HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Gunilla kunde inte använda bullrig balkong – så fick hon 9000 kronor tillbaka på hyran

Eskilstuna Ventilationen bullrade så mycket att Gunilla Gillström inte kunde använda sin balkong under två somrar. Därför får hon tillbaka 9 000 kronor på hyran.
Foto: Anna Rytterbrant
Gunilla Gillström i Eskilstuna fick hyran nedsatt med över 9 000 kronor sedan hon inte kunnat använda balkongen under två somrar.

Problemet började när ett företag installerade ny ventilation i bottenplan, nedanför Gunilla Gillströms balkong.

– Skulle jag sitta ute och fika behövde man nästan penna och papper för att prata med varandra. När dörren var stängd var ljudet ändå så starkt att jag fick höja ljudet på tv:n, berättar Gunilla.

Läs också84 hyresgäster får hyresrabatt efter störning

Först hoppades hon att det skulle gå över av sig själv. Men efter några månader vände hon sig till kommunen. Mätningarna visade att ljudet överskred gränsvärdet och därför tvingades företaget till åtgärder som sänkte bullret.

Men även om ljudet åtgärdades kvarstod faktum att Gunilla betalat full hyra samtidigt som hon inte kunnat använda sin balkong.

– Det var efter att jag läst Hem & Hyra som det slog mig att jag skulle höra av mig till Hyresgästföreningen för att se om jag också kunde få hjälp. Man tänker ju inte alltid på sånt själv, säger Gunilla som bor i centrala Eskilstuna.

Läs ocksåCancergas som oroar och gäckar – få bolag klara med radonsanering

Föreningen tog sig an hennes ärende. Bullret var nämligen att räkna som en brist, vilket kan ge rätt till nedsatt hyra.

Först erbjöds Gunilla en hyresnedsättning av hyresvärden på 6 325 kronor. Men Hyresgästföreningen sa nej.

– Vi gjorde bedömningen att ersättningen var i lägsta laget och förhandlade upp hyresnedsättningen till 9 132 kronor, säger Hyresgästföreningens ärendehandläggare Caroline Lenell.

Läs ocksåBessou har inte släppt taget om de utdömda husen i Blötberget

För Gunilla komplicerades saken genom att det dels inte var hennes hyresvärd som orsakat bullret. Men också för att huset, mitt i den juridiska processen, såldes till en annan hyresvärd.

Men det var saker som Gunilla inte behövde sätta sig in i utan som sköttes av Hyresgästföreningen.

Bullret åtgärdades och Gunilla fick en hyresnedsättning på 9000 kronor.

Gunilla är inte ensam om att ha fått hjälp. Siffror från Hyresgästföreningen Region Mitt – där länen Dalarna, Sörmland, Värmland och Örebro ingår – visar att föreningen hade ungefär 1 400 juridiska medlemsärenden under 2020.

De flesta av dem, närmare 400 stycken, rör precis som i Gunillas fall – brister.

– I år har vi även märkt en ökning av ärenden som gäller störningar. Antagligen är det kopplat till corona och att fler arbetar hemma, säger Bengt Olsson som är chef över juridiska enheten i Region Mitt.

Bengt Olsson, Hyresgästföreningen.

I pengar räknat har föreningens juridiska enhet sparat runt 500 000 kronor till medlemmar i Region Mitt under 2020.

– Det rör sig bland annat om nedsatta hyror, men även om ärenden där vi kunnat sänka ersättningskrav vid till exempel flytt, säger Bengt Olsson.

Det händer nämligen att värdar försöker få ut mer ersättning för skador än vad som är berättigat, alternativt för påhittade skador när en hyresgäst flyttar.

Vilka råd kan ges till den som vill få hjälp med en brist?
– För det första: anmäl bristen hos din hyresvärd och sköt kommunikationen med värden skriftligt. Samlar du dessutom bevis genom till exempel foton underlättas vårt arbete då vi får mer att gå på, säger Caroline Lenell.

– Men sen finns det tyvärr ärenden där vi inte kan hjälpa även om vi skulle vilja. Vi kan inte trolla med knäna utan går efter vad som står i hyreslagen, säger hon.

Hyresgästen Gunilla Gillströms råd till andra är att våga höra av sig och be om hjälp.

– Man kan ju inte mer än att få nej om det inte enligt lagen bedöms som brist, men då har man i varje fall försökt, säger hon.

 

Fakta: Brister i lägenheter

• Med brist menas sådant som kan anses försämra ditt boende och som ska fungera: en trasig spis, färg som flagnar, för låg inomhustemperatur, buller, radon, störande grannar, ohyra, fukt och mögel.

• Ibland kan brister ge rätt till ersättning. Men inte om du orsakat bristen/skadan själv.

• Det är dagen då du anmält bristen till din hyresvärd som gäller för eventuell hyresreduktion.

• När brister ska bedömas och ersättas går man enligt nyckeltal.

• En obrukbar balkong ger generellt fem procents nedsättning på hyran.

• Brister kan gälla både lägenheten och tillhörande utrymmen som förråd och tvättstuga.

• För att få hjälp och rätt till ersättning rekommenderar Hyresgästföreningen att du gör en noggrann förteckning över skadans omfattning, åtgärder och sådant som kan vara viktigt vid en förhandling eller uppgörelse om ersättning/ hyresreduktion.

• Fotografera eller videofilma gärna skador om du misstänker att det i efterhand kan bli tvist om skadornas omfattning.

Fakta: Fyra vanligaste ärendetyperna, Region Mitt 2020

Hinder och men (brister): 386 stycken

Frågor om utgående hyra: 277 stycken

Hyresgästers skadeståndsansvar: 138 stycken

Ändring av hyresvillkor: 124 stycken

Läs också De vill ha mer kamerabevakning: ”trötta på sopsnusket” Lisa jagar löss med ficklampa om nätterna - vill rädda barnen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.