HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgäster klagar mer på köket än på grannarna

Nyheter Tiotusentals hyresgäster har så stora brister i sina lägenheter att de söker hjälp hos Hyresgästföreningen. Flest klagomål handlar om skador i kök och badrum. Störande grannar är mindre vanligt.

Här är bristerna vanligast. Diagrammet visar vilka rum som oftast nämns i de ärenden som handlar om brister, i procent. Källa: Hyresgästföreningen.

I fjol kom 62 500 nya ärenden in till Hyresgästföreningens rådgivning. De kommer från medlemmar som har ringt eller skrivit, oftast för att få information och stöd kring vad de kan kräva och göra åt olika problem.

Läs ocksåFler söker hjälp mot vräkningar

Nästan hälften – cirka 29 000 ärenden – handlade om brister i lägenheten och vanligast bland dem var skador i kök och badrum (se grafik ovan).

– Det kan till exempel vara stopp i vasken, en plastmatta som har lossnat eller att spisen är trasig. Många ringer också för att de har problem i samband med renoveringar, säger Anna Lindahl, analytiker på Hyresgästföreningen.

Även inomhusmiljön ställer till problem. Dålig ventilation, för varm eller för kall lägenhet, fukt och vattenskador är vanliga ärenden för rådgivningen.

Läs ocksåIntern debatt kring deltagande vid muslimsk konferens

Först därefter kommer klagomål på störningar.

– Det finns en bild av att störningar är vanliga, men de dominerar inte alls bland våra ärenden. Det är inte ett herrans liv i hyreshus! Men där det förekommer störningar är i utrymmen där man gnuggas mot sina grannar – på balkonger, i trapphus och på gårdar. Väldigt ofta är det hög musik det handlar om, säger Love Börjesson, senioranalytiker på Hyresgästföreningen.

Det är första gången som Hyresgästföreningen kan säga vad samtalen till rådgivningen handlar om på den här detaljnivån. Det har gjorts med hjälp av språkteknologiska metoder som analyserar innehållet i alla ärenden.

Läs ocksåMiljoner tillbaka till medlemmarna i StockholmTorbjörn Larsson, jurist på Hyresgästföreningen i Stockholm.

– Syftet är att vi ska förstå bättre hyresgästernas problem och vi har redan lärt oss mycket. Särskilt om brister, var de finns och hur viktiga det är i människors vardag, säger Love Börjesson.

Man kan också se att problemen varierar något över landet. Stockholm och Göteborg sticker ut för att frågor om lägenhetsbyte, bodelning och att överlåta hyreskontrakt är vanligare än i andra regioner.

– När mormor ska flytta ut vill hon gärna överlåta kontraktet till ett barnbarn. Det är ett uttryck för att man på ett personligt plan försöker lösa ett politiskt problem, alltså det underdimensionerade hyresbeståndet. Föräldrar som har en villa kan belåna den och hjälpa barnen till första insatsen. Bor man i hyresrätt försöker man på andra sätt, men oftast går det ju inte att överlåta kontrakt på det sättet, säger Love Börjesson.

Här är olika ämesgrupper och hur vanliga de är i ärendena hos Hyresgästföreningen rådgivning. Varje ärende kan innehålla många olika ämnesord. Gruppen ”Att hyra” kan handla om andrahandskontrakt, inneboende och lägenhetsbyte, till exempel. ”Krav” innehåller ärenden om skadestånd och ersättning.

Fakta: Här får du råd

Numret till Hyresgästföreningens nationella rådgivning är 0771-443 443.

Läs också Svårt att hyra ut Kalmars dyraste lägenheter Projektgrupp jobbar för fler aktiva i Hyresgästföreningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.