Bravida polisanmält för fakturafusk – avtal brutet och hyresgäster kan få vänta på hjälp

Örnsköldsvik Örnsköldsviks kommun har polisanmält Bravida som misstänks ha saltat fakturor med nästan 9 miljoner. Bland annat till bostadsbolaget Övikshem. Avtalet med Bravida är hävt med omedelbar verkan. Byggprojekt har pausats och Övikshem letar nya entreprenörer för att kunna serva hyresgästerna.
Bilden är tredelad med ett porträtt på kommunens direktör, Bravidas kommunikationschef och Övikshems logotyp i mitten.
Foto: Pressbilder
Örnsköldsviks kommundirektör Magnus Haglund är övertygad om att företaget Bravida har överdebiterat för miljonbelopp. Liselotte Stray på Bravida ställer sig frågande till anklagelserna mot företaget. Saken är polisanmäld och kommunen har tills vidare brutit allt samarbete med entreprenören, vilket drabbar bland annat allmännyttan Övikshem som fått ställa om.

Företaget Bravida, som bland annat installerar el, rör, värme, sanitet och ventilation, är en av de mest anlitade entreprenörerna i Örnsköldsviks kommun. Nu har kommunen polisanmält bolaget och brutit samarbetet med omedelbar verkan. Anledningen: misstankar om omfattande överdebiteringar.

Granskning efter Skåne-skandal

För ett år sedan inledde Region Skåne en granskning av företaget Bravida efter tips om oegentligheter. Efter att fusk med fakturering identifierats hävdes avtalen med Bravida våren 2024 och företaget polisanmäldes. I november 2024 åtalades tre chefer på Bravida för misstanke om att ha ägnat sig åt systematisk överfakturering. Regionen har gjort en utökad granskning och kräver nu Bravida på 11,4 miljoner.

Örnsköldsviks kommun som anlitat Bravida flitigt i flera år startade, i samband med att skandalen i Skåne rullades upp, en egen granskning av Bravidas fakturor. I maj presenterades resultatet.

Örnsköldsvik ligger i norra Sverige, i Västernorrlands län.
Nära nio miljoner i felaktig debitering

Enligt utredningen har Bravida under de senaste tre-fyra åren överfakturerat till ett sammanlagt värde av 8,9 miljoner kronor. Granskningen omfattar cirka 500 fakturor där ersättning för timpenning, materialkostnader, resor och liknande poster ifrågasätts.

Bravida polisanmäldes den 19 maj av Örnsköldsviks kommun, vilket lokaltidningen Örnsköldsviks Allehanda var först att rapportera om.

Läs ocksåHyresvärd polisanmäls för olaga hot av anställd på HyresgästföreningenEn tvådelad bild som visar en ung man med allvarlig min och mörka kläder som står på en gata med människor i bakgrunden samt ett vitt tvåvåningshus.

I samband med att polisanmälan lämnades in avbröts också alla pågående samarbeten med företaget med omedelbar verkan. Beslutet innebär att flera byggprojekt i kommunen nu riskerar att stå still i veckor tills en ny entreprenör kan ta över.

– Vi kontaktar nu de som var vårt andrahandsval vid upphandlingen, sa kommundirektör Magnus Haglund i en intervju i förra veckan.

Magnus Haglund, kommundirektör för Örnsköldsvik.
Övikshem kan ha betalat 750 000 kronor för mycket

Ett av de kommunalägda företagen som ska ha feldebiterats är bostadsbolaget Övikshem. En granskning av de cirka 200 fakturorna mellan maj 2022 och juli 2024 visar på en överdebitering på nära 750 000 kronor. Vissa debiteringar kan vara svårt att bevisa som direkt felaktiga och beskrivs därför som ”potentiellt” avvikande. Det handlar om saker som kan vara svårt att kontrollera i efterhand, som exempelvis milersättning.

Kommundirektör Magnus Haglund är hård och fast i sin kritik mot företaget Bravida:

– Som kommun och offentlig aktör har vi ett stort ansvar att agera när vi ser tecken på felaktig fakturering, säger han i ett pressmeddelande.

