HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgäster klagar absolut mest på privata värdar

Jämtland Norrlands hyresnämnder har fått in 234 anmälningar från missnöjda hyresgäster – varav en förkrossande majoritet riktas mot privata värdar. Men de flesta har återkallats. Hem & Hyra vet varför.
Antalet anmälningar om åtgärdsföreläggande januari 2015–juni 2020. Ett åtgärdsföreläggande kan exempelvis vara en trasig spis som värden inte lagat trots felanmälan. Avskrivna ärenden är de som återkallats av sökanden innan ett sammanträde ägt rum. Bifall är när nämnden gett den sökande rätt och avslag är det motsatta. Förlikningar är när parterna enats om en lösning i samband med ett sammanträde i nämnden.

När något inte är som det ska i lägenheten och värden ignorerar felanmälningarna kan man vända sig till hyresnämnden för att få hjälp. Som medlem i Hyresgästföreningen finns det jurister att rådfråga och de kan även agera ombud i kontakt med värd och nämnd.

– De flesta medlemmar undrar vad de enligt lag kan kräva av sin värd. När det gäller brister så handlar det inte sällan om olika typer av störningar, vattenskador, skadedjur eller trasiga tvättmaskiner, säger William Bränneson Petersson, en av Hyresgästföreningens jurister och ärendehandläggare i Norrland.

Läs ocksåVillan i Eskilstuna ett nav för svarthandel – "Huset är ökänt"

Första steget är alltid att kontakta hyresvärden och föra hyresgästens talan.
– Problemet brukar lösa sig redan då. Men ibland måste vi gå vidare med en ansökan till hyresnämnden för ett avgörande. Det sätter ytterligare press.
Hyresnämnden prövar tvister och Hyresgästföreningen ställer upp gratis som ombud för medlemmar.

Men hur många använder sig av nämnden för att få hjälp och vad leder klagomålen till egentligen?

Hem & Hyra har grävt i statistik och handlingar från hyresnämnden i Sundsvall och Umeå för att få reda på mer.
Granskningen visar att det inkommit totalt 234 ansökningar om åtgärder i Norrland sedan 2015. Men 60 procent av dem har återkallats.

Läs ocksåSvarta kontrakt: Lägenhet i Leksand skulle användas för skenbyte – "dåligt riggat"

Vad betyder det, Marie Halvarsson, hyresråd i Sundsvalls hyresnämnd?
– Det är faktiskt något mycket positivt och betyder att parterna själva, innan vi kallat till möte, hittat en lösning på problemet. Och det är ju det som är målet.

En närmare titt på vilka värdar som hyresgästerna är missnöjda med visar att det är övervägande privata hyresvärdar och få kommunala bostadsbolag, så kallade allmännyttor, som kritiseras.
I Västernorrland var motparten ett privatägt bostadsbolag i 82 av 86 ansökningar. I Jämtland var en av tre allmännyttan. Och av norra Norrlands 123 ärenden var det bara 21 som riktades mot kommunala bostadsbolag.

Om en ansökan inte dras tillbaka kallar nämnden till sammanträde. Och statistiken talar för att det hela troligast landar i en förlikning.
– Då får båda parter ge och ta. Når man inte en förlikning så kan man låta nämnden avgöra ärendet – bifall eller avslag, säger William.

Läs ocksåGranskning: De har makten över Skånes hyresgäster
Fakta: Norrlands hyresnämnder finns i Sundsvall och Umeå

Hyresnämnden är en domstolsliknande nämnd i Sverige, som har till uppgift att medla i hyrestvister samt att pröva vissa tvister mellan hyresgäst och hyresvärd. Nämnden kan även vara skiljenämnd i hyrestvister. Vissa av nämndens beslut kan överklagas till Svea hovrätt. Att vända sig till hyresnämnden är kostnadsfritt.

Läs också Hakkors kvar på hyreshus i dagar - därför dröjde hyresvärden Oklart om ny ägare ska ta över skamfläcken i Strömstad

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.