Annons

Brevbäraren som har stenkoll på hyresgästerna

Malmö Den van­ligaste be­sö­ka­ren i ditt hus är inte hyres­värden utan brev­bä­ra­ren. "Jag kan i stort sett alla namn i mitt dis­trikt", säger Na­tha­lie Påls­son som arbetar i Malmö.

Vintersolen lyser men det blåser kallt på Holma i södra Malmö. Brevbäraren Nathalie Påls­son parkerar den gamla postmopeden på en av gårdarna. Hon arbetar sig snabbt genom trappuppgångarna. Det går snabbt och på rutin.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få träffa folk. Vissa kan vara sura på oss men of­tast är de glada. På min runda har jag ett gäng som brukar sitta ute i solen som jag brukar prata med. De får mig att må bra.

Vad har du för re­la­ti­on till män­ni­skorna som du möter ute i bo­stads­om­rå­dena?
– Mitt pen­sio­närs­gäng brukar skoja om att jag ska slänga räk­ningarna i sop­tun­nan. Jag skojar och säger att det har jag re­dan gjort och att jag bara har med mig kär­leks­brev. Jag kan i stort sett alla namn i mitt dis­trikt. Ser jag ett namn och en gata så vet jag vil­ken ­lä­gen­het med vilket num­mer som de bor i.

Vilka om­rå­den i Malmö jobbar du i?
– Holma är mitt eget men jag jobbar ock­så på andra ställen som Her­mods­dal, Sö­der­­­kulla och Hyl­lie. Det är lite mer barn ute och springer på Holma, Lind­äng­en och Her­mods­dal. Hyl­lie är en stor ar­bets­plats och där ­träffar man inte så myc­ket folk. På Sö­der­­­kulla är det en del pen­sio­närer ute och går med hundar som man pratar med.

Finns det nå­got mind­re bra med jobbet?
– Vä­dret. Man är inte all­tid mo­ti­verad när det spö­regnar ute. Men man för­söker all­tid rädda posten. Det är pin­samt att dela ut blöt post. Man gör så gott man kan men ibland välter cy­keln.

Posten kommer inte all­tid i tid …
– Ja, det hamnar ju of­tast på oss. Men vi delar ut allt som kommer på mor­gonen. Har det inte kommit är det inte vårt fel. Det är svårt att för­klara hur ledet ser ut när nå­got inte kommer i tid. Men de för­står of­tast.

Har du nå­gon ar­bets­ska­da?
– Jag tittar på skyltar med hus­num­mer och var man pla­ce­rar dom. Ibland finns det ingen alls. ”Den där är så li­ten att den hade jag ­ald­rig sett”, kan jag tänka ibland. Jag tittar ock­så hur brev­lå­dorna sitter pla­cerade.

Är det nå­gon skill­nad på hy­res­hus och bo­stads­rätts­fö­re­ningar?
– I hy­res­husen går det snabbt om vi klagar på att till ex­em­pel en lam­pa är tra­sig. Vi har te­le­fon­num­mer i sy­stemet. Det är lite mer kom­mu­ni­ka­tion där och blir lite lättare med sådant.
Folk bor inte på sam­ma sätt idag som ti­digare, märker du av bo­stads­bristen?
– Det kommer myc­ket post som är adres­serad ”care of” till per­soner som bor till­fäl­ligt som in­ne­bo­en­de. Det märker man att det ökar en del. I vissa lä­gen­heter sätter de bara ut namn på den som är skriven där men man vet inte hur många som fak­tiskt bor där. Men det lär man sig.

Fakta: Na­tha­lie Påls­son

Jobb: Brev­bä­ra­re se­dan tio år.
Ål­der: 31 år gam­mal.
Bor: Trelleborg.
Fa­vo­rit­om­rå­de att jobba i: Holma i Malmö.
När hon inte delar ut post: Tränar el­ler fo­to­gra­ferar. Älskar att resa och har sik­tet satt på Ja­pan och Nya Zeeland i fram­tiden.
Udda ta­lang: Har sten­koll på vem som bor i vil­ken lä­gen­het och med vilket num­mer i flera bostads­om­rå­den i Malmö.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.