Annons

Etikgrupp ska skapa ett bra arbetsklimat

Skåne Konflikter och kränkningar hör inte hemma i Hyresgästföreningen. För att skapa ett bra arbetsklimat har Etik- och stadgegruppen bildats i region norra Skåne.
Foto: Gry Ellebjerg
Merete Sundholm, ordförande i Hyresgästföreningen Region norra Skåne och personalchef Annika Örtberg tror att Etik- och stadgegruppens förebyggande arbete kommer att vara till hjälp för förtroendevalda i regionen.

Varför och när bildades Etik- och stadgegruppen?
– När jag tillträdde som ordförande hade jag många idéer och tankar kring hur jag ville att vi skulle arbeta. Ganska snart upptäckte jag att en stor del av tiden gick åt till konfliktlösning. Vi tittade då på hur andra regioner hade löst denna problematik och fick uppslag till att bilda en etik- och stadgegrupp, säger Merete Sundholm, ordförande i Hyresgästföreningen Region norra Skåne och berättar att regionstyrelsen fattade det formella beslutet om att gruppen skulle bildas förra våren.

Etik- och stadgegruppen i Region norra Skåne består av Iona Lindoff, förtroendevald, Ing-Britt Levin, förtroendevald, Bength Andersson, förtroendevald, Carolina Nilestam, verksamhetsutvecklare samt Annika Örtberg (ej i bild).

Gruppen, som består av både förtroendevalda och tjänstemän, ska arbeta förebyggande ute i de lokala hyresgästföreningarna. Det är även gruppens ansvar att ta hand om akuta problem som uppstår. Annika Örtberg, personalchef vid Hyresgästföreningen Region norra Skåne, är en av gruppens fem medlemmar. Hon är sammankallande i gruppen.

Är det vanligt med konflikter inom Hyresgästföreningen?
– Det handlar nog mer om att det finns olikheter och att man ibland inte förstår varandras beteende och handlingar. Tar man inte tag i det kan det uppstå konflikter, det är därför det förebyggande arbetet är så viktigt.

Hur arbetar ni?
– Under våren vill vi jobba förebyggande på regionens LH-konferenser med värdegrunder, ambassadörskap, roller och gruppdynamik.

Annons

Kan du ge något exempel på vilken typ av konflikter som ni arbetar med?
– Vi arbetar på bred front med allt från sociala medier, hot och våld till konflikter eller osämja. Men men för det mesta handlar det om att rollerna är otydliga.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Vem kan vända sig till er?
– Den som är aktiv i föreningen och som behöver hjälp för att trivas och för att kunna fortsätta göra ett gott arbete.

Vem kontaktar jag om jag har utsatts för kränkande behandling?
– Du ska vända dig till din närmsta ordförande eller till någon av oss i Etik- och stadgegruppen.

Annons

Vad gör ni när ni fått in en anmälan?
– Beroende på vad det är så tar vi in ärendet och sammankallar gruppen för en diskussion.

Läs ocksåSå renoverades lokalen för 50 000 kronor - ljudisolering viktigt

Har ni tystnadsplikt?
– Ja, vi har alla skrivit på ett sekretessavtal.

Läs också Per fick pengar tillbaka – så kan du upptäcka om din värd höjer hyran utan att förhandla Nu går Hyresgästföreningens klassiska logga i pension - men på Ulfs arm jobbar den vidare Hyresförhandlingar hemma vid köksbordet - nu väntar stegvis återgång till det nya normala Ditt hem är hennes jobb

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.