Annons

Drömhuset blev ett helvete – flydde med sonen efter dödshot

Härnösand Suzanne Alexandersson köade i två år för en lägenhet i 1800-talshuset i Härnösand. Hon var lyrisk när hon och sonen fick flytta in i en stor trea med kakelugn. Fyra år senare flydde de ett helvete.
Foto: Åsa Eriksson
Suzanne, 52, har tillsammans med sonen och katterna hittat sitt trygga bo – i harmoni med grannarna.

Februari 2016: Drömlägenheten

Suzanne gör stora ögon när hon kliver in i lägenheten. En trea på 94 kvadrat i ett av de äldre trähusen i centrala Härnösand. Anno 1890.

ANNONSRebeckas framgångsrika bytesresa – så lyckas du med din

Suzanne är förtjust i äldre hus och som assistent på näringslivsarkivet i Norrland känner hon väl till husets historia och har köat i två år för en bostad just här.

Och den är precis som hon föreställt sig. Högt i tak, spegeldörrar, trägolv, spröjsade fönster och kakelugn.

Kakelugnen var ett stort plus.

För Suzanne är det här en dröm som gått i uppfyllelse och hon är väldigt glad när hon flyttar in med 14-åriga sonen Joel. Helt omedveten om att husfriden inte kommer vara länge. För tre månader senare tar en lång mardröm vid. Efter det finns ingen glädje kvar.

Då vill hon bara fly.

Maj 2016: ”Helvetet bryter lös”

En familj på åtta vuxna personer flyttar in i två av lägenheterna på våningen ovanför Suzanne.

Läs ocksåOfrivilligt isolerad av dålig snöröjning: "Jag hamnade i en husarrest"Nora Eklöv och Siv Johansson, som båda två påverkats av dålig snöröjning.

Familjen installerar sig, möbler dras över golvet och det bankas i väggarna. De fixar och grejar som alla nyinflyttade gör.

Men flyttstöket tar aldrig slut, det bara fortsätter – även på nätterna.

– Efter tre dagar gick jag och sa till. De tycktes vara förstående och sa att de skulle ta det lugnt, berättar Suzanne.

Läs ocksåKvinnan svimmade när hon öppnade brev – vräks: ”Minsta krav ångestfyllt”Kvinnan svimmade när hon skulle öppna brev med räkningar. Hedvig Söderlund, expert på utbrändhet, förklarar hur det kan gå till. OBS! Bilden till vänster är inte på kvinnan.

Istället blir det värre.

Det är nu som ”helvetet bryter lös”, som Suzanne beskriver det.

Den nyinflyttade familjen bråkar ofta och högljutt, med varandra och med grannarna. De smäller i dörrar och bankar i väggar. Störningarna upplevs som mer eller mindre konstanta och kan bryta ut när som helst på dygnet.

Hem & Hyra nr 8/2016

Störningsjouren rycker ut ett tiotal gånger under juni, juli och augusti och adressen blir välbesökt av både väktare och polis under sommaren och hösten.

Juli 2016: Osämjan i huset eskalerar

Vid ett tillfälle i slutet av juli kommer grannarna och familjen ihop sig ordentligt i trapphuset.

Suzanne har ett filmklipp från tillfället där en av kvinnorna i familjen skriker åt henne: ”Jag ska knulla dig, dränka din hund och döda din son!”

– Dagen efter fortsatte bråket och jag fick ett hårt slag på axeln, berättar Suzanne.

Annons

Händelserna polisanmäls men leder aldrig till åtal.

– Stämningen är extra hotfull i huset under de här månaderna. Jag och min granne följs åt till tvättstugan för att vi inte vågar vara ensamma nere i källaren, säger Suzanne.

Hennes son Joel är också rädd. Ännu mer rädd blir han en dag när han är ute med hunden Zivax.

En medlem i familjen kastar sten på hunden. Zivax gnäller till när stenarna träffar, men får inga större skador.

Sonen Joel var 14 år när grannen hotade att döda honom och kastade sten på hunden Zivax.

November 2016: Hyresgästföreningen kritiserar hyresvärden och ingriper

Störningsanmälningar, hot och polisrapporter.

Hyresvärden har i ett sånt här läge ett juridiskt ansvar att se till att det blir lugn och ro i huset. Men HSB misslyckas.

Deras utskick av lappar om ordningsregler och en rättelseanmaning till familjen får ingen effekt. Ändå anser HSB att de gjort vad de kan och uppmanar istället hyresgästerna att dokumentera mera.

