Allt fler hyresgäster tar strid för sin sak
Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall behandlar ärenden för Västernorrland, Jämtland och Gävleborgs län. För två år sedan var antalet inkomna ärenden 767 stycken. I fjol åkte siffran upp till 1 051.
Hälften av dem är ”ren formalia” som stökas undan fort från skrivbordet. Resterande del räknas som tvisteärenden och tar betydligt mer tid och kraft i anspråk för alla inblandade.
Ibland räcker det med en medling. Men när det inte lyckas kan tvisten ta lång tid att reda ut.
I Sundsvall ökade antalet tvisteärenden (som vanligen handlar om så kallade ”brister i boendet”) från 452 till 690 mellan 2014 och 2015.
Jan Nyström, jurist på Hyresgästföreningen Norrland, hjälper hyresgäster att driva ärenden i hyresnämnden. Hans erfarenhet är att man får räkna med flera månader innan ärenden tas upp av nämnden.
– Når man inte når en överenskommelse på en gång så kan det ta över ett år i kvarnen innan ärendet malts färdigt. Under tiden är risken stor att problemen i bostaden tröttar ut hyresgästen så att den istället väljer att flytta, säger Nyström.
Men trots tyngre arbetsbörda och längre handläggning så lyckas ändå nämnden i Sundsvall uppfylla de krav som regeringen ställer – nämligen att 75 procent av alla inkomna ärenden ska hinna tas upp av nämnden inom 4 månader.
I Sundsvalls hyresnämnd är handläggningstiden i dagsläget 3,1 månader i snitt och håller därmed måttet utifrån vad regeringen kräver.
– Vi jobbar väldigt mycket med att lösa konflikter genom medling. Lägger man kraft på det spar man mycket tid om man lyckas. Ofta är parterna beredda att lyssna, men ibland får nämnden fatta ett gällande beslut, säger Carl Rydeman, hyresråd i hyresnämnden i Sundsvall.