Förvaltaren vill ändra villkoren för förhandlingarna
Förhandlingsordningen, det grundavtal som finns mellan bostadsbolag och hyresgästförening, har sagts upp till den 30 juni.
– Avtalet har tjänat väl under åren. Nu går vi in i en tid med många förhandlingssituationer och ett högt tempo. Därför är det dags att förnya villkoren i förhandlingsordningen, säger Karin Strömberg Ekström, chef Förvaltning och uthyrning på Förvaltaren i ett pressmeddelande.
Anita Granqvist, ordförande i Hyresgästföreningen Sundbyberg, fick beskedet utan förvarning i brev från Förvaltaren.
– Det är förödande. Vi har ett antal renoveringsprojekt på gång och nu lär de inte förhandla med oss innan en ny förhandlingsordning finns på plats, säger hon.
Förhandlingsordningen är ett avtal mellan hyresvärden och hyresgästföreningen som innehåller regleringar om att parterna har förhandlingsskyldighet, hur tvister ska lösas och att samtliga hyresgäster omfattas, bland annat. Vad som specifikt ska ändras vill inte bostadsbolaget gå in på.
– Vi vill förnya förhandlingsordningen till dess innehåll. Vi saknar kontinuitet i samtal och förhandlingar. Det har passerat många förhandlingsledare under kort tid och vi upplever att förhandlingarna tar för lång tid, ställs in och får börja om när det kommer en ny förhandlare, säger Anders Sundqvist, kommunikationschef på Förvaltaren.
Här får han medhåll av Hyresgästföreningen lokalt i Sundbyberg.
– Det har varit ett jätteproblem. Just nu har vi en nödlösning. Men vi förtroendevalda är samma, vi får fajtas som attan, säger Anita Granqvist.
Men på Hyresgästföreningens regionkontor misstänker man att Förvaltaren med uppsägningen vill inskränka hyresgästernas förhandlingsrättigheter.
– Att regionkontoret bytt förhandlare har ingen påverkan avseende förhandlingsordningen utan påkallar en part förhandling kommer Hyresgästföreningen självfallet till förhandlingsbordet i det fall en förhandlingsordning finns, säger Sara Kristensson, gruppchef på förhandlingsenheten.
I ägardirektivet, kommunens styrdokument för bolagen i Sundbyberg, finns skrivningar om att ”vara en god hyresvärd för sina hyresgäster” och ”öka hyresgästernas möjligheter till inflytande över sitt boende”.
– Mycket av vår verksamhetsutveckling bygger på hyresgästernas synpunkter. Vi plockar in dem i årliga mätningar och har en hög ambitionsnivå. Det är viktigt att knyta ihop med Hyresgästföreningen och förhandlingarna måste haka vid där, säger Anders Sundqvist.
Kommer inte parterna överens om en ny förhandlingsordning kan frågan komma att avgöras i hyresnämnden.
Förhandlingsordning är ett avtal mellan en hyresvärd och Hyresgästföreningen om att förhandla hyran för alla i ett visst hus.
Saknas förhandlingsordning ska hyresvärden begära hyreshöjning av varje enskild hyresgäst.
Vid en uppsägning kan hyresnämnden pröva om förhandlingsordning innebär ”väsentliga fördelar för hyresgästen”. Enligt praxis räcker det med att 30 procent att hyresgästerna i en fastighet är positiva till att omfattas av förhandlingsordning för att en sådan kan fastställas.
Om hyrorna inte förhandlas kollektivt kan du ändå få hjälp av Hyresgästföreningen om du är medlem.