Annons
Susanna Skarrie, Chefredaktör/ansvarig utgivare/vd

Hyresgästerna betalar Rikshems växtvärk

Susanna Skarrie

Vi har haft ögonen på dem under längre tid. Förtvivlade hyresgäster som lever under misärliknande förhållanden, lyxrenoveringar som ger skyhöga hyreshöjningar, lösa dörrar och mögel som ingen bryr sig om att åtgärda. Jag talar om Rikshem, en ny spelare som dök upp i bostadsbranschen för åtta år sedan.
Rikshem satsade allt på att bli det största privata bostadsbolaget inom 15 år. Dessutom med höga ambitioner om att bli den privata motsvarigheten till allmännyttan med hög svansföring i både hållbarhet och kundnöjdhet. Det gick inget vidare.

Jo, på en punkt har de lyckats med sina ambitioner: det tog bara åtta år att bli det största bostadsbolaget. Det har gått rasande fort. Troligen för fort, för historien vi kan berätta är ingen rolig läsning.
Det är helt klart hyresgästerna som ­betalar. De har fått en värd som på många håll är smått omöjlig att få tag på, som kan chockhöja hyran vid renovering och dessutom i några fall gör rena fuskrenoveringar.

Hyresgästerna vittnar om stora brister i underhåll och hela bostadsområden som tappat sin själ. Om knarkmenyer i trapphus och svåra mögelangrepp i sovrum som inte åtgärdas. I flera fall har miljöförvaltningen eller Hem & Hyras egna reportrar gripit in innan Rikshem gjort något åt missförhållanden.
Många hyresgäster hos Rikshem känner sig maktlösa och är mycket mindre nöjda med sin värd än genomsnittet. Rikshem är anorektiskt på personalsidan, som Hyresgästföreningens ­representant uttrycker det. Avkastningen har helt enkelt fått gå före hyresgästernas väl och ve, och detta i ett bolag som säger sig vilja bli den privata motsvarigheten till allmännyttan och ha hållbarhet, närvaro och ansvarstagande som sitt dna.
Det rimmar verkligen illa.

Rikshems frammarsch har också kantats av skandaler. Den högsta ledningen har fått gå efter egna fastighetsaffärer och stora belopp som har plockats ut ur bolaget. Tunga ­ägare som ­pensionsbolaget AMF har hotat att hoppa av.
Nu kan vi visa att de enskilda fallen är delar i ett tydligt mönster. Bedömare pratar om ett bolag som vuxit alldeles för snabbt och som låtit hyresgästerna ­betala för kalaset.

Ledningen är utbytt och kanske kan det skönjas en ljusning för de cirka 30?000 hushåll som har Rikshem som värd. Men hur kunde det gå så snett? Och hur ska Rikshem lyckas vinna tillbaka hyresgästernas förtroende? Det återstår att se.

Fler krönikor av Susanna Skarrie
Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.