Annons

Detta behöver hyresgäster hjälp med – känner du igen vanligaste problemet?

Nyheter Nära 300 000 samtal och meddelanden nådde Hyresgästföreningens servicecenter under 2021. Det vanligaste ärendet handlar om om brister i boendet. Men lösningen kan vara enklare än vad många hyresgäster som ringer kanske tror.
Foto: Getty Images

Om du kontaktat Hyresgästföreningen med brister i din lägenhet så är du inte ensam. Det är det vanligaste ärendet som organisationens servicecenter får hjälpa till med. Och inte sällan kan det få goda resultat.

– Det är otroligt vanligt att om du bara felanmäler så löser det sig. Vi kan hjälpa till med att göra en felanmälan och ofta kan det räcka och få jättegoda resultat utan att det ens behöver dra ut på tiden, säger Johanna Lundmark, kommunikatör på servicecenter.

ANNONSGuide till hemförsäkringar
Johanna Lundmark, kommunikatör Hyresgästföreningens servicecenter.

Enligt statistik därifrån hanterade avdelningen 300 000 samtal och meddelanden under förra året. Den absolut vanligaste kategorin är “Hinder och men”, det vill säga olika typer av brister i boendet, och näst vanligast är frågor om hyra.

Det är också de ärenden som brukar toppa servicecenters lista. Pandemin har alltså inte påverkat vilka frågor svenska hyresgäster behöver hjälp med, däremot har det till viss del påverkat hur man upplever problemen, tror Johanna Lundmark.

– Det vi kan märka i samtal är ju att många kanske jobbar hemma eller studerar hemma och kanske märker av fel på ett annat sätt än tidigare. Hyresgäster har också hört mer ljud än vanligt och kanske stör sig på andra typer av ljud.

Annons
Läs ocksåAnnika Backlund svarar på kritiken mot AB-hem: "Jag vill vara en bra värd"Annika Backlund, halvkroppsproträtt, i blont hår och blåmönstrad kofta, mot en grå bakgrund med sol som faller in snett ovanför henne. AB-hem får kritik av hyresgäster på flera orter för brister i lägenheterna och i underhållet.

På samma sätt kan frågor om hyran, som även tidigare legat på plats två på listan, nu vara kopplade till att hyresgäster fått en försämrad ekonomi under coronapandemin.

Något som servicecenter inte har märkt av är de lagändringar som påverkat hyresgäster. Nu är det större risker förknippat med otillåten andrahandsuthyrning och den som både saknar tillstånd att hyra ut samt tar ut en felaktig hyra riskerar till och med fängelse.

Den förändringen har dock inte påverkat frågorna som hyresgäster ställer till Hyresgästföreningen.

Läs ocksåHär tar hyresgästerna strid mot kalla hem och dålig skötsel: ”Någon kommer ramla och skada sig snart”Rolf Ohlson, Maria Verlin och Susanne Sundström står på en snöig innergård i vinterklader. I bakgrunden syns gråmålade trähus med vita detaljer. Rolf håller en bunt dokument i handen och det snöar. Hyresgäster hos AB-hem kritiserar brister i lägenheterna och i skötseln.

– Jag tror inte att lagändringen och de stora risker det innebär har nått ut till alla ännu. Sedan vill jag hoppas att de flesta sköter det rätt och har tillstånd att hyra ut.

Annons

Om Johanna Lundmark får ge något råd till hyresgäster så är det att noga läsa igenom alla avtal man skriver på och att göra sina överenskommelser och felanmälan skriftligt. Det gäller också att komma ihåg att hjälp finns att få i många situationer, och att hyresgäster faktiskt har en hel del rättigheter.

– En fråga som kan vara väldigt skrämmande är om man fått en uppsägning och kanske känner att nu är det kört. Men så är det långt ifrån alltid. Där är det väldigt viktigt att faktiskt kolla: “vilka rättigheter har jag” så att man inte bara packar ihop och flyttar ut.

Fakta: Vanligaste ärenden
  1. Hinder och med (brister). 

Kan handla om att något gått sönder i lägenheten, trapphuset, på gården eller i gemensamma utrymmen. Hur lång tid har hyresvärden på sig att åtgärda och vilka krav kan jag som hyresgäst ställa?

  1. Frågor om utgående hyra. 

Rör hyressättning och hyresförhandling. Är min hyra verkligen förhandlad och rimlig osv.

  1. Hyresgästens skadeståndsansvar. 

När kan jag bli skyldig att betala för en skada och är kravet jag fått från hyresvärden riktigt?

  1. Annat.

Övriga ärenden som inte passar in i de andra ärendetyperna.

  1. Hyresavtalet. 

Är de punkter som står i mitt hyresavtal riktiga, har jag rätt att få ett skriftligt hyresavtal och vad bör ingå i ett avtal.

  1. Lägenhetens skick. 

Handlar i regel om samma som punkt 1. Brister av olika slag men kan även röra underhåll – tapeter, målning, golv och renovering.

  1. Störningar. 

Får jag ha musik/besökare? Hur mycket ljud ska jag behöva tåla från mina grannar och vad gör jag om en granne orsakar störningar?

  1. Förlängning av hyresavtal enligt 46 §. 

Frågor om uppsägningstider när hyresvärden vill säga upp ett avtal, skäl för att kunna tvingas att flytta ut och annat som rör uppsägning när den sker med vanlig uppsägningstid – 3 månader.

  1. Hyresgästinflytande, förbättrings- och ändringsarbeten.

Frågor om hur och när en hyresvärd får och måste renovera. När krävs ett godkännande från hyresgästerna och kan jag neka åtgärderna som hyresvärden vill göra?

  1. Ändring av hyresvillkor. 

Min hyresvärd vill göra ändringar av mina boendevillkor/kan jag få till en ändring av villkoren för min bostad?

Källa: Hyresgästföreningen.

Läs också Johannas kök faller sönder - över 70 lägenheter synas i stor insats mot hyresvärd Sex års kamp är över – nu kan Annika och Jim fira jul i nya lägenheten Arga hyresgäster i nybyggt hus ger inte upp – kräver att felanmälan ska fungera

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.