Annons

Strid mot höjda hyror på seniorhem

Stockholm Hyresgäster i Sällskapet vänner till Pauvres Honteux har tröttnat på de årliga kostnadshöjningarna. Nu går de till hyresnämnden mot högre hyror och sämre service. 
Pauvres honteux grundare, Charlotte von Schwerin.

De tre anläggningarna i Bromma och Fredhäll har ursprungligen varit hem för i första hand pensionärer som söker ett aktivt liv. I dag har villkoren förändrats något, inträdesgränsen är 55+ och fler som flyttar in har en allmänhälsa som inte tillåter vilka fysiska övningar som helst.

En handfull boende möttes häromdagen i hyresnämnden för att protestera mot höjda kostnader både vad gäller hyrorna och servicedelen som aviserats med höjningar om 1,2 respektive två procent. Kostnader som ska täcka vad stadgarna stipulerar: Vård, boende, mat. Avgifterna är inte lika för alla och kan subventioneras genom fonder men ligger i ett av exemplen på 14 450 kronor per månad för tvåor – efter begärd höjning. En trea ligger på drygt 22 000. I priset ryms också tillgång till pool, bastu, hobbylokal och bibliotek, med mera.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Men det är inte kostnaderna enbart som orsakat irritation. Det är också hur tillgången till vård försämrats. I dag kommer sjuksköterska och läkare till anläggningarna endast en dag i veckan. Det var inte en nivå som flera av de boende tycker sig ha skrivit under ett kontrakt på. I övrigt är de hänvisade till annan extern vård, som hemtjänsten. Och den tycker de att de betalar i alla fall via skattsedeln.

En annan sak är insynen i Sällskapets ekonomi. Den upplevs som obefintlig och det uttrycktes ett absolut intresse för att ta del av hur kostnaderna verkligen fördelar sig. Särskilt då den ideella föreningens fond innehåller stora pengar.

– De säger att de har en utomordentlig bokföring, men visa upp den då. Lite transparens får man efterfråga när man åtnjuter skattelättnader, sa en av de boende under hyresnämndens sammanträde.

Annons
Läs ocksåHyresgäst ringde hyresvärden 50 gånger om dagen – vräksDetaljbild, person med grått hår syns bakifrån inzoomat på örat och en hand som håller en mobiltelefon mot örat. En hyresgäst i Hudiksvall har ringt sin hyresvärd så mycket att det blivit ett arbetsmiljöproblem.

– Att skicka en faktura på många tusen i månaden – utan specifikation. Det skulle ju ingen gå med på, sade en annan.

Att många av de boende blir äldre och mer vårdkrävande har heller inte balanserats upp av fler i personalen. Det har ”successivt blivit sämre på en fallande skala”.

– Och vi blir ju bara skruttigare och skruttigare, sade en av hyresgästerna.

Läs ocksåÅkte till Gambia och blev sen med hyror – därför får hyresgästen ändå bo kvarGambia, Hjulsta, Spånga

Sällskapets juridiska ombud Lena Fröman sa att det inte är görligt att redovisa kostnader på det sätt som efterfrågades och att fonden inte ska röras, då försvinner den snabbt, även om den är stor i dag.

Annons

– Det man kan till sig är att kommunikationen varit dålig och det ska jag ta med mig, sade Lena Fröman och poängterade att de allra flesta boende ändå gått med på höjningarna.

Det var ett argument som inte vägde tungt för ytterligare en hyresgäst i nämnden.

– Många äldre skriver på för att de inte är benägna att bråka.

Läs också Kurt, 83, isolerad i över fyra månader – nu är en ny hiss på plats Hovrättens dom slår fast: Matos inte okej – ska inte behöva öppna fönstret vid matlagning Uppsagd för att hunden ylar hemma i lägenheten - nu prövas fallet rättsligt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.