Annons

Arbetskraftsinvandrare luras betala ockerhyra

Göteborg Maxime från Frankrike fick en lägenhet förmedlad av ett företag som hans arbetsgivare anlitat. Värden lurade honom att betala dubbelt så mycket hyra som sina svenska grannar.
Foto: Gustaf Görfelt
"När jag insåg att jag blev utnyttjad började jag tycka illa om Sverige. Det ändrade sig efter att jag fått hjälp av Hyresgästföreningen och fick igen 50 000 kronor, men på mitt första år förlorade jag ändå 60 000 kronor som jag inte kommer att få tillbaka" säger Maxime.

Do you want to read this article in English? Then click here.

Maxime kom från Frankrike till Göteborg i december 2012, efter att ha blivit värvad av ett företag i staden. Hans arbetsgivare anlitade Nordic Relocation Group, ett så kallat relocationföretag (se faktaruta), för att bland annat hjälpa till med att snabbt hitta en bostad.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Min arbetsgivare betalade hotell i en vecka, sedan erbjöds jag tre olika lägenheter att välja på. Jag visste ingenting om Sverige, men när jag jämförde med vad liknande lägenheter hyrdes ut för på nätet tyckte jag att alla tre hade väldigt höga hyror, säger Maxime.

Tidspressen gjorde att han ändå tackade ja till en av dem, en tvåa på 60 kvadratmeter i ett 1930-talshus i Johanneberg. Hyresvärden Zigra AB hyrde ut den omöblerad för 10 000 kronor i månaden.

– Min arbetsgivare och Nordic sa att det var helt okej. Men mina kollegor tyckte det var dyrt och vanliga svenskar jag pratade med tyckte det lät helt galet, säger Maxime.

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

Efter tio månader i huset frågade han en dag en av sina svenska grannar i hissen vad hon hade för hyra.

– Då sade hon 5 000 kronor. Hennes lägenhet var exakt likadan som min, jag fick följa med och titta, säger Maxime.

Han insåg att han blivit lurad att betala överpris. Först vände han sig till Nordic Relocation Group för att få hjälp.

Annons
Läs ocksåHär tar hyresgästerna strid mot kalla hem och dålig skötsel: ”Någon kommer ramla och skada sig snart”Rolf Ohlson, Maria Verlin och Susanne Sundström står på en snöig innergård i vinterklader. I bakgrunden syns gråmålade trähus med vita detaljer. Rolf håller en bunt dokument i handen och det snöar. Hyresgäster hos AB-hem kritiserar brister i lägenheterna och i skötseln.

– De pratade med värden och det slutade med att jag erbjöds gratis internet som kompensation. Men i samma veva höjdes hyran med 300 kronor, så gratis var det inte, säger Maxime.

Nu fick han tips om Hyresgästföreningen och vände sig dit. Där fick han som första råd att ta över kontraktet själv. Det stod skrivet på hans arbetsgivare och Maxime var bara en andrahandshyresgäst utan besittningsrätt. Nordic Relocation erbjöd sig att hjälpa till även med detta kontrakt, men Maxime sade nej.

Han övertog kontraktet i januari 2014. Hyran var fortfarande densamma, och ett par dagar efter att Maxime skrivit på kom värden med ett nytt dokument. Nu ville han att Maxime skulle skriva under på att förhandlingsklausulen skulle tas bort (se faktaruta) ur hyresavtalet.

Vad värden inte berättade var att förhandlingsklausulen inte får förhandlas bort förrän tre månader efter kontraktssignering. Därför lämnades datumrutan tom och värden sade att en detalj skulle läggas till i april, en ren formsak.

– Men Hyresgästföreningen berättade för mig hur det låg till. Då tog jag en bild av mig själv med kontraktskopian framför en bio som visade dagens datum. På så vis hade jag bevis att det var upprättat i förväg, sade Maxime.

Efter detta bodde han kvar i lägenheten till november 2014, då han köpte en bostadsrätt och flyttade ut. Sedan lät han Hyresgästföreningen kontakta Zigra AB och kräva att få tillbaka all överhyra för 2014. Värdens ombud hänvisade till pappret om borttagen förhandlingsklausul, men Maximes foto bevisade att det var olagligt efterdaterat. Värden var tvungen att gå med på att betala tillbaka 50 000 kronor.

Maxime säger att han känner till flera andra arbetskraftsinvandrare i huset som bor kvar och betalar ännu högre hyror än vad han själv gjorde. Han hävdar också att under den tid han bodde i huset så blev de svenska hyresgästerna allt färre och de utländska allt fler.

– Jag vet att flera andra också fått sina lägenheter förmedlade genom Nordic Relocation Group. Nordic måste veta hur det ligger till. Det här är inte bra för framtiden, det bidrar till segregationen i samhället. Till sist är det bara rika människor som har råd att bo i stan, alla andra får bo i förorten, säger Maxime.

Annons

Hem & Hyra har under flera veckors tid försökt få en kommentar från hyresvärden Zigra AB, men utan att lyckas.

LÄS MER OM MAXIMES ÄRENDE:

Förmedlaren: ”Ärligt talat tittar vi inte på hyresnivån”

Juristen: ”Det skapar en svart hyresmarknad”

LÄS OCKSÅ:

Pengar tillbaka till utnyttjade hyresgäster

Fakta: Relocationföretag

Ett relocationföretag hjälper andra företag när dessa vill flytta personal. Oftast mellan länder, men även inom landet.

I Sverige erbjuder relocationföretag hjälp med allt från myndighetskontakter till att leta skolor och förskolor åt anställdas barn. En av de viktigaste uppgifterna är dock att hitta bostäder. I regel skrivs kontraktet på arbetsgivaren, med den anställde som andrahandshyresgäst.

Fakta: Förhandlingsklausul

En förhandlingsklausul innebär att hyresgästen och hyresvärden följer de överenskommelser som värden och hyresgästorganisationen träffat i kollektiva förhandlingar om till exempel hyran.

Om man inte vill omfattas av de kollektiva förhandlingarna kan hyresgäst och värd skriva en överenskommelse om att slopa förhandlingsklausulen. Det kan dock inte ske förrän hyresgästen hyrt lägenheten i minst tre månader.

Läs också Ville förhandla hyran själv – blev skyldig 146 000 kronor Tog strid mot tokhög höjning – påverkar hundratals hyresgäster: "Vill bara tjäna pengar" Ockerhyra eller överhyra – så kan du få tillbaka pengar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.