Hyresgäster kommer i kläm
Carl-Johan Bergström, jurist på Hyresgästföreningen, har den senaste tiden fått allt fler samtal från hyresgäster som vill ha råd om hur de ska göra när socialbidrag, eller andra former av ersättningar, dröjer.
Nyligen företrädde han en Norrköpingskvinna som kommit efter med hyran då socialbidraget inte betalats ut i tid. Kvinnan förlorade i hyresnämnden, som inte anser att långa handläggningstider är en tillräckligt god ursäkt. Om inte hovrätten kommer fram till ett annat beslut måste kvinnan flytta.
En annan hyresgäst som hamnat i en liknande situation och nu riskerar att bli vräkt är Sofia, som bor på en mindre ort i Norrköpings kommun.
– Jag har fått veta att jag har rätt till sjukersättning men att det kommer ta flera månader innan pengarna kommer. Nu är mitt sparkonto nästan tömt och jag kommer inte kunna betala nästa hyra. Om jag blir vräkt vet jag inte vart jag ska ta vägen.
Försäkringskassan har gett Sofia rådet att låna pengar av släkt och vänner.
– Jag tycker att det är nonchalant. Jag mår redan dåligt och det blir ju inte bättre av det här.
Carl-Johan Bergströms råd till Sofia, och andra i liknande situation, är att så fort som möjligt prata med hyresvärden.
– Det är inte säkert att värden kan, eller vill, ta hänsyn till det läge man har hamnat i. Men många gör det och kanske kan man komma överens om en avbetalningsplan, säger han.
Fotnot: Sofia heter egentligen något annat.
Hyresvärden har rätt att säga upp en hyresgäst som inte har betalat hyran senast en vecka efter förfallodagen. Uppsägningen måste ske skriftligt.
Om betalning sker inom tre veckor har hyresgästen rätt att få tillbaka kontraktet.
Även några dagars försening vid upprepade tillfällen kan leda till uppsägning.