Anders Wallner, vice vd för HSB Södra Norrland, kommenterar vid denna tidpunkt att ”vi har gjort vad vi kunnat enligt den juridik som finns och vi har haft en dialog med familjen. Det har helt klart varit ett antal incidenter i huset, men det räcker inte för en uppsägning. Det krävs fler konstaterade störningar.”

Suzanne Alexandersson är den mest drivande av grannarna och medlem i Hyresgästföreningen. Hon kontaktar dåvarande juristen Johan Hermansson. Han anser att Wallner har fel och att  hyresgästerna inte borde behöva ta striden.

Jurist Johan Hermansson.

– HSB har inte tagit sitt ansvar som hyresvärd och det är svagt att de inte själva prövar saken i hyresnämnden. Trots varningar har störningarna inte upphört och det finns tillräckliga bevis och vittnesmål för en uppsägning av familjens kontrakt, replikerar Johan Hermansson.

29 november 2016: Får rätt i nämnd

Uppbackade av Hyresgästföreningen prövas ärendet av hyresnämnden i Sundsvall.

Grannarna vittnar om störningarna och Suzanne spelar upp de hot hon lyckats fånga med mobilen.

Nämnden bedömer underlaget som tillräckligt och att störningen är allvarlig nog för en uppsägning av familjen.

Grannarna är lättade över att äntligen få lite lugn och ro i huset igen.

Utsidan på huset efter långvarig vattenskada.

HSB är också glada över utfallet och åtar sig att inom en månad underrätta familjen om uppsägningen som får tre månader på sig att flytta.

Men så blev det aldrig…

Annons

April 2021: Nytt och tryggt

Suzanne drar en djup suck när hon idag blickar tillbaka på allt som hände de där åren.

– Vi trodde verkligen att allt skulle lösa sig den där dagen efter hyresnämnden. Att allt skulle ordna sig och att vi skulle få lugn och ro.

Men det blev aldrig någon frid i huset.

Avloppsvatten.

Suzanne har en ny adress idag. Hon gav upp för drygt ett år sedan. Då hade nästan alla hennes gamla grannar också flytt den fina adressen.

– Det gick så långt att jag slutade älska huset. Allt var förstört. Min dröm gick från himmel till helvete.

Så vad hände?

– HSB sa aldrig upp familjen, de sålde huset några månader efter hyresnämndens beslut och då hamnade vi på ruta ett igen. Familjen bodde kvar och fortsatte trakassera oss. Men vi orkade inte processa mer. Folk började flytta istället.

Huset drabbades också av vattenskador och Suzanne började misstänka att huset var ”sjukt”. Hon fick nog när det blev stopp i rören ovanför hos familjen. Avloppsvatten började rinna ner genom en ventil i Suzannes tak och längs väggarna i badrummet och i Joels rum.

– Den stanken blev droppen. Jag ville bara fly därifrån.

Så Suzanne packade ner bohaget, tog Joel i handen och körde hund och katter över vägen. Till en betydligt mindre och mer modern lägenhet.

– Ja, vi bor trängre nu, boytan har krympt från 94 till 65 kvadrat. Den här lägenheten har kanske inte lika mycket charm, men hyresvärden är fantastisk.

Ångrar du dig, det var ju ändå din drömlägenhet?

– Nej nej. För vet du vad som betyder mest? Lugn och ro och goda grannar!

Fotnot: Av hänsyn till enskilda personer har vi valt att inte skriva ut exakt adress.

Fakta: Om du blir störd – värdens ansvar
  1. Först och främst bör man låta den som stör få veta att man känner sig störd. Ibland räcker det med att säga till för att lösa problemet.
  2. Om det inte hjälper bör man vända sig till hyresvärden och berätta om störningarna. Informera skriftligt för dokumentationens skull.
  3. En hyresgäst ansvarar inte bara för sig själv utan även för övriga i hushållet och för sina gäster.
  4. En hyresgäst som trakasserar eller stör kan bli vräkt – om störningarna bedöms som allvarliga och kan styrkas. Ett sådant ärende kan prövas i hyresnämnd eller tingsrätt.
  5. Det är den som anser sig bli störd som har bevisbördan. Anteckningar, vittnesmål, anmälningar eller inspelningar kan användas vid en prövning. Om inte din värd agerar kan du vända dig till hyresnämnden och begära att nämnden förelägger värden att lösa problemet.

 

Läs också Kvinna satte in kök till inneboende – förlorar hyresrätt: "Tycker att det var hårt" Domstolen har bestämt – pensionären Anette slipper ha barnfamiljer som grannar: ”Kaos och obehag i kvadrat" Chocken: Hyran "höjdes" med 62 procent

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.