Annons

Flagande fönsterkarmar måste åtgärdas före 1 maj

Stockholm Det började med en trasig spis. Men när hyresnämnden besiktade Ingrid Karlssons lägenhet på Isjaktsgränd, visade det sig att mycket mer behövde göras: fönsterkarmarna flagade, tapeterna var slitna och parkettgolvet var trasigt.

– Det tog fyra månader att få en ny spis, det är inte klokt egentligen. Och
så här har det sett ut sedan jag flyttade in för tio år sedan, säger Ingrid
Karlsson.

När frågan på ny spis avgjordes i hyresnämnden, fick Torbjörn Larsson,
handläggare på Hyresgästföreningen, syn på en bild på lägenheten Ingrid hade med
sig.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

– Färgen var helt bortnött på fönsterkarmen, det såg förskräckligt ut, säger
Torbjörn Larsson.

De bestämde på stående fot att han skulle komma hem till Ingrid och göra en
besiktning av hela lägenheten. I protokollet därifrån räknar han upp vad som
behöver åtgärdas: tapetsering, målning av snickerier, slipning av parkettgolv
och byte av korkmatta. I badrummet behöver fönsterramar och nischer målas och
vissa kakelplattor bytas ut. Den nya spisen i köket är smalare än den utbytta.
Där har det blivit ett tomrum på en decimeter mellan spis och diskbänk som kan
rumma ett smalskåp för brickor eller plåtar.

Annons

– Det ser inte snyggt ut, men vad ska man göra när värden väljer att köpa en
60 centimeters spis i stället för en 70, som stod där innan, suckar Torbjörn
Larsson.

Läs ocksåMarianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde”

Spisen gick sönder redan vintern 2007. En av plattorna slutade fungera.
Hyresvärden Sylvi Wrande skickade först en reparatör, sedan en till.

– Det gick inte att vrida vredet till plattan och det fanns inga reservdelar.
Den andre reparatören kom och skulle reparera, då gick en platta till sönder.
Och det finns inga reservdelar längre, berättar Ingrid Karlsson.

Efter alla turer med spisen tog hyresnämnden det säkra för det osäkra och
fattade beslut om åtgärdsföreläggande för att renovera lägenheten. ”Lägenhetens
underhållsstandard är märkbart eftersatt” konstaterar nämnden och avfärdar också
hyresvärdens påstående om att det är hyresgästen som orsakat skadorna.

Annons
Läs ocksåFördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”Nathalie Lundberg, halvkroppsporträtt, står med vit vinterjacka och långt hår på sin oskottade parkeringsplats som hon har sagt upp. I bakgrunden till höger en P-skylt, till vänster ett höghus med sol på, i mitten två träd och en envåningsbyggnad. Längre bak bostadshuset i tegel. Höjda parkeringsavgifter är ett av många sätt ränteläget påverkar hyresgästers vardag.

– Det har sett ut så här sedan jag flyttade hit för tio år sedan. Det kan den
förre hyresgästen intyga. Och ingen av oss har fått något gjort i lägenheten
under den tiden, säger Ingrid Karlsson.

Hyresvärden Sylvi Wrande har fått fram till den 1 maj på sig att renovera.
Annars tvingas hon betala 20 000 kronor i vite. Hon har avböjt att svara på Hem
& Hyras frågor.

Läs också Tillbaka till klassrummet – Karina och Lars bor i en ombyggd skola: ”Står bara och förfaller annars” Hemmabyggare orsakade skador för en halv miljon kronor Hyresgäster och unga störs mer än andra – ny studie förvånar forskare

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.