HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Vräkningar under pandemin: Hedda plågas av oro för sin familj

Kronoberg Sedan maken förlorade jobbet har Hedda haft svårt att sova. Hon är inte ensam om att oroa sig för hyran. Samtidigt agerar hyresvärdarna väldigt olika under pandemin. Vi har listat de 19 sydostsvenska bolag som ville vräka flest coronaåret 2020.
Foto: Annika Wallsson
Corona har inneburit att Heddas familj gått från stadig ekonomi till en rädsla att inte kunna betala hyran.

Heddas familj gick från en stadig inkomst till en situation av oro och rädsla över att kanske inte kunna betala hyran i slutet av månaden. Hon är en av många som fått ekonomin i gungning till följd av pandemin. Familjen består av Hedda, hennes make och tre små barn. När pandemin började hade Heddas man jobb. Hon var föräldraledig. Sedan blev han varslad och fick sluta.

– Just nu är han timanställd. Jag har ingen inkomst, bara barnbidraget. Jag är utbildad undersköterska och letar och letar efter jobb sedan juni men jag hittar inget. Jag kan ta vilket jobb som helst, berättar Hedda som bor i Växjö och inte vill framträda med sitt riktiga namn.

Läs ocksåPolitiker anklagades för svartuthyrning - fick rätt genom 16 år gammalt löfte

Hon har ofta svårt att sova på grund av oron för ekonomin.

– Vi hade det ju jättebra innan corona. Nu är det skit. Det är jättejobbigt. Vi vet inte från månad till månad hur det ska bli. Min man försöker jobba så mycket han kan och jag har äntligen kommit in på en kurs hos arbetsförmedlingen, berättar Hedda.

Hittills har de klarat av att betala hyran – även om det i bland varit på håret.

Läs ocksåMisshandlade tidningsbudet – nu åker fyrabarnspappan ut

– Vi vet att vi alltid måste betala hyran först men det har hänt att det varit kaos på riktigt. En månad fattades hälften av pengarna till hyran och vi fick ringa anhöriga. Vi löste det precis innan hyran skulle betalas, säger Hedda.

Hem & Hyra har tagit del av Kronofogdens statistik för de värdar som ansökte om verkställighet av vräkning i fem fall eller fler från januari fram till mitten på november förra året i länen Jönköping, Kronoberg, Kalmar, Blekinge och Östergötland.

Det går inte att statistiskt konstatera någon ökning jämfört med 2019. Siffrorna kan i vissa fall vara högre 2020, men på grund av ett systembyte hos Kronofogden kan en eftersläpning i rapporteringen förklara det. Det går å andra sidan heller inte att konstatera någon minskning.

Läs ocksåVärden ändrade sig – Majvor får mata sina taggiga vänner igen

Trots pandemin verkar det vara som ett vanligt år med andra ord.

Men Växjöbostäder och Vätterhem sticker ut i statistiken. Båda har omkring 9 000 lägenheter och det skiljer rejält i antalet ansökningar till Kronofogden. Förra året registrerades 29 stycken ansökningar från Växjöbostäder och sex från Vätterhem.

Martin Eneborg är ansvarig för Växjöbostäders bostadssociala grupp.

– Vi har också reagerat på detta och sett precis vad du ser. Under hösten har vi börjat skicka sms till dem som är sena med hyran några dagar och ringer även upp utvalda. Efter 15 dagar följer vi upp det. Vi jobbar för att fånga upp hyresgästerna tidigare och av våra ansökningar verkställdes fyra vräkningar. Det är så klart olyckligt. Vi har som mål att inte behöva vräka någon. Men vi ser ingenting som är kopplat till corona utan man har bara slarvat med hyran. Ingen har heller ringt oss och varit orolig, berättar Martin Eneborg.

Thorbjörn Hammerth, Vätterhems vd, tror att bolagets långsiktiga arbete ligger bakom att bolaget, i jämförelse, har få ansökningar om verkställighet av avhysning.

Thorbjörn Hammerth, Vätterhems vd, förklarar att ett långsiktigt arbete ligger bakom bolagets låga siffror.

– Vi jobbar förebyggande och får tidiga signaler. Därför kan vi snabbt gå in starkt med olika åtgärder. Vissa går inte att rädda men de flesta får vi på grön kvist. Det här är något vi kämpat mycket med. Inte bara speciellt för 2020 utan det är en kultur hos oss sedan många år, säger Thorbjörn Hammerth och fortsätter:

– Under coronaåret har vi gått ut extra stenhårt med information och det har varit ett framgångsrikt arbete. Alla kan få problem och hamna i svårigheter och då ska våra hyresgäster inte känna sig övergivna. Vi lättar på hyran, gör betalningsplaner och informerar om samhällets olika skyddsnät där det finns hjälp.

Hur plockas signaler upp tidigt?

– Vi finns närvarande med kontor i alla stadsdelar och jag tror bland annat att tröskeln att komma in till oss och berätta att ekonomin har kraschat är lägre än om man måste gå in på ett stort kontor. Det har verkligen varit ett tufft år. Tuffare än så här kan man inte tänka sig. Många i våra områden jobbar inom utsatta arbeten, till exempel inom restaurang. Inte sällan är de ensamstående med barn. Vi förlorar inga pengar på att hjälpa dem. Visst, vi ligger ute med pengar i en betalningsplan men i det stora hela är det ingenting, berättar Thorbjörn Hammerth.

I snitt 30 procent av ansökningarna om verkställighet av vräkning verkställdes förra året. Att verkställighet inte sker beror i flera fall på att hyresgästen redan lämnat lägenheten.

Att hitta hyresgäster som vill berätta om sin situation har inte varit helt enkelt. Hem & Hyra har inte kunnat hitta någon hyresgäst som vill uttala sig med namn. En av dem som hjälpt oss att leta är Robin Dahlin Appelqvist, verksamhetsutvecklare hos Hyresgästföreningen i Kalmar. Han är tagen av de samtal han ringt.

– Det är många hyresgäster som sitter taskigt till just nu. Folk är oroliga. De befinner sig i en svår sits och är rädda för vad hyresvärden ska säga om man framträder i media. Ju mer utsatta ekonomiskt, desto större är rädslan att förlora sin lägenhet. Det är gripande och gör mig illa till mods, säger Robin Dahlin Appelqvist.

Corona i Hyressverige
Läs också Tusentals hyresgäster har drabbats av minskat inflytande vid renovering under pandemin Säker pandemifika bryter vardagen i Mörrum

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.