– Skattebetalarnas pengar ska gå till verksamhet, inte överdebitering. Vi har ett tydligt uppdrag att förvalta offentliga medel ansvarsfullt.

Läs ocksåKvinna spred skräck i huset – grannar fick söka vård för oro och ångestBild på en glasruta där man ser texten "Västmanlands tingsrätt" samt "Hyres- och arrendenämnden". Västerås stadssilhuett speglar sig i rutan. Infälld i bilden syns också en helsvart och ansiktslös silhuett i form av en kvinna.
Liselotte Stray, kommunikationschef Bravida Holding AB.
Förnekar fel – ifrågasätter kommunens agerande

Bravida ställer sig frågande till både polisanmälan och kommunens beslut att häva avtalet utan förvarning.

– Bravida har sedan i höstas medverkat och i full transparens tillhandahållit underlag för en utredning avseende avtalsefterlevnad som Örnsköldsviks kommun genomfört. Ett möte mellan parterna var inbokat den 5 juni där Örnsköldsviks kommun skulle presentera slutsatser av sin utredning och eventuella åtgärder, meddelar Liselotte Stray, kommunikationschef på Bravida.

Istället för att invänta mötet valde kommunen att polisanmäla direkt.

Läs ocksåÖvikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan"

– Vi ser mycket allvarligt på anklagelserna som har riktats mot Bravida och kommer givetvis att utreda och bemöta dessa. Jag vill dock betona att jag finner det högst anmärkningsvärt att en svensk myndighet agerar på detta sätt, säger Liselotte Stray.

Ingen anledning till samtal

När Hem & Hyra kontaktar kommunchef Magnus Haglund förklarar han varför kommunen valde att polisanmäla utan att Bravida fick en chans att kommentera siffrorna först.

– När vi förstod omfattningen på överfaktureringen fanns ingen anledning att samtala med Bravida, utan välfärdsbrott ska polisanmälas.

Vilket ansvar har kommunens tjänstemän som attesterat fakturorna?

– Det är ett mycket omfattande underlag, och det framgår inte av respektive faktura att avtalad procentsats inte följs av Bravida. Vi har inte vidtagit några arbetsrättsliga åtgärder med hänvisning till detta. Vi har polisanmält Bravida, för det är där felen medvetet har genomförts, säger Magnus Haglund.

Lars Österlund, Övikshems vd.
Konsekvenser för hyresgäster

Att avtalen hävts påverkar pågående byggnationer och reparationer där Bravida varit involverat. Kommunen räknar med förseningar på flera veckor.

Hur påverkar detta hyresgästerna, Lars Österlund, vd för Övikshem?

– Bravida är en av tre entreprenörer som vi har avtal med. Bravida har utfört värme-, ventilation- och sanitetsarbeten åt oss. Vi ska göra vad vi kan för att det här inte ska drabba våra hyresgäster. Vi har ju även eget folk som kan utföra en del arbeten.

Vad betyder den misstänkta överdebiteringen på 750 000 kronor för bostadsbolaget ekonomi och för hyresgästerna?

– Jag har inga kommentarer till det. Nu får vi får se vad utredningen visar.

Peter Öberg, Övikshems fastighetschef.

Fastighetschefen på Övikshem, Peter Öberg, utesluter inte att hyresgästerna kommer att drabbas av det tvärt brutna avtalet med entreprenören Bravida. Förutom att det kan bli ett glapp i projekt så kan det innebära att hyresgäster som gjort felanmälan får vänta extra länge på att få hjälp.

– Ett visst hack och fördröjning blir det ju. Särskilt om det gäller VVS-arbeten, men är det akut så löser vi ju det. Vi hoppas att det här ändå ska passera relativt smärtfritt för hyresgästerna, säger Peter Öberg och tillägger:

– Det är tur att det inte är mitt i vintern och kallt då hade läget varit ett helt annat.

 

 

Läs också Alice, 9, stoppade hyresvärdens trädfällning: "Jag satt där uppe i sju timmar tills de gick hem" Trakasserad av nazisympatisör - mamman och barnen fick fly sitt hem: "Utbildad att mörda"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.