Försenad bostads-sajt försöker igen
Hittebo var ett projekt som kom igång i samband med en tävling för nätentreprenörer, 24 Hour Business Camp, i början av juni 2012. Utmaningen var att skapa och lansera en webbtjänst på 24 timmar.
Tävlingen arrangeras årligen av entreprenören Ted Valentin i samarbete med bland annat Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) och .SE (Internetstiftelsen). Bland sponsorerna finns stora företag och myndigheter som Bonnier, Schibsted, Vinnova, Glesys och Loopia.
I dag är de tre unga männen bakom hittebo.se väl medvetna om att ett helt år gått utan att någon enda bostad förmedlats – trots att sajten sett ut att vara i gång. På bostadsförmedlingens sida på den sociala sajten Facebook finns många ilskna och kritiska kommentarer: ”’Öppnar tjänsten om några dagar…’ skrev ni i Juni 2012. Nu har det snart gått ett år.
Var Hittebo bara ett Hittepå?”, ”Hittebo var visst en ballong utan luft. Unlike”, ”6 månader senare… tjänsten fortfarande ofungerande?”.
-Vi var med i tävlingen, men hann inte hela vägen. Sedan har vi inte haft möjlighet att göra klart – vi har allihop andra jobb, säger en av initiativtagarna, Lowe Bäckström.
Han säger sig ha full förståelse för att många blivit besvikna.
-Vi sa att vi skulle leverera, men gjorde inte det. Kanske skulle vi ha stängt ner sidan, men det blev bara inte så.
Nu har de dock tagit nya tag och utvecklat en app som ska visa hyresannonser från dina vänner och vänners vänner på Facebook. På nätsidan uppger man i dag att tjänsten når nästan en halv miljon unika facebookanvändare.
I början av juli ska nya hittebo.se lanseras. Nu har Lowe Bäckström och kollegorna Peter Rosdahl och Erik Pettersson tagit en veckas semester för att åka ut i skärgården och finslipa de sista detaljerna.
-Vi har så klart gjort en förlust i trovärdighet. Nu måste vi leverera något riktigt bra, en tjänst som är bra, enkel och gratis, säger Lowe Bäckström.