Avtal ska skapa trygghet i Landskrona
Vid årsskiftet blev Stena fastigheter ny ägare till 1 225 lägenheter och ett LSS-boende i Landskrona. Genom demonstrationer, namninsamlingar och överklaganden har Landskronaborna visat sin kritik mot att det kommunala bostadsbolaget Landskronahem säljer ut delar av sitt bestånd.
För fem år sedan fick hyresgäster på Pennygången i Göteborg chockbeskedet att Stena fastigheter hade för avsikt att höja hyrorna i området med 60 procent efter omfattande renoveringar.
Att en liknande situation skulle kunna uppkomma i Landskrona tillbakavisas av både Stena fastigheter och Hyresgästföreningen. För att säkra hyresgästernas inflytande och makt har Hyresgästföreningen och Stena fastigheter bland annat tecknat ett boendeinflytandeavtal samt ett ombyggnadsavtal.
– Vi har följt debatten i Landskrona och anser att det är viktigt att ta fasta på hyresgästernas oro. Vi tog tidigt kontakt med de nya ägarna för att så snabbt som möjligt etablera en god dialog, vilket vi har lyckats med, säger Helena Rasmusson, verksamhetsutvecklare vid Hyresgästföreningen Region norra Skåne.
Boendeinflytandeavtalet ska se till att hyresgästerna får inflytande över sin boendesituation medan ombyggnadsavtalet innebär att Stena fastigheter har lovat att föra en dialog med Hyresgästföreningen vid större ombyggnationer.
– Syftet med avtalen är att hyresgästernas boende ska kännetecknas av trygghet, inflytande, trivsel och god kvalitet. En del hyresgäster känner oro för lyxrenoveringar och kraftiga hyreshöjningar. Genom ett ombyggnadsavtal kan vi dämpa den oron. Ingen ska behöva vara rädd för chockhöjningar av hyran, säger Helena Rasmusson.
Som ett ytterligare led för att säkra hyresgästernas intresse kommer Hyresgästföreningen tillsammans med Stena fastigheter genomföra en stor enkätundersökning i de aktuella områdena.
– Under vecka fyra kommer vi påbörja en dörrknackning för att kunna ta del av hyresgästernas önskningar och farhågor, säger Helena Rasmusson.
Frågorna som Hyresgästföreningen men även Stena fastigheter vill ha svar på rör allt från öppettider på områdeskontoren till hur man trivs i sitt boende.
Resultaten från enkäten kommer att sammanställas och presenteras på en boendedialog med hyresgästerna. På mötet, som hålls i mars, närvarar representanter från både Hyresgästföreningen och Stena fastigheter.
Avtalet strukturerar hur hyresgästerna ute i bostadsområdena ska kunna göra sina röster hörda genom samrådsmöten med hyresvärden. Minst två möten årligen kommer att hållas mellan värden och Hyresgästföreningen. Vid mötena informerar värden hyresgästerna om kommande förändringar och planer för området. Inför mötena har de hyresgäster som medverkar samlat in frågor och funderingar från sina grannar. De hyresgäster som närvarar vid samrådsmötena är den lokala Hyresgästföreningens representanter.
Hyresgästerna ska få god information och inflytande i processen före, under och efter eventuella större arbeten. Avtalet innebär även att hyresgästen får kompensation för det intrång i nyttjanderätten som de eventuella åtgärderna medför, enligt gällande avtal med Hyresgästföreningen.