Annons

Familjen var utan vatten i köket i 25 dagar – värden påstår att hyresgästerna har en gömd tvättmaskin

Åstorp Utan någon förklaring var vattnet i köket en dag borta. Och det skulle ta 25 dagar innan det slogs på igen hemma hos Mohamad Raed Homsi. Hyresvärden menar att det finns en vattenläcka – som hyresgästerna orsakat genom att installerat en tvättmaskin, som de nu gömt.
En man som tittar rakt fram. Ett vattenglas som fylls på.
Mohamad Raed Homsi, hyresgäst i Åstorp.

När Hem & Hyra besöker Mohamad Raed Homsi i april står det en vattendunk på köksbordet som familjen får fylla på med vatten från badrummet. De har varit utan vatten i kökskranarna i snart 15 dagar. Vattnet har försvunnit förr men aldrig så här länge.

– Vi behöver vatten för att dricka, laga mat och till diskmaskinen som är kopplad till vattenledningen i köket. Vårt liv har blivit mycket svårare, säger Mohamad Raed Homsi.

Läs ocksåPolisfyndet på julafton: 18-åring tillverkade halvautomatisk kulspruta i lägenheten – med 3D-printerTre bilder. En på en maskerad person som riktar ett vapen mot kameran, en bild på en pistol och en bild på ett vitt halvfärdigt plastvapen med vissa metalldelar.

En vattendunk på ett bord.

Han har pratat med vattenbolaget NSVA och fått beskedet att det inte är något fel med ledningarna. De misstänker att det är värden som har stängt av vattnet. Ingen annan i huset har samma problem.

Värdarna förlorade hyrestvist

Doriora Bou äger tillsammans med sin man Dorinel också andra fastigheter i Åstorp, denna som ligger på Borrgatan är hon ensam ägare till. Efter en hyrestvist blev hon som hyresvärd 2021 tvingad att betala tillbaka överhyra till Mohamad. En annan tvist med andra hyresgäster på Nämndemansgatan någon kilometer bort, fick en liknande utgång.

Mohamads hyra blev ändrad från 11 000 kronor till cirka 6 300 kronor. Ända sedan han vann hyrestvisten har det hänt saker som han säger försvårat deras boende.

– Det känns inte tryggt här längre.

En man i profil.

Läs ocksåKronofogden öppnar familjens hem – efter fyra månader: "Mina gamla leksaker är som födelsedagspresenter"En ung flicka med långt brunrött hår i förgrunden, på väg att kliva över tröskeln till ett hus tillsammans med andra.

Vattnet i köket är bara en av flera saker och familjen har en teori.

– Jag tror de vill bli av med oss, säger sonen Anas Homsi.

Hyresvärden kommer med rörmokare

Dagarna efter Hem & Hyras besök i början av april kommer det fortfarande inget vatten i kökskranarna. Det är felanmält och den 19:e april kommer hyresvärden med en rörmokare.

Eftersom en av döttrarna i familjen ligger sjuk i ett sovrum vill Mohamad Raed Homsi inte att värden går in där.

– Jag vet inte varför de inte släpper in, vad är så hemligt? Jag fattar inte, jag har skrivit så många gånger att det är viktigt att komma in och inspektera läckaget, säger Doriora Bou till Hem & Hyra på telefon efter besöket i lägenheten.

Hon är nu övertygad om att hyresgästerna har installerat en tvättmaskin som har orsakat ett vattenläckage. Hon säger att det droppar vatten från taket i en annan lägenhet.

Läs ocksåFå kommuner erbjuder hyresgaranti – men Sofia och barnen fick hjälp att bo kvar: "Jag hade tur"En kvinna vid en vägg av trä och en dörr.

Det dröjer det innan båda parter kan komma överens om ett nytt datum för inspektion, som blir den 6:e maj.

Doriora Bou har också denna gång med sig en rörmokare och nu kontrollerar de hela lägenheten. Hem & Hyra får inte vara med under själva inspektionen men får information om att de inte hittar någon vattenläcka i lägenheten.

Det syns heller inte till någon tvättmaskin.

Sätter på vattnet igen

Nu bekräftar Doriora Bou till Hem & Hyra att vattnet har stängts av och eftersom hon nu vet att det inte finns någon vattenläcka i lägenheten kan det sättas på igen – vilket också blir fallet.

Anas Homsi tycker det är skönt att få tillbaka vattnet. Han önskar att hyresvärden hade varit tydlig med att de misstänkte en vattenläcka.

Annons

– En dag var vattnet bara avstängt. Hon hade kunnat säga det direkt, säger Anas Homsi.

Hyresvärdarna har aldrig accepterat hyresnämndens beslut om återbetalningen av hyror utan har överklagat så långt det har gått. Doriora och Dorinel Bou har fortsatt tvista om allt fler saker med hyresgästerna, vilket Hem & Hyra har berättat om i en rad artiklar.

2021 hamnade värdarna även på Hem & Hyras lista över Sveriges värsta värdar. 

