Annons

Hyresförhandlingar hemma vid köksbordet – nu väntar stegvis återgång till det nya normala

Skåne Hyresförhandlingar hemma vid köksbordet, grannträffar i digitala världar och medlemsras. Omställningen blev stor när corona plötsligt dikterade alla villkor. Nu, mer ett år senare planerar Hyresgästföreningen försiktigt för en återgång till det nya normala.
Foto: Petra Martinsson
Under pandemin har vissa delar av Hyresgästföreningen satts på paus, andra inte. Juristerna Linnea Roslunds och Viktor Lundgrens arbete i domstolarna har fortsatt. Förhandlare Sofie Lindgren har haft lika mycket på sitt bord som vanligt men en stor del av arbetet har skötts hemifrån.

Datorn vilar på ett par böcker när Sofie Lindberg försöker få en bättre arbetsställning. På köksgolvet biter den franska bulldoggen Yoda på ett ben.
Förhandlare Sofie Lindberg är inte den enda av Hyresgästföreningens anställda som i mars förra året fick order om att i största möjliga utsträckning jobba hemifrån. 850 personer inom organisationen och alla förtroendevalda fick samma besked.

Yoda är ständigt närvarande när Sofie Lindberg jobbar hemma.

I sin arbetsroll som förhandlare träffar och pratar Sofie Lindberg med många personer varje dag. Hon fick snabbt gå över till digitala möten.
– Så länge tekniken inte har strulat har det fungerat bra. I viss mån har det blivit effektivare. Vi har hunnit med fler samtal, men det är ett jättestort minus att inte träffas för det är då en stor del av dynamiken sker, säger hon.
Den första utmaningen var att få tekniken att fungera, inte bara för henne, utan också för hyresgäster som är med och förhandlar hyror. För det krävdes utbildning och i vissa fall bättre datorer och uppkoppling.

Stort medlemstapp

Pandemin har fått konsekvenser på mer än ett sätt. Under 2020 tappade Hyresgästföreningen över 21 000 medlemmar och tappet har fortsatt under 2021.
Föreningens förtroendevalda träffas i och hyr ut hundratals kvarterslokaler. De fick stänga.

För Liz Jönsson i Höganäs och Irene Lindgren i Halmstad blev nedstängningen tuff till en början. Som aktiva förtroendevalda är de vana med att möta hyresgäster och hyresvärdar. Nu fastnade de i den digitala världen och fick kommunicera över datorer i till exempel boinflytandemöten. I dessa möts hyresgästrepresentanter och hyresvärdar och pratar om bostadsområdena. Liz Jönsson och Irene Lindgren säger att det tog ett tag innan de kunde tänka om och tänka bort ”det går inte”.

Annons
Irene Lindgren från Halmstad och Liz Jönsson från Höganäs har under pandemin träffats över nätet.

De har fortsatt brinna för att locka fler aktiva till föreningen för de vill bli fler som engagerar sig i boendet. Under pandemin har de varit med om att landsätta vad som kollas lotsar. Kortfattat är en lots en person som finns i varje föreningsområde, i i region norra Skåne (med södra Halland) finns det elva i dagsläget. Eftersom dessa har lokal kännedom kan de lättare ta hand om nya medlemmar som vill engagera sig och lotsa dem rätt.

Också det mesta av detta har skett digitalt, men Liz Jönsson och Irene Lindgren hoppas på andra tider och de är optimistiska.
– Folk kommer att engagera sig mer. Många har blivit ensamma under pandemin, känt av isoleringen och jag tror att folk hungrar efter gemenskap, säger Irene Lindgren.

”Men att allt är digitalt är inte hållbart”

Sofie Lindberg spår att i hennes förhandlarroll kommer digitala samtal att fortsätta och förhandlarna kommer att resa mindre just för att vara effektivare och snabbare.
– Men att allt är digitalt är inte hållbart. Det är så mycket som händer under fysiska möten; med motparter, med hyresgäster och inte minst mellan oss förhandlare. Vår styrka är att vi samarbetar så otroligt mycket och vi kolleger måste synka.

Annons

I början av sommaren började föreningen arbete fram planer för hur tillvaron efter pandemin ska se ut. Hur återgången blir styrs av utvecklingen och myndigheternas rekommendationer. Tills vidare gäller hemarbete för anställda i mesta möjliga mån till 31 augusti. Efter det en stegvis återgång till arbetsplatserna. Tidigast i september kan medlemsvärvning vid dörr starta igen. Kvarterslokalerna håller inte längre helt stängt. I normalfallet får nu åtta personer samlas men lokalerna ska inte hyras ut till privatpersoner för fester eller liknade. Grannaktiviteter rekommenderas fortsatt hållas digitalt. Här på Hyresgästföreningens webbsida kan du läsa mer om vad som gäller för kvarterslokaler och utomhusaktiviteter.

ANNONSGuide till hemförsäkringar
Fakta: Lokalerna stängdes

Hyresgästföreningen stängde sina kontor för besökare i mars förra året.
Samtidigt stängdes kvarterslokalerna och förtroendevalda gick över till digitala möten.
Dessutom sattes dörrvärvningen på paus. Hyresgästföreningen skötte i stället medlemsrekryteringen via telefon

Fakta: Så funkar Hyresgästföreningen

Föreningens fokusområden är:

•Hyresförhandlingar.
•Juridisk rådgivning och ombud i juridiska tvister.
•Arbetar brett för ”ett bättre boende”. Aktiva i bostadsområden. Täta kontakter med hyresvärdar.
•Opinionsbildning, exempelvis kampanjar nu mot marknadshyror.

 

Fullmäktige hölls digitalt i maj.
Fakta: Hyresgästföreningen står på två ben

Föreningen står på två ben. Det ena är omkring 10 000 förtroendevalda medlemmar i hela landet.  Förbundsstämman är högsta beslutande nivån. I regionerna är det fullmäktige det högst beslutande organet.

Det andra benet är tjänstemannaorganisationen med cirka 850 personer. De anställda ska stötta medlemmar och förtroendevalda. De finns på riksförbundet och i nio regioner, varav region norra Skåne är en. Här ingår södra Halland.

Corona i Hyressverige
Läs också Hyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta” Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Ny lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning" Hyrorna klara för 30 000 hyresgäster hos Uppsalahem: ”Hur ska pengarna räcka till?” Efter jättestrandningen – nu rekordhöjs hyrorna i Malmö

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.