nu bor i en annan del av staden.

Det ska visa sig att avgörande och dokumenterad oro för hyresgästen faller bort vid överlämningen. Bristerna kommer att få allvarliga konsekvenser.

Läs ocksåBarbro lämnade sitt älskade Gotland efter rekordhöga kravet: "Hyran blev droppen"

Pappans vädjan om hjälp med hyresinbetalningarna finns till exempel inte med. Tidigare problem med obetalda hyror beskrivs som ”omgivningsfaktorer” och tas inte upp som något stödområde som boendets personal behöver hålla ögonen på.

Annons

Får inte stödet som lagen kräver

På våren hör boendepersonalen av sig till förvaltningen. Hyresgästens pågående missbruk har kommit som en överraskning och ställer till rejäla problem på boendet. Nu vill personalen orosanmäla att det inte finns någon handlingsplan överhuvudtaget.

I själva verket är bristerna så många och allvarliga att kommunen nu gör sin första anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Socialtjänsten anmäler sig själv enligt Lex Sarah, lagbestämmelsen om allvarliga missförhållanden och risker.

Trots flera månader på boendet har den unga hyresgästen inte fått det stöd som socialen har utlovat och enligt lag är skyldig att ge. Bristerna betecknas som systematiska, med ”allvarliga och betydande negativa konsekvenser” både för hyresgästen själv och andra boende.

Inga larm om obetalda hyror: ”Ett systemfel”

Stöket fortsätter under sommaren. Okända personer springer i trapphuset, det är oväsen, slagsmål och tumult som får både väktare och polis att rycka ut flera gånger. Andra grannar på boendet upplever stark oro sedan den nya hyresgästen flyttat in.

Stöket är inte det enda problemet. Hyresgästen klarar mycket riktigt inte att sköta sina hyresinbetalningar. I själva verket får den kommunala hyresvärden, via uthyrningen till kommunen, inte in en enda hyra sedan inflytten vid årsskiftet.

Ändå får boendets enhetschef inga signaler om detta från kommunens egna system, trots att det är dit hyran går. Först när chefen själv kollar upp saken hos en av socialtjänstens avgiftshandläggare upptäcks den snabbt växande hyresskulden.

– Det är ett systemfel att förvaltningen inte signalerar hyresskulder, ska chefen senare vittna om i en rapport där socialtjänsten på nytt anmäler sig själva till Ivo.

– Hade man vetat tidigare hade åtgärder kunnat sättas in. Inte ens när en skuld går till inkasso ges signal.

Vräkt på grund av obetalda hyror

I den självkritiska rapporten konstaterar socialtjänsten att det är ”anmärkningsvärt” att detta kunnat ske. Man har ju känt till den unga hyresgästens svårigheter att hantera sin ekonomi. Visserligen har hyresgästen ett eget ansvar för sina handlingar. Men mot bakgrund av personens funktionsnedsättning och beroendesjukdom vore det orimligt att kräva att hyresgästen själv skulle larma, bedömer kommunen.

Men någon signal om hyresskulder går alltså inte ut. Tvärtom. I oktober vräker kommunen sin unga hyresgäst. Orsaken är obetalda hyror. Uppsägningen gäller med omedelbar verkan. Alla tillhörigheter hamnar i ett magasin.

Ungefär samtidigt börjar socialtjänsten granska ärendet mer noggrant. Som underlag finns inte mindre än fyra olika avvikelserapporter. Samtliga gäller allvarliga missförhållanden.

Annons

Socialen hade kunnat förhindra vräkningen

Resultatet av granskningen är svidande. Att hyresgästen vräks är socialtjänstens fel, konstaterar kommunens socialt ansvariga samordnare (se faktaruta). Vräkningen hade helt enkelt kunnat förhindras om förvaltningen hade haft en bättre planering och kontrollfunktioner kring hyresskulder.

Om en person tackar nej till hjälp från socialen är det inte nödvändigtvis ett missförhållande. Men kommunens utredning slår fast att socialtjänstens egna allvarliga brister har gjort det svårare för hyresgästen att ta emot stödet. Därmed är de medskyldiga till hyreshaveriet.

I sin Lex Sarah-anmälan erkänner kommunen betydande kunskapsluckor i samtliga granskade verksamheter. Utredningen konstaterar också brister i samarbetet mellan olika förvaltningar när klienter kämpar med samsjuklighet, till exempel både psykiska problem och missbruk.

Bristerna riskerar att få så allvarliga konsekvenser att de utgör en fara för utsatta människors liv och hälsa, och har drabbat den unga hyresgästen hårt.

– Det är tydligt att man arbetar olika i staden och det saknas en likvärdig rättssäker handläggning, skriver socialtjänsten i sin anmälan till Ivo.

Ny rutin ska larma om hyresskulder

• I februari 2023, samma månad som socialtjänsten anmäler sig själva, skapar socialtjänsten en rutin för hur man ska hantera information kring hyresskulder. Rutinen ska säkra att hyresgäster på boenden med särskild service får tidig hjälp så att de slipper hyresskulder.

• En annan åtgärd är att socialtjänsten lovar att ha bättre koll på hyresgästers förutsättningar att sköta hyran i samband med inflyttning på boende. Socialtjänsten ska ställa frågor utifrån hyresgästens ekonomiska situation, bedöma eventuella risker för personen och ta fram en handlingsplan innan personen flyttar in.

• För hyresgästen som blev vräkt finns en plan om ny bostad med särskild service. Socialtjänsten inleder även till slut ett arbete för att hyresgästen ska få en förvaltare – något som föräldrarna efterfrågat länge.

När Ivo granskar fallet konstaterar myndigheten att socialtjänsten i Göteborg har utrett bristerna tillräckligt väl, och godkänner stadens förslag som ska se till att något liknande inte händer igen. Därför beslutar Ivo att avsluta ärendet utan vidare åtgärder.

Fakta: När socialtjänsten gör fel – så säger lagen
  • Om socialtjänsten gör fel kräver lagen en avvikelserapport.
  • Om felet riskerar att få konsekvenser för individen räknas det som ett missförhållande. Då måste socialtjänsten även göra en så kallad Lex Sarah-anmälan, och utreda varför det blivit fel så att det inte händer igen.
  • Om felet är allvarligt måste kommunen dessutom anmäla sig själv till myndigheten IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
Fakta: Så granskar socialtjänsten sig själv

Socialt ansvarig samordnare, SAS, är en befattning inom kommunen som ansvarar för att kvalitetsgranska socialtjänsten och se till att verksamheten följer lagen. SAS utreder Lex Sarah-anmälningar som kommer in från anställda om missförhållanden. Befattningen är inte lagstadgad och finns bara i vissa kommuner, bland annat i Göteborg.

Läs också Hyresgäst fick ingen hyresavi på flera år – nu blir hon vräkt för obetalda hyror Uppsagd för sju sena hyror – så lyckas hyresgästen ändå få behålla kontraktet Viveca, 78, bor hos värden som höjer hyran mest i landet: "Måste bli ett stopp någon gång"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.