Två män som står framför ett hus.
Mohamad och Anas. På väggen vid stupröret sitter en övervakningskamera som är riktad mot deras ingång.

På Borrgatan känner Mohamad Raed Homsi sig utsatt av att hyresvärden ständigt söker problem och konfrontation. Han ser en tydlig koppling till hyrestvisten där värden fick betala tillbaka pengar.

Bokningsbricka till tvättstugan försvann

För cirka två år sedan monterade värden övervakningskameror på huset och i tvättstugan, en direkt riktad mot familjens ingång.

Enligt Mohamad Raed Homsi försvann deras bokningsbricka till tvättstugan för 10-11 månader sedan. En dag när de skulle boka tvättid fanns den inte. Värden meddelar kort därefter att kläder som tvättas utan bokad tid kommer att kastas.

En gul tavla för bokning av tvättider.
En dag var bokningsbrickan borta.

Familjen har ingen annan förklaring än att hyresvärden har tagit den och ifrågasätter att de ska betala för en ny. Dessutom tror de att samma sak skulle kunna hända igen. Med vetskapen om att det finns kameror i tvättstugan har familjen inte vågat tvätta där.

– Vi har försökt att tvätta för hand i duschen men det går inte. Nu måste vi lämna bort tvätten till ett privat företag och betala för det säger Mohamad.

Alla hyresgästers brevlådor har hängt på framsidan av huset. I slutet av förra året flyttade hyresvärden plötsligt alla brevlådor till en annan vägg runt hörnet – utom familjens. Till brevbäraren skev de en lapp och ritade en pil som de satte upp på familjens brevlåda: ”Post flyttad”.

En hand visar upp en mobil.

Enligt familjen har deras namn sen blivit utsuddade eller övermålade.

– Brevbäraren har missat oss och många brev har vi aldrig fått. Det är ett pågående problem, säger Mohamad Raed Homsi.

Nästa överraskning – parkeringen

I mitten av april får familjen nästa överraskning. Från sin balkong ser de hur Dorinel Bou tillsammans med en annan man sätter upp stolpar kring familjens bil som står parkerad utanför fastigheten.

På en lastpall sätter männen upp skylten: ”Parkering förbjuden” och spärrar av platsen med ett plastband som räddningstjänsten brukar använda. På bilen sätter de en lapp med stora bokstäver: ”Parkering förbjuden flytta på bilen, om du inte flyttar den till imorgon 17.04.2024 kommer den att bärgas bort”. Underskrivet: BD fastighet.

En man som står utanför ett hos.
Här får hyresgästerna inte längre parkera och Mohamad ser inte längre sin bil från sin lägenhet – vilket han gärna gör.

Relationen mellan hyresvärden och hyresgästerna är infekterad och upptrissad.

Efter att värden besökt Mohamad Raed Homsis lägenhet angående vattenläckan säger Doriora Bou till Hem & Hyra att det fortfarande finns en läcka någonstans i huset och att det är hennes ansvar att utreda den.

Tror att det finns en gömd tvättmaskin

Men hon är inte nöjd med hyresgästerna som hon menar ljuger. När Hem & Hyra pratar med henne igen några dagar efter lägenhetsbesöket säger hon att hyresgästerna måste ha gömt en tvättmaskin – trots att de inte upptäckte någon vid inspektionen. Och den måste ha orsakat vattenläckaget.

Annons

På frågan om varför de har spärrat av en del av parkeringen är svaret att de vill göra en gästparkering.

Avspärrningsband.
En dag spärrade hyresvärden av en del av platsen utanför huset där hyresgästerna tidigare parkerade.

Bokningsbrickan till tvättstugan menar hon att hyresgästerna har tappat bort och att de kan beställa en ny. Hon ifrågasätter varför de inte tvättar i tvättstugan som alla andra.

– Han vill bara bråka och bråka, säger hon.

Tycker hyresgästerna förstör

Hon hävdar att hon sett på kamerabilder att dottern som de sa var sjuk vid det första besöket hade gått hemifrån senare. Hon säger att hon inte tittar på bilder från övervakningskamerorna i vanliga fall.

– Bara om de som nu ljuger, då tittar jag.

En bild på ett hus.

Doriora Bou riktar flera anklagelser mot Mohamad Raed Homsi och hans familj, bland annat att de förstör lägenheten genom att ha sängarna för nära väggarna. De drar en sparkcykel uppför trappor och hon hävdar att de anmäler fel för sent – det ska bland annat handla om möss och en tidigare vattenläcka.

Men familjen ser ingen logik i att de skulle förstöra i lägenheten.

– Vi bor här, varför skulle vi låta lägenheten bli förstörd? säger Anas Homsi.

En man som häller upp ett glas vatten från en kran.
Efter lägenhetsinspektionen satte värden på vattnet igen.

Efter inspektionen i lägenheten lämnar Doriora Bou huset och går ut på parkeringen. Utanför väntar hennes make Dorinel.  Här hänger Mohamad Raed Homsis brevlåda ensam på en vägg.

Hem och Hyra frågar varför den inte har blivit flyttad när de andra har det.

– Han bor inte här, han måste ut på något sätt. Han förstår inte att när man är uppsagd ska man ut, säger Dorinel Bou upprört.

För över ett år sedan fick familjen Homsi en skriftlig uppsägning. De frågade Hyresgästföreningen om råd.

Uppsägning inte längre aktuell

Om en hyresgäst inte accepterar en uppsägning måste värden inom ett visst tidsspann vända sig till hyresnämnden. Doriora Bou vände sig aldrig dit. Därför är uppsägningen inte längre aktuell.

Det här är inte den första gången makarna Bou säger upp hyresgäster. Senast blev en hyresgäst anklagad för att bedriva frisörsalong i källaren. Han fick behålla kontraktet efter att hyresnämnden sagt sitt.

Doriora säger att hon mår dåligt över situationen, hon anser inte att hon gör något fel och lägger skulden på hyresgästerna.

– Det är de som vill bråka hela tiden.

Fakta: Turerna kring Bous fastigheter

2015. Doriora och Dorinel Bou tar över fastigheten i Åstorp, med adress Borrgatan. Paret äger också en hyresfastighet i Nyvång, på Nämndemansgatan.

September 2020. Någon klottrar hakkors och rasistiska tillmälen på huset i Nyvång. Klottret finns kvar i en dryg vecka, innan det tvättas bort.

November 2020. Hyresnämnden beslutar att förhandlingsordningen för fastigheten i Åstorp ska gälla, då hyresvärdarna velat få denna ogiltigförklarad. Nämnden beslutar också att värden ska betala tillbaka pengar till hyresgäster i Nyvång, totalt cirka 400 000 kronor, samt skadestånd till Hyresgästföreningen.

Februari 2021. Hyresnämnden beslutar om ett åtgärdsföreläggande. Golv och köksluckor i fler lägenheter i Nyvång måste åtgärdas.

April 2021. Hyresnämnden håller besiktning i Åstorp och beslutar om åtgärdsföreläggande. Bristerna i en lägenhet måste åtgärdas.

Juni 2021. Ett nytt försök från värden att säga upp förhandlingsordningarna blir inte framgångsrikt. Beslut i hyresnämnden om att förlänga förhandlingsordningen för fastigheterna i Åstorp och Nyvång, samt att kontraktet för en uppsagd hyresgäst i Nyvång ska fortsätta att gälla.

April 2022. Hyresvärden har överklagat beslutet att hyresgästerna i Nyvång ska få tillbaka det som de betalt för mycket i hyra, men Svea hovrätt ger hyresgästerna rätt igen. Värden döms också att betala Hyresgästföreningens rättegångskostnader.

Juni 2022. Kristianstads tingsrätt beslutar om att mäta ut banktillgångar från värdarna, för att hyresgästerna ska kunna få betalt.

November 2022. Kronofogden beslutar att mäta ut en annan fastighet som hyresvärden Doriora Bou äger, för att kunna täcka skulderna till hyresgästerna.

Januari 2023. Kristianstads tingsrätt konstaterar att utmätningsbeslutet vunnit laga kraft. Därmed finns det inga hinder för den tvångsförsäljning, som Doriora Bou motsatt sig.

Februari 2023. Hyresvärden ansöker om att få höja hyrorna i Nyvång, med hänvisning till de åtgärder som fastighetsägaren vidtagit i lägenheterna.

Mars 2023. Hyresnämnden säger nej till en hyreshöjning i Nyvång. Högsta Domstolen har också prövat det tidigare beslutet från Svea hovrätt om överhyrorna, men kan konstatera att allting gått rätt till.

Juni 2023. Hyresgästerna i Nyvång får tillbaka det som de har betalat för mycket i överhyra. Kronofogden har därmed stoppat försäljningen.

September 2023. Hyresvärden vänder sig till hyresnämnden för att få uppsägningen av hyresgästen Adam Shaiban fastställd.

Oktober 2023. Hyresnämnden beslutar att hyresvärden ska betala 60 000 kronor i skadestånd till Hyresgästföreningen, för att ha höjt hyrorna utan att förhandla och därmed brutit mot förhandlingsordningen. I april 2024 ändrar hovrätten beloppet till 40 000 kronor.

December 2023. Hyresnämnden beslutar att Adam Shaiban har rätt att bo kvar, sedan hyresvärdens uppsägning prövats.

2023/Våren 2024. Tre hyresgäster på Nämndemansgatan blir uppsagda bland annat med motiveringen att de inte följer fastighetsregler, tvättar med ”fastighetsvatten”, skadegörelse och vanvård. I april lämnas en ansökan in till hyresnämnden.

April 2024. Hyresvärdarna lämnar in en ansökan till hyresnämnden om att få höja Mohamad Raed Homsis hyra. Motiveringen är bland annat att hyrorna i Åstorp i genomsnitt är högre och att lägenheten har renoverats 2016 och 2022.

Läs också Övikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan" Så